Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 7 minuten

De content is de basis voor iedere website. Maar hoe bepaal je nu het succes van je content?

In de praktijk zie ik helaas teveel gebruikers de aandacht richten op ijdelheidstatistieken zoals bouncepercentage en gem.tijd op de site.

In deze tip gaan we 2 content KPI’s bespreken waarmee je het succes van je content kunt gaan bepalen:

  1. Bezoekfrequentie: welk % van de gebruikers bezoeken minimaal 2x je website?
  2. Recentheid laatste website bezoek: welk % van je gebruikers keren terug op je website na minimaal 1 dag?
  3. Bonus: bezoekfrequentie en recentheid website bezoek gericht op je bestaande klanten of abonnees!

Disclaimer hierbij: om het succes van je content te kunnen bepalen dien je altijd je website KPI’s te vertalen naar Google Analytics doelen met een doelwaarde.

Klaar om aan de slag te gaan met deze 2 content KPI’s?

Bezoekfrequentie: welk % van de gebruikers bezoeken minimaal 2x jouw website?

Allereerst starten we met de KPI bezoekfrequentie. Voor een blog een must-have. Welk % van je gebruikers bezoeken minimaal 2x je website?

En wat is de kanaal verdeling voor deze type gebruikers?

We gebruiken hiervoor binnen onderstaand rapport een filter met de dimensie aantal sessies > 1:

20% van de gebruikers bezoeken minimaal 2x mijn blog. Is dit aantal gestegen of gedaald in het afgelopen kwartaal?

Gelukkig is de betrokkenheid van deze type gebruikers gestegen in Q3, kijk maar naar de stijging van de lezersbetrokkenheid!

Tot slot gaan we kijken naar de content. Welke blog categorieën bekijken deze type gebruikers?

Gebruik je nog geen inhoudsgroepen? Gebruik deze tip bij het instellen van jouw inhoudsgroepen.

Op welke vragen krijg je antwoord met de KPI bezoekfrequentie?

  • Je kunt bepalen welk % van de gebruikers minimaal 2x je site bezoekt. Welke impact hebben deze type gebruikers op je conversie?
  • Hoe is de kanaalverdeling voor deze type gebruikers? Welke impact hebben deze kanalen op de conversie van deze type gebruikers?
  • Welke site onderdelen/pagina’s bekijken deze type gebruikers? Welke site onderdelen hebben de meeste impact op de conversie?

Aan jou nu de oefening om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen met deze rapporten voor de bezoekfrequentie van je eigen website! (je hoeft alleen je eigen doelen toe te voegen)

 

Bezoekrecentheid: welk % van de gebruikers keren na minimaal 1 dag terug op je website?

Naast bezoekfrequentie wil je ook bepalen welk % van de gebruikers na minimaal 1 dag terugkeert op je website.

We gebruiken hiervoor binnen het rapport een filter met de dimensie dagen sinds de laatste sessie > 0:

Slechts 12% van de gebruikers keren na minimaal 1 dag terug op de blog. Dat is confronterend. Vervolgens gaan we kijken of dit gebruikersvolume is gestegen of gedaald in het afgelopen kwartaal:

Tot slot gaan we kijken naar de bekeken content door de terugkerende gebruikers:

Op welke vragen krijg je antwoord met de KPI recentheid laatste website bezoek?

  • Welk % van je gebruikers keren überhaupt terug op je website? Welke impact hebben deze type gebruikers op je conversie?
  • Vanuit welke kanalen zijn deze terugkerende gebruikers afkomstig? Welke kanalen hebben de meeste impact op de conversie van je terugkerende gebruikers?
  • Welke site onderdelen/pagina’s bekijken je terugkerende gebruikers? Welke site onderdelen hebben de meeste impact op de conversie?

Aan jou nu de oefening om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen met deze rapporten. (je hoeft alleen je doelen aan te passen binnen deze rapporten)

Bonus: bepaal bezoekfrequentie en recentheid bezoek voor je klanten/abonnees

Bovenstaande voorbeelden zijn gericht op alle gebruikers. De KPI’s bezoekfrequentie en recentheid laatste bezoek kun je natuurlijk ook toepassen voor je klanten/abonnees:

 

Wat zijn de voordelen om deze KPI’s toe te passen op je bestaande klanten/abonnees?

  • Je kunt bepalen welke % van je klanten minimaal 2x je website bezoekt en na minimaal 1 dag terugkeert op je website. Hoe vaak dien je jouw klanten te mailen? 1x per maand of 1x per week?
  • Je kunt het bezoekvolume van je klanten per maand/kwartaal gaan bepalen. Is dit volume gestegen of gedaald in het afgelopen kwartaal? Voldoe je aan de verwachtingen van je klant?
  • Je kunt bepalen welke type content je klanten bekijken. Vooral productpagina’s of tips om waarde te halen uit je product? Deze informatie kun je meenemen bij de content optimalisatie van je website.

In deze tips leg ik stap-voor-stap uit hoe je het gebruikersgedrag van je bestaande klanten/abonnees kunt gaan meten.

Afsluitend wil ik je nog één tip meegeven: koppel een doelstelling aan deze content KPI’s en neem dit mee binnen de optimalisatie van je content activiteiten!

Heb je nog aanvullende vragen over het toepassen van de KPI’s bezoekfrequentie en recentheid website bezoek?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 15:39 24 oktober 2017
Elja Daae
Beantwoorden
Author

Ik ga iets heel stoms zeggen Gerard maar ik wist niet dat dat kon, met die maanden! En die filters met tijd en terugkeer en zo, poe. Moet ik echt even gaan voor gaan zitten. Maar supergoed idee!

    Harvey Specter
    Posted at 10:39 30 oktober 2017
    Gerard Rathenau
    Beantwoorden
    Author

    Is toch niet stom. Ieder zijn eigen vakgebied. Hopelijk kun je bezoekfrequentie en recentheid laatste bezoek gebruiken voor je blog!

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.