Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 12 minuten

Mijn blog bestaat deze maand 5 jaar. Een mooi moment om terug te blikken.

Voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Ik heb namelijk helemaal niet het gevoel dat ik 5 jaar geleden met deze blog begon.

Ik heb meer het gevoel dat ik hier pas een paar jaar mee bezig ben.

In deze blog kijk ik terug op deze periode.

Waarom ben ik deze blog eigenlijk begonnen?

Wat waren mijn doelen?

Het is intensief om een blog te starten.

Maar het is nog lastiger om een blog te onderhouden & optimaliseren.

Wat waren mijn ervaringen? 

Zowel positief als negatief.

Wat zijn de belangrijkste leerpunten geweest in de afgelopen jaren?

Wat zijn belangrijke ontwikkelingen die impact zullen hebben op Analytics vanaf 2020?

Hoe ga ik hierop inspelen met mijn blog?

Waarom Google Analytics blog?

Het antwoord hierop is eigenlijk vrij eenvoudig.

5 jaar geleden schreef ik een Google Analytics handboek.

Ik schreef hiervoor al blogs, maar niet iedere maand of week.

Dit wilde ik anders doen. Ik wilde een blog starten als aanvulling op mijn handboek.

Google Analytics komt regelmatig met nieuwe oplossingen.

Je handboek raakt zo snel verouderd.

Met een blog kun je hierop inspelen.

Daarnaast kreeg ik regelmatig vragen over de besproken onderwerpen in mijn handboek.

Ik dacht dat mijn blog weleens het antwoord op deze vragen kon zijn.

Doelen Google Analytics blog

Actualiteit van mijn blog was zeker een belangrijk doel.

Daardoor blijf je scherp om op de hoogte te blijven van de laatste Analytics ontwikkelingen.

Ik denk dat het voor iedere (online) marketeer belangrijk is dat je met Google Analytics het succes van je marketingkanalen kunt bepalen.

Daarom heb ik op mijn blog veel aandacht besteed aan de succesbepaling van je marketing.

Ik denk dat ik daarin geslaagd ben.

Het is nog belangrijker om de data uit Google Analytics te leren interpreteren.

Ik merk in de praktijk dat de meeste gebruikers de aandacht richten op de inrichting.

Het verzamelen van data is je startpunt, maar belangrijker is dat je deze kunt interpreteren.

En hier acties aan kunt koppelen om je resultaten te verbeteren.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik hier (nog) niet in ben geslaagd.

90% van de vragen die ik krijg gaan over het inrichten van Google Analytics.

Hier is voor mij echt nog werk aan de winkel.

Het komende jaar wil ik meer blogs schrijven over hoe je nu de data dient te interpreteren.

Bijvoorbeeld: hoe maak je nu een werkbare KPI?

Waarmee je echt de impact van je marketing/website kunt bepalen.

Een uitdagende taak.

Welke ervaringen heb ik gehad in de afgelopen 5 jaar?

Zowel positieve als negatieve ervaringen.

De positieve ervaringen blijven gelukkig langer hangen.

Ik heb veel contacten opgedaan via deze blog.

Ik denk bijvoorbeeld aan Rosanne die de 1ste blog hier heeft geschreven.

Welke positieve feedback ontvang ik regelmatig?

  1. Gebruikers die mij bedanken omdat ze met deze blog hun implementatie hebben kunnen uitvoeren.

  2. Gebruikers die blij zijn met de dashboard-voorbeelden die ze kunnen gebruiken voor hun eigen dashboard.

  3. Gebruikers die conversie attributie kunnen gebruiken voor succesbepaling van hun campagnes dankzij de uitleg op deze blog.

Van dat type complimenten kan ik natuurlijk alleen maar genieten.

Niet iedereen is positief over deze blog. Onderstaande type feedback ontvang ik regelmatig:

  1. Te moeilijk taalgebruik 
  2. Te hoog insteekniveau
  3. Te lange blogs

Ook voor deze feedback ben ik dankbaar. Dit type feedback gebruik ik namelijk om de blogs voor meer lezers toegankelijk te maken!

Wat heb ik geleerd in de afgelopen 5 jaar?

Een Digital Analist heeft een andere werkwijze dan een (online) marketeer.

Gebruikt andere data in zijn/haar werkzaamheden.

Interpreteert de data op een andere manier.

Dat is heel interessant om te leren.

Wat zijn mijn belangrijkste leerpunten geweest?

Leerpunt 1.  Speel meer in op de informatie behoefte van (online) marketeers.

Ik schrijf in mijn blogs dat het bouncepercentage een ijdelheidsstatistiek is.

Toch willen de lezers wel lezen over de praktische toepasbaarheid van het bouncepercentage.

Het is dus een leerpunt dat ik hier meer aandacht voor heb.

Ik ga komend jaar meer blogs schrijven waarbij ik de voor – en nadelen van een statistiek zoals het bouncepercentage uitleg.

Of alternatieven voor het bouncepercentage laat zien.

Leerpunt 2. Leg Analytics onderwerpen helder uit.

De praktijkvoorbeelden van actiegerichte KPI’s is een veelgelezen blog.

Dat is niet zo heel gek.

Ik besteed namelijk heel veel aandacht aan de praktische toepasbaarheid van KPI’s.

Bijna iedere (online) marketeer die ik ken gebruikt KPI’s.

Maar kent iedereen het onderscheid tussen KPI’s en statistieken?

Daar twijfel ik wel aan.

Daarom wil ik in het komende jaar nog meer aandacht schenken aan de basisbeginselen van KPI’s.

Hoe bouw en interpreteer je jouw eigen KPI’s?

Ik begrijp dat het gaaf is om op CPA/ROAS te sturen. Maar wat is nu werkelijk je CPA?

Hoe kun je deze informatie gebruiken om je CPA te verlagen?

Leerpunt 3. Richt niet alleen de aandacht op nieuwe content.

In de top 10 meest gelezen blogs staat er geen één tussen van dit jaar.

Ik moet veel meer doen met populaire oudere blogs. Vervolg blogs hierover schrijven. Of updates.

De nieuwe Google Analytics is puur gebaseerd op basis van events.

Het is geen overbodige luxe om de blog over de basisbeginselen van events (Uit 2014!) een update te geven.

Wat brengt de toekomst voor deze blog?

Het blijft lastig om de toekomst te voorspellen.

Ik verwacht veel van onderstaande toekomstige ontwikkelingen:

  1. Events is voortaan de basis in Google Analytics
  2. Machine learning gaat je het werken met Google Analytics eenvoudiger maken

De nieuwe App+ Web Analytics is gebaseerd op basis van events.

Het is nog in bèta. Ik verwacht wel dat je in de 2de helft van 2020 definitief kunt overstappen.

Daarom adviseer ik je om nu al te gaan oefenen met deze nieuwe Analytics.

Ik zal in 2020 regelmatig blogs schrijven over de praktische toepasbaarheid van deze vernieuwde Analytics.

Machine learning gaat een grotere rol spelen in Google Analytics.

De machine learning oplossingen in Google Analytics zijn nu nog vrij beperkt, zeker als je het vergelijkt met Google Ads.

Hier gaat verandering in komen.

Ik heb al gezien dat Analytics Intelligence een stevige update krijgt.

De vernieuwde Analytics Intelligence geeft antwoord in je eigen taal.

Dit is niet alleen gebaseerd op de statistieken, maar ook gekoppeld aan je Intelligence meldingen.

Oftewel: zijn het positieve of negatieve (conversie) resultaten?

Dan is het veel interessanter voor jou om deze vraag & antwoord tool te gebruiken, ter vervanging van de huidige rapporten.

Daarnaast biedt Google Analytics vanaf nu conversie attributie op basis van machine learning.

Niet alleen in Google Analytics 360 (betaald), maar voor iedereen.

Dat is echt een hele grote stap vooruit. Je hoeft dus niet meer je eigen attributie model in te stellen.

Het Data Driven model kan op basis van machine learning precies aangeven wat de bijdrage is van iedere klik aan je conversies. 

Vanaf 1000 maandelijkse conversies.

Zeer indrukwekkend om te zien. Daarnaast komt er een automatische integratie tussen jouw Data Driven model en Google Ads biedingen.

Dus geen overbodige luxe om dit te gaan gebruiken.

Machine learning in Google Analytics zal een terugkerend onderwerp zijn in mijn blogs volgend jaar.

Kortom: het waren 5 leuke blogjaren, maar er is nog genoeg werk aan de winkel voor de volgende 5 jaren!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw mening.

Wat vind je positief/minder positief aan deze blog?

Kun je je vinden in de toekomstige ontwikkelingen die ik heb beschreven.

Of denk je dat andere ontwikkelingen veel meer impact gaan hebben op Analytics?

Laat gerust je feedback en/of mening achter bij de reacties.

We kunnen ten slotte allemaal van elkaar leren!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.