Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 14 minuten

In mijn vorige blog heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je het effect van je branding marketing met Google Analytics kunt bepalen.

Vandaag gaan we dit besproken stappenplan toepassen in de praktijk. Welke inzichten en actiepunten kun je nu koppelen aan de onderdelen uit dit stappenplan?

Mijn advies is om dit stappenplan door te nemen vóórdat je aan de slag gaat met de praktijkvoorbeelden hieronder. Anders kun je namelijk niet de branding data gaan vertalen naar concrete inzichten.

In deze blog gaan we 4 praktijkvoorbeelden bespreken, zodat je de branding data kunt vertalen naar concrete inzichten en actiepunten. Deze praktijkvoorbeelden zijn gecategoriseerd van acquisitie t/m conversie:

  1. Welke acquisitie kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste nieuwe gebruikers op je site?
  2. Welke acquisitie kanalen zijn verantwoordelijk voor de meeste terugkerende gebruikers op je site?
  3. Welke impact hebben je branded kanalen op het gebruikers – en conversie volume van je site?
  4. Bonus: hoe kun je kwalitatieve feedback gebruiken om de branding van je website te verbeteren?

Alle aangepaste rapporten die ik je laat zien deel ik aan het einde van ieder praktijkvoorbeeld. Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de werving van je nieuwe gebruikers?

Allereerst gaan we kijken naar de ontwikkeling van het aantal nieuwe gebruikers op je website. Hoeveel nieuwe gebruikers hebben je website weten te vinden?

In bovenstaand voorbeeld zie je dat er bijna 6000 nieuwe gebruikers mijn blog hebben weten te vinden. Daarnaast kun je concluderen dat het % nieuwe sessies is gestegen van 64 > 73%.

Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling. Maar welke acquisitie kanalen hebben de meeste impact gehad op deze stijging qua nieuwe gebruikers?

SEO en E-mail hebben qua volume de meeste impact gehad op het aantal nieuwe gebruikers op deze blog. Echter, percentueel hebben Direct/SEO en LinkedIn (sponsored) de meeste impact gehad op het aantal nieuwe sessies op de site. Wat kun je met deze informatie?

  • Je kunt ervoor kiezen om de marketingcommunicatie gericht op nieuwe gebruikers vooral via SEO en LinkedIn sponsored advertenties te laten lopen.
  • Daarnaast kun je ervoor kiezen om de marketingcommunicatie gericht op de terugkerende gebruikers vooral via E-mail/verwijzende sites en sociale media te laten lopen.

Kortom: segmenteer je marketingcommunicatie middelen op basis van het type gebruiker dat actief is op je website!

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaan rapport.

 

Wat is de impact van je terugkerende gebruiker op je conversie?

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar de ontwikkeling van je terugkerende gebruikers. Welke impact hebben deze type gebruikers op je conversie?

De terugkerende gebruikers zijn verantwoordelijk voor slechts 15% van de conversiewaarde. Echter, de waarde per bezoek is dit jaar gestegen van 3 > 4 euro.

Vervolgens wil je dit gaan bekijken voor je belangrijkste kanalen. Welke acquisitie kanalen leveren de meeste terugkerende gebruikers? En welke kanalen hebben de meeste impact op de conversie vanuit je terugkerende gebruikers?

 

 

E-mail en SEO leveren de meeste terugkerende gebruikers. E-mail heeft in dit geval wel meer impact op de conversie dan SEO.

Daarnaast is het opvallend dat de terugkerende gebruikers vanuit verwijzende sites meer impact hebben op de conversie dan bijvoorbeeld direct verkeer.

Wat kun je met deze informatie?

Je kunt bijvoorbeeld een linkbuilding programma gaan opzetten gericht op nieuwe en bestaande verwijzende sites. Voorbeeld: ik kan 1x per kwartaal een artikel gaan schrijven voor Frankwatching en Twinkle Magazine. Daarnaast kan ik natuurlijk nieuwe verwijzende sites gaan benaderen zoals online marketing events/opleidingsbureaus en alternatieve online marketing blogs.

Kortom: houd binnen je marketing-communicatie planning – en strategie ook rekening met je terugkerende gebruikers!

 

Welke content lezen de terugkerende gebruikers?

Naast je belangrijkste acquisitie kanalen wil je ook weten welke content je terugkerende gebruikers bekijken. Welke type content lezen de meeste terugkerende gebruikers? En welke impact heeft dit type content op je conversie?

Tips en de blogs-analyse zijn verantwoordelijk voor  meer terugkerende gebruikers dan de handleidingen, maar de conversiewaarde is aanmerkelijk lager.

Vervolgens willen we natuurlijk weten welke tips überhaupt een bijdrage hebben geleverd aan de conversie:

 

Opvallend hierbij is dat de tips over de doelen en dashboards verantwoordelijk zijn voor een hogere conversiewaarde dan de tips over de implementatie van gebeurtenissen en individueel gebruikersgedrag vanuit je mails.

Kortom: gebruik deze informatie bij de opzet van je website content.

Via deze link kun je bovenstaand rapport gebruiken voor je eigen site statistieken!

Welke impact hebben je branded kanalen op je conversie?

Nu komt mijn persoonlijk favoriete praktijkvoorbeeld: hoeveel gebruikers zijn afkomstig vanuit je branded kanalen en welke impact hebben deze type gebruikers op je conversie?

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je een segment instelt voor je branded kanalen. Het segment branded kanalen is natuurlijk afhankelijk van je marketingcommunicatie strategie.

Voor mijn blog gebruik ik de volgende kanalen binnen mijn segment branding kanalen:

  1. Direct verkeer;
  2. Verwijzende sites, waarbij de gebruikers landen op de homepage/over ons of de contactpagina;
  3. SEO gebruikers die landen op de homepage/over ons of contact pagina.

Vervolgens gaan we dit segment toepassen op een aangepast rapport met je belangrijkste macro – en micro doelen. Zo kun je de impact van je branded kanalen op de conversie gaan bepalen:

De branded kanalen zijn op dit moment verantwoordelijk voor slechts 7,5% van de gebruikers op deze blog. Echter, de conversiewaarde per gebruiker is wel bijna 2x zo hoog dan het segment geen branded kanalen.

Daarnaast wil je ook het gebruikers – en conversie volume per type verkeer gaan bepalen. Opvallend hierbij is dat SEO branded verantwoordelijk is voor een hogere conversiewaarde per gebruiker dan branded direct verkeer.

Disclaimer bij bovenstaand voorbeeld: ik kan me voorstellen dat het verwarrend is dat direct verkeer verantwoordelijk is voor gebruikers vanuit zowel het branded als het geen branded kanalen segment.

De reden hiervoor is dat de meeste gebruikers meerdere kanalen gebruiken in hun zoektocht naar de gewenste informatie. Indien de 1ste klik afkomstig is vanuit direct verkeer, dan behoort deze gebruiker tot het segment branded kanalen.

Content branded kanalen

Naast de impact van je branded kanalen wil je ook weten welke content dit type gebruiker bekijkt. Welke site onderdelen bekijken de meeste gebruikers vanuit je branded kanalen? En welke impact heeft dit op de conversiewaarde van je belangrijkste site onderdelen?

Het is natuurlijk niet verrassend dat de meeste gebruikers vanuit branded kanalen je homepage bekijken en dat de branding gebruikers beter dan gemiddeld converteren op het site onderdeel handleidingen.

Het is echter wel opvallend dat de paginawaarde voor het site onderdeel blogs-analyse gedaald is sinds mei dit jaar.

Wat kun je met deze informatie?

Je kunt je afvragen of de content binnen de analyse blogs wel overeenkomen met de wensen/verwachtingen van de gebruikers vanuit je branded kanalen.

Bijvoorbeeld door een enquête te communiceren gericht op je branded gebruikers met de vraag: welke type informatie wens je te lezen op de blogs?

 

Bonus: kwalitatieve feedback voor de branding van je website

Bovenstaande praktijkvoorbeelden gaan allemaal over kwantitatieve data. Mijn advies is om hieraan kwalitatieve data te koppelen om je branding marketing naar een hoger niveau te tillen.

Er zijn online veel mogelijkheden om kwalitatieve feedback te verkrijgen.  Mijn advies is om te starten met een enquête onder bestaande klanten: wat is voor je klant de belangrijkste reden(en) om juist bij jou een bestelling te plaatsen?

Wat kun je met bovenstaande informatie?

Uit bovenstaand voorbeeld blijkt dat de meeste klanten een product bestellen vanwege de prijs/kwaliteit verhouding en de positieve ervaringen over deze webshop.

Op basis van deze informatie kun je ervoor kiezen om de prijs/kwaliteit verhouding en positieve ervaringen als waarde propositie op de site te communiceren.

Afsluitende tips

Ik hoop dat je inspiratie hebt gekregen via bovenstaande praktijkvoorbeelden om inzichten te halen uit je branding marketing. Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je deze praktijkvoorbeelden kunt toepassen op je eigen branding marketing:

  • Bepaal altijd eerst de vragen waarop je antwoord wilt krijgen over je branding campagnes;
  • Vervolgens koppel je hier actiegerichte doelen aan, zodat je de impact van je branding marketing kunt bepalen;
  • Kijk niet alleen naar je branded kanalen, maar ook naar de impact van je branding campagnes op de conversiewaarde van je content.
  • Last but not least: koppel altijd kwalitatieve feedback aan bovenstaande kwantitatieve data.

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten uit je branding marketing.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen.

Hoe bepaal jij de impact van je branding marketing op de conversie?

Ik lees graag jouw praktijkervaringen bij de reacties of mail mij jouw ervaring: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.