Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

In mijn vorige blog heb ik de basisbeginselen van actiegerichte doelen met je doorgenomen. Vandaag laat ik je 5 praktijkvoorbeelden zien van actiegerichte doelen. De insteek van deze blog is dat je met deze 5 praktijkvoorbeelden jouw data kunt gaan vertalen naar concrete informatie.

Ik heb hierbij rekening gehouden met praktijkvoorbeelden gericht op leadgeneratie websites en webshops. De volgende praktijkvoorbeelden mag je verwachten in deze blog:

  1. De conversie van de stappen binnen je bestelproces; (E-commerce)
  2. De impact van de live-chat op je conversie;
  3. De impact van je nieuwsbrief-inschrijvingen op de conversie.
  4. De impact van je gebruikersbetrokkenheid op de conversie;
  5. De impact van je uitgaande links op de conversie.
  6. Afsluitende tips.
  7. Bonus: handleiding actiegerichte doelen.

Disclaimer bij deze voorbeelden: om uitgaande links en nieuwsbrief-inschrijvingen te kunnen gebruiken als doel dien je eerst een gebeurtenis in te stellen. In deze blog ga ik niet in op de technische implementatie van deze gebeurtenissen.

Ik wil namelijk dat je de aandacht gaat richten op het vertalen van de conversie data naar concrete actiepunten.

De aangepaste rapporten en segmenten die ik laat zien deel ik na ieder praktijkvoorbeeld. Je hoeft alleen de ingestelde doelen aan te passen binnen het aangepaste rapport/segment om deze te kunnen gebruiken.

Zullen we maar snel starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

De conversie van de stappen binnen je bestelproces

Allereerst starten we met een praktijkvoorbeeld gericht op webshops. Tijdens een implementatie is het cruciaal om alle stappen in het bestelproces als doel in te stellen. Onderstaande weergave is een voorbeeld van alle conversie stappen voor deze webshop:

micro-doelen

Je wilt namelijk de volgende zaken kunnen achterhalen:

  • Welk % van de bezoekers voegt een product toe aan de winkelwagen?
  • Wat is de conversie van de verschillende stappen in de winkelwagen en check-out?

Bovenstaande zaken kun je achterhalen via berekende statistieken. Onderstaande weergave is een voorbeeld van een ingestelde berekende statistiek voor deze webshop:

berekende statistiek

Nu gaan we deze berekende statistieken verwerken in een aangepast rapport:

voorbeeld-macro-doelen_herzien

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • De conversie in de stappen winkelwagen en afrekenen is tussen de 50-60%. Echter, het % producttoevoegingen aan de winkelwagen is voor de meeste kanalen lager dan 30%.
  • 72% van de bezoekers zijn afkomstig vanuit Facebook. Echter, slechts 1% van de Facebook gebruikers voegt een product toe aan de winkelwagen.
  • SEO en AdWords zijn verantwoordelijk voor 50% van de bestellingen.
  • De nieuwsbrief is verantwoordelijk voor slechts 2% van de gebruikers. Echter, het % producttoevoegingen aan de winkelwagen en de conversie binnen de conversiestap winkelwagen is hoger dan gemiddeld.

Welke actiepunten kun je hieraan koppelen?

  • Kijk kritisch naar de content op je landingspagina’s voor Facebook en je Nieuwsbrief. Communiceer je hier de content waar de gebruiker naar op zoek is? Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om feedback te vragen aan de gebruikers op deze landingspagina’s. Op basis van deze feedback kun je specifieke landingspagina’s gaan schrijven voor Facebook en je Nieuwsbrief.
  • Kijk kritisch naar je marketing-communicatie planning en budget toekenning. Het rendement van AdWords en de nieuwsbrief is hoger dan Facebook, terwijl de marketing-communicatie bijna volledig is gericht op Facebook.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport.

De impact van de live-chat op je conversie

Veel webshops maken gebruik van de live-chat om de conversie te verbeteren. Daarom is het zo belangrijk om de live-chat als doel in te stellen, zodat je de impact van de live-chat op de conversie kunt gaan bepalen.

Veel live-chat aanbieders zoals Zopim hebben een automatische koppeling met Google Analytics. Indien dit niet het geval is, dien je deze als gebeurtenis in te stellen.

Nu kun je zien hoe vaak gebruikers de live-chat gebruiken. Maar het is nog veel interessanter om de impact van de live-chat op de conversie te gaan bepalen:

live chat voorbeeld

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • 2% van de gebruikers maken gebruik van de live-chat. Echter, de conversie vanuit de live-chat is wel 2x zo hoog dan de gebruikers die geen gebruik maken van de live-chat.
  • Relatief veel gebruikers vanuit AdWords Remarketing maken gebruik van de live-chat. De conversie is wel lager dan vanuit de andere acquisitie kanalen.

Vervolgens gaan we de impact van de live-chat bepalen op de conversie per regio:

live-chat per regio

Opvallend hieraan is dat de live-chat gebruikers vanuit Noord-Holland en Noord-Brabant een hogere impact hebben op de conversie dan Friesland en Overijssel.

Tot slot gaan we kijken naar de impact van de live-chat per site onderdeel:

live-chat site onderdelen

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Meer dan 30% van de live-chat gebruikers stellen hun vraag binnen het site onderdeel informatie. De paginawaarde op deze pagina’s is ook hoger dan de andere site onderdelen.
  • De paginawaarde binnen het site onderdeel ervaringen is lager dan de andere site onderdelen, wanneer de gebruiker een vraag stelt via de live-chat.

Wat kun je met deze informatie?

  • De targeting van je live-chat aanpassen op basis van bovenstaande informatie. Je hoeft natuurlijk je live-chat niet op iedere pagina van de site te communiceren.
  • De paginawaarde vanuit ervaringen is lager dan vanuit de andere site onderdelen. Je kunt je dan afvragen of de vragen van de live-chat gebruikers wel afdoende beantwoord zijn.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaande aangepaste rapporten.

De impact van je nieuwsbrief-inschrijvingen op de conversie

Nieuwsbrief-inschrijvingen is voor mijn blog een belangrijk acquisitie kanaal. Daarom heb ik de nieuwsbrief-inschrijvingen als doel ingesteld binnen Google Analytics.

In deze Google Analtyics tip leg ik uit hoe je nieuwsbrief-inschrijvingen als doel kunt instellen (gericht op pop-ups)

Deze nieuwsbrief-inschrijvingen gaan we toepassen op een rapport met de dimensie maand van het jaar:

nieuwsbrief-inschrijvingen per maand

In het 1ste kwartaal hebben 70 gebruikers zich ingeschreven voor mijn nieuwsbrieven. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling.  Vooral de stijging van het doel e-mail cursus Google Analytics in het afgelopen kwartaal is zeer positief.

Nieuwsbrief-inschrijvingen binnenhalen is natuurlijk een goede 1ste stap. Vervolgens wil je natuurlijk de impact van deze nieuwsbrief-inschrijvingen op de conversie gaan bepalen:

impact nieuwsbrief-inschrijvingen op conversie

Helaas zijn slechts 5% van de gebruikers nieuwsbrief-abonnee. De conversie is namelijk significant hoger dan de gebruikers die geen nieuwsbrief ontvangen.

Tot slot gaan we kijken binnen welk site onderdeel de gebruikers zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Welke content overtuigt de gebruiker om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief?

content nieuwsbrief inschrijvingen

Het is natuurlijk logisch dat terugkerende gebruikers zich op de homepage inschrijven voor de nieuwsbrief. Toch vind ik het wel opvallend dat bijna de helft van de abonnees voor de e-mail cursus zich inschrijvingen via het site onderdeel handleidingen of de blogs over de analyse mogelijkheden in Google Analytics.

Wat kun je met deze informatie?

  • Handleidingen en blogs over de analyse mogelijkheden hebben een grote impact op de nieuwsbrief conversie. Bovenstaande data geeft mij de bevestiging om content te blijven schrijven voor de handleidingen en de analyse mogelijkheden van Google Analytics.
  • Daarnaast kun je ervoor kiezen om specifieke content te communiceren binnen je pop-up of nieuwsbrief formulier op de site onderdelen die verantwoordelijk zijn voor het binnenhalen van de meeste nieuwsbrief-abonnees.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaande aangepaste rapporten

De impact van je gebruikersbetrokkenheid op de conversie

Naast concrete acties zoals een nieuwsbrief-inschrijving, stel ik ook altijd een doel in voor de gebruikersbetrokkenheid op de site. Ik wil namelijk weten hoeveel pagina’s de gebruikers bekijken voordat ze converteren:

betrokkenheidsdoel

De segmenten 3-4 pagina’s bekeken hebben de meeste impact op de conversie. Daarom gebruik ik dit segment voor mijn doel. Vervolgens wil ik weten welke kanalen verantwoordelijk zijn voor de meest betrokken gebruikers op de site:

voorbeeld betrokkenheid gebruikers

Opvallend hierbij is dat de bezoekers vanuit SEO (Google) en AdWords verantwoordelijk zijn voor relatief meer betrokken gebruikers dan direct verkeer en Bing.

Tot slot gaan we kijken naar de betrokken gebruikers per site onderdeel:

betrokkenheid per site onderdeel

Hoe lees je deze tabel?

Je dient de unieke paginaweergaves van de betrokken gebruikers te delen door het segment klanten uitsluiten.

Voorbeeld: de homepage is verantwoordelijk voor 20% betrokken gebruikers. Het site onderdeel functies daarentegen is verantwoordelijk voor meer dan 70% betrokken gebruikers.

Kortom: de homepage (direct verkeer) is verantwoordelijk voor minder betrokken gebruikers dan de overige site onderdelen. Nu dien je antwoord te krijgen op de waarom vraag. Bijvoorbeeld door feedback te vragen aan de gebruiker, zodat je de betrokkenheid op de homepage kunt verbeteren.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaande segmenten

Voor deze blog zijn de uitgaande links naar mijn bedrijfswebsite GAnalytics een belangrijk doel.

Helaas meet Google Analytics niet automatisch je uitgaande links. Via een gebeurtenis kun je deze als doel instellen.

In deze tip leg ik uit hoe je gebeurtenissen instelt met Google Tagmanager.

Nu gaan we dit doel toepassen op een aangepast rapport. Ik wil namelijk weten hoeveel gebruikers op deze uitgaande link klikken:

voorbeeld uitgaande links

Relatief weinig gebruikers klikken door naar mijn bedrijfswebsite. Toch wil ik weten of deze gebruikers ook andere acties ondernemen:

impact uitgaande links op conversie

Tot slot gaan we kijken naar de content die deze waardevolle gebruikers bekijken:

content gebruikers uitgaande links

Wat kun je met deze informatie?

  • De meeste gebruikers die doorklikken naar mijn bedrijfswebsite zijn afkomstig vanuit de blog categorieën analyse/rapportages of tips. Het is dus belangrijk om de gebruikers hier de mogelijkheid te bieden om door te klikken naar mijn bedrijfswebsite.

Afsluitende tips

Ik hoop dat deze 5 praktijkvoorbeelden je inspiratie geven om actiegerichte doelen te gaan gebruiken in Google Analytics. Tot slot wil ik enkele tips met je delen, zodat je goed van start kunt gaan:

  • Bepaal vooraf de vragen waarop je antwoord wilt krijgen. Op basis van deze vragen kun je doelen instellen die ook echt antwoord geven op je vraag(en).
  • De technische implementatie mag je niet beperken in je mogelijkheden om actiegerichte doelen te gebruiken. Indien je moeite hebt met de technische implementatie van je doelen, adviseer ik je om dit over te laten aan een ervaren webbouwer of technisch webanalist.
  • Koppel altijd context aan je ingestelde doelen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de betrokkenheidsdoelen. Mijn advies is om altijd de impact van betrokkenheidsdoelen op je andere doelen te bepalen. Bijvoorbeeld een aangevraagde offerte/bestelling.
  • Last but not least: gebruik je ingestelde doelen binnen je aangepaste dashboards/rapporten. Zo kun je de conversie gaan vertalen naar concrete informatie/actiepunten.

Handleiding actiegerichte doelen

In deze blog heb ik je 5 praktijkvoorbeelden van actiegerichte doelen laten zien. Wil je de gehele handleiding actiegerichte doelen bekijken met basisbeginselen inclusief 8 praktijkvoorbeelden?

Via deze link kun je de handleiding aanvragen!

 

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Welke actiegerichte doelen adviseer jij om te gebruiken?

Heb jij praktijkvoorbeelden die je wilt/kunt delen?

Ik lees graag je aanvullingen bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.