Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

Naast je website conversie, wil je ook het branding-effect van je website kunnen bepalen: keren je gebruikers überhaupt terug op je website? Hoe vaak? En hoeveel dagen zitten er tussen het 1ste en eventuele volgende bezoeken?

Zeker voor een blog is het cruciaal om het aantrekkelijk te maken voor je gebruikers om terug te keren.

Maar ook voor een leadgeneratie website of webshop is branding een wezenlijk onderdeel om de conversie naar een hoger niveau te tillen.

In deze tip ga ik je 2 branding-KPI’s laten zien om de gebruikersloyaliteit te bepalen:

  1. Aantal bezoeken van een individuele gebruiker;
  2. Aantal dagen tussen het 1ste en eventuele volgende bezoeken.

Hoe vaak bezoeken je gebruikers de site?

Allereerst gaan we bepalen hoe vaak je gebruiker de website/webshop bezoekt.

Dit kun je doen met de berekende statistiek aantal sessies per gebruiker.

Mijn advies is echter om onderstaande segmenten te gebruiken, zodat je het aantal bezoeken per gebruiker met elkaar kunt vergelijken:

 

afbeelding-branding-kpi

Met bovenstaande segmenten krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Welk % van de gebruikers bezoeken minimaal 2x de website?
  • Wat is de conversiewaarde per type gebruiker?
  • Hoeveel bezoeken hebben de meeste gebruikers nodig om te converteren?

Tip: pas bovenstaande segmenten niet alleen toe binnen een standaard rapport, maar ook binnen een aangepast rapport met je belangrijkste acquisitie kanalen.

Hoeveel dagen zitten er tussen het 1ste en volgende bezoeken van je gebruikers?

In een aangepast rapport heb je de beschikking over de dimensie dagen sinds laatste sessie.

Zo achterhaal je de tijd tussen het 1ste en eventuele volgende bezoeken van je gebruikers. Mijn advies is om deze dimensie te combineren met je belangrijkste macro-doelen:

afbeelding-dagen-sinds-laatste-bezoek

Met bovenstaand aangepast rapport krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Welk % van de gebruikers komen überhaupt terug op je site? (exclusief 0 dagen sinds laatste sessie)
  • Wat is de conversiewaarde per type gebruiker?
  • Hoeveel dagen hebben de meeste gebruikers nodig voordat zij converteren?

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepaste rapport.

Afsluitende tips

  • Mijn advies is om je branding KPI’s voor een langere periode te monitoren, bijvoorbeeld een kwartaal of een half jaar, natuurlijk afhankelijk van je marketingcommunicatie strategie.
  • Koppel context aan je branding KPI’s. Bijvoorbeeld door je KPI’s te koppelen aan je acquisitie kanalen of site onderdelen.
  • En last but not least: bepaal altijd vóóraf de vragen waarop je antwoord wilt krijgen: bezoeken mijn nieuwsbrief-abonnees vaker de website dan SEO gebruikers?

Veel succes met het achterhalen van je gebruikers loyaliteit!

Heb je aanvullende vragen over de toepasbaarheid van deze branding KPI’s?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.