Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In de vorige blog heb ik met je de basisbeginselen van HotJar doorgenomen. Vandaag gaan we het niet meer hebben over de basisbeginselen, maar de actiegerichte inzichten die je via HotJar kunt achterhalen. Ik laat je 5 praktijkvoorbeelden zien over hoe je HotJar kunt gebruiken voor de conversie optimalisatie van je site.

Mijn advies is wel om eerst de basisbeginselen door te nemen, voordat je aan de slag gaat met deze praktijkvoorbeelden. Je dient namelijk de basisbeginselen te kennen om actiegerichte inzichten uit HotJar te kunnen halen.

De praktijkvoorbeelden heb ik onderverdeeld op basis van 3 functies binnen HotJar:

  1. Heatmaps: Welke content heeft de voorkeur van de gebruiker?
  2. Heatmaps: Welk  content type heeft de voorkeur van de gebruiker?
  3. Polls: Wat is de belangrijkste reden voor de gebruiker om te bestellen?
  4. Polls: Hoe kijkt de gebruiker aan tegen een nieuw site concept?
  5. Forms: Op welk invulveld haken de meeste gebruikers af op een aanvraag formulier?
  6. Bonus: funnels om conversiepaden in kaart te brengen.

Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Welke content heeft de voorkeur van de gebruiker?

Content is natuurlijk de basis voor iedere website/webshop. Daarom wil je weten welke content de gebruiker leest. Oftewel: welke content is van toegevoegde waarde voor de gebruiker?

In bovenstaand voorbeeld zie je dat meer gebruikers de aandacht richten tot de software koppels i.p.v. de basisfuncties.

Vervolgens hebben wij bovenstaande heatmap gekoppeld aan Google Analytics: welke impact hebben de basisfuncties en software koppels op de doorkliks naar het brochure formulier?

afbeelding impact blok op conversie

 

Je kunt er dan voor kiezen om de software koppels en basis functie van positie te verwisselen, aangezien meer gebruikers vanuit het content blok software koppels doorklikken naar het brochure formulier.

 

Welk content type heeft de voorkeur van de gebruiker?

 

Naast de voorkeur van de gebruiker voor content, wil je ook de voorkeur voor een bepaald content type kunnen achterhalen.

Voorbeelden van content typen zijn bijvoorbeeld je blog-categorieën. Ik gebruik op mijn blog de volgende categorieën:

  • De Google Analytics implementatie;
  • De Google Analytics rapportages;
  • De Google Analytics analyses.

Deze content typen communiceer ik op iedere pagina onder het kopje snel naar.

Nu wil je natuurlijk weten welk content type de voorkeur heeft van de meeste gebruikers:

afbeelding heatmap content type

Je ziet dat de meeste gebruikers de aandacht richten op de Google Analytics analyses.(helemaal rechts)

Vervolgens gaan we kijken naar de impact van deze snel naar categorieën op de conversie:
afbeelding impact blog categorieen op conversie

Je ziet dat de meeste gebruikers klikken op de blog-categorie implementatie, terwijl meer gebruikers de aandacht richten tot de blog-categorie analyses, zoals we in HotJar hebben kunnen zien.

Daarnaast kun je concluderen dat de blog-categorie implementatie verantwoordelijk is voor een hogere conversiewaarde per gebruiker dan rapportages en analyses.

Kortom: het blijft belangrijk om blogs en tips over de Google Analytics implementatie te schrijven.

 

Wat is de belangrijkste reden voor de gebruiker om te bestellen?

Polls is een praktische functie om te achterhalen waarom de gebruikers je site bezoeken of juist voortijdig verlaten. Naast deze opties richt ik  polls ook op de converteerders van de website/ webshop. Zo achterhaal je de belangrijkste reden(en) voor de gebruiker om juist bij jouw webshop te bestellen.

Hoe stel je een dergelijke poll in?

Onder page targeting vul je alleen de bedankpagina in van je webshop of website:

afbeelding bedankpagina

Vervolgens kies je voor een trigger behavior: wanneer wil je de poll laten zien?

In dit geval hebben we gekozen voor een vertraging van 5 seconden op de bedankpagina.

Onderstaand een voorbeeldweergave van de resultaten voor deze poll:

afbeelding enquête klanten

Wat kun je met deze informatie?

Bovenstaande webshop communiceerde in hun waarde propositie vooral de persoonlijke service en gratis verzending, terwijl de klanten juist hebben gekozen voor deze webshop vanwege de prijs/kwaliteit en positieve ervaringen.

Kortom: gebruik de feedback van je tevreden klanten binnen de waarde propositie die je binnen je webshop/website communiceert.

 

Hoe kijkt de gebruiker aan tegen een nieuw site concept?

Naast feedback over je huidige site, kun je de polls functie ook gebruiken voor nieuwe site concepten.

Ik ben van plan om een abonnee-model op te zetten met E-books over Google Analytics.  Daarom heb ik een poll opgezet om erachter komen of er interesse is naar een dergelijk site concept:

afbeelding poll E-books

Dit is een blog gerelateerde vraag. Daarom laat ik deze poll op iedere pagina plaatsen, wanneer de gebruiker beneden de vouw is gescrolled.

Allereerst wil je natuurlijk weten of er überhaupt interesse is voor dit idee:

afbeelding interesse poll

Dit is natuurlijk zeer positief. Meer dan 70% van de respondenten geven aan interesse te hebben in E-books over Google Analytics.  Vervolgens wil je natuurlijk weten of ze ook bereid zijn om te betalen voor E-books over Google Analytics:

afbeelding feedback prijs ebooks

De meerderheid van de respondenten zijn niet bereid om te betalen voor een E-book. Echter, 13 respondenten zijn wel bereid om te betalen voor een E-book. Dit zijn de kwantitatieve data van de poll. Nog veel interessanter zijn natuurlijk de kwalitatieve data. Waarover willen de respondenten een E-book lezen?

Onderstaand 3 voorbeelden van kwalitatieve feedback die ik kan meenemen binnen mijn E-books:

 

feedback_1

 


 

feedback_3

Deze 3 respondenten vinden het vooral belangrijk om de data uit Google Analytics te kunnen vertalen naar concrete informatie waar je actiepunten aan kunt koppelen.

Praktische informatie om mee te nemen binnen de E-books voor het abonnee-model.

Tot slot heb ik gekeken naar de impact van de respondenten vs. gebruikers die geen feedback hebben gegeven over mijn nieuwe site concept.  Welke content bekijken de respondenten en wat is hun impact op de conversie?

 

afbeelding koppeling poll GA

De paginawaarde vanuit de gebruikers met feedback is hoger dan de gebruikers die geen feedback hebben gegeven over de E-books. Het is vooral opvallend dat relatief veel e-mail abonnees (tips) feedback hebben gegeven over mijn vraag in vergelijking met de site onderdelen analyse en handleidingen.

 

Op welke invulvelden van het aanvraagformulier haken de meeste gebruikers af?

In Google Analytics kun je natuurlijk de afhakers per formulier bepalen. Echter, het aantal afhakers per invulveld is alleen mogelijk via een aangepaste implementatie. Via HotJar kun je het aantal afhakers per invulveld wel bepalen zonder aangepaste implementatie:

 

afbeelding forms opzet

 

Vervolgens kun je het aantal afhakers per invulveld gaan bepalen:

 

Het afhaakpercentage van 82% voor het gehele formulier achterhaal je ook in Google Analytics. Echter, het afhaakpercentage voor het invulveld waarmee kan ik je helpen + mislukte aanvragen (failed submits) zijn opvallend te noemen.

Je kunt je afvragen of er hier iets technisch misgaat tijdens het invullen van het invulveld waarmee kan ik je helpen en de klik op de verzendknop.

In een dergelijk geval is het verstandig om de webbouwer in te schakelen. Deze kan zo het eventuele probleem achterhalen en oplossen.

 

Bonus: funnels om conversiepaden in kaart te brengen

Funnels met video-opnames zijn zeer praktisch om bezoek – en conversiepaden in kaart te brengen. Ik kan helaas vanwege privacy-redenen geen praktijkvoorbeeld van funnels laten zien.  Toch wil ik enkele tips met je delen, zodat je aan de slag kunt met funnels voor je eigen website.

  1. Bepaal eerst in Google Analytics de site onderdelen die impact hebben op je conversie. Neem hierbij zowel het aantal unieke paginaweergaven als de paginawaarde per site onderdeel mee, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met funnels.
  2. Bekijk vervolgens het rapport gebruikers-verkenner met segmenten voor je belangrijkste site onderdelen om de patronen van je bezoek – en conversie paden te bepalen.
  3. Maak in ieder geval funnels voor je aanvraag/bestel formulieren. Zo achterhaal je de pijnpunten binnen je formulieren. Voorbeeld: haken gebruikers af op je aanvraag formulier vanwege technische beperkingen?
  4. Mijn advies is om vóóraf te bepalen welke site onderdelen bij elkaar horen. Zo combineer je de site onderdelen in een funnel die bij elkaar horen.Voorbeeld: de algemene pagina met de meest gestelde vragen + de pagina waar de antwoorden staan op de meest gestelde vragen. Zo achterhaal je of deze meest gestelde vragen overeenkomen met de verwachtingen van de gebruiker.

P.S. wil je de handleiding HotJar bekijken met de basisbeginselen + alle 9 praktijkvoorbeelden?

Bekijk alle 9 praktijkvoorbeelden via deze link!

Afsluitende tips

Ik hoop dat je inspiratie hebt kunnen halen uit bovenstaande 5 praktijkvoorbeelden. Je kunt namelijk niet met Google Analytics alleen je conversie verbeteren. Je krijgt met Google Analytics alleen antwoord op de wat-vragen.

Een tool zoals HotJar die hoe – en waarom vragen kan beantwoorden is cruciaal om conversie optimalisatie voor je site toe te passen.

Tot slot nog enkele tips, zodat je goed van start kunt gaan:

  • Zet eerst de vragen op papier waarop je antwoord wilt krijgen via HotJar;
  • Implementeer de onderdelen binnen HotJar die je nodig hebt om deze vragen te laten beantwoorden. In de praktijkvoorbeelden heb je kunnen zien dat je dient na te denken over de implementatie van relevante heatmaps en funnels.
  • Koppel de inzichten uit HotJar met je conversie data uit Google Analytics. Zo kun je ook de impact van je inzichten op de conversie gaan bepalen.
  • Tot slot: leer de mogelijkheden van HotJar stap-voor-stap kennen. Het heeft geen enkele zin om direct te starten met verschillende heatmaps/funnels/forms en polls. Mijn advies is om eerst met 2-3 heatmaps te starten en dit vervolgens uit te breiden naar funnels en een actiegerichte poll.

Veel succes!

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen met HotJar. Ben je bereid om deze te delen? Ik lees jouw ervaringen graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.