Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 11 minuten

In deze blog heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je individueel gebruikersgedrag kunt achterhalen met de gebruikers-verkenner.

Vandaag ga ik je 5 praktijkvoorbeelden laten zien hoe je actiegerichte inzichten met deze gebruikers-verkenner achterhaalt. Mijn advies is om eerst de basisbeginselen van de gebruikers-verkenner door te nemen vóórdat je aan de slag gaat met de praktijkvoorbeelden uit deze blog. Zo kun je namelijk de bezoekpaden uit de gebruikers-verkenner gaan vertalen naar concrete inzichten.

Ik heb deze praktijkvoorbeelden onderverdeeld van eenvoudig t/m geavanceerd:

  1. Acquisitie: welke content bekijken je meest betrokken E-mail abonnees?
  2. Gedrag: welke content bekijken gebruikers die je whitepaper downloaden?
  3. Conversie: welke content bekijken gebruikers die zich inschrijven voor een kennissessie?
  4. Bestaande klanten: welke content raadplegen je bestaande klanten alvorens nogmaals te bestellen?
  5. Marktonderzoek: welke content bekijken de gebruikers die feedback geven over je website?

De gebruikers-verkenner is een zeer waardevol rapport. Het is echter wel belangrijk om je op enkele segmenten/onderdelen te concentreren. Zo kun je de informatie uit de voor jou belangrijke bezoekpaden gebruiken om gerichte video-opnames te bekijken in een webinteractie tool zoals HotJar.

Voor de laatste 2 praktijkvoorbeelden dien je een aangepaste implementatie uit te voeren. Mijn advies is om dit over te laten aan je webontwikkelaar of technisch webanalist. Zo kun jij de aandacht richten op het vertalen van de data naar concrete informatie over het gebruikersgedrag op je site.

Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Welke content bekijken je meest betrokken E-mail abonnees?

Voor bijna iedere website is E-mail een zeer belangrijk acquisitie kanaal. Ook voor Digital Analisten is E-mail een van de belangrijkste acquisitie kanalen.

Daarom gaan we in het 1ste praktijkvoorbeeld kijken naar de meest betrokken E-mail abonnees:

Opvallend is natuurlijk klant-id 1. Deze gebruiker is namelijk verantwoordelijk voor een hoger dan gemiddeld aantal sessies en actieve tijd op de site.

Wat kunnen we leren van deze zeer betrokken abonnee?

Rechtsbovenin zie je dat deze E-mail abonnee 3x de site bezocht heeft op deze dag.

Daarnaast kun je concluderen dat deze abonnee zeer geïnteresseerd is in mijn blog gericht op webshops.

Deze gebruiker heeft niet alleen deze blog, maar ook de instructievideo over het toepassen van cross-domain tracking bekeken. Wat kun je met deze informatie?

Je kunt aan deze gebruiker een handleiding mailen over een relevant onderwerp, bijvoorbeeld een handleiding specifiek voor webshops + gericht op de implementatie.

Daarnaast kun je deze abonnee een uitnodiging sturen voor een kennismakingssessie, aangezien deze abonnee zeer geïnteresseerd is in de content op je blog.

Via deze link kun je gebruik maken van het segment gericht op je E-mail abonnees.

Welke content bekijken gebruikers die je whitepaper downloaden?

Whitepapers/handleidingen kunnen je gebruikers de bevestiging geven om een offerte bij je aan te vragen.

Daarom wil je graag weten welke content dit type gebruiker op je website bekijkt. Zijn zij serieus geïnteresseerd in het afnemen van je product/dienst of bekijken zij een whitepaper om een vergelijking te maken met een concullega?

In bovenstaand overzicht zie je aanzienlijke verschillen qua gem.sessieduur en bouncepercentage.

We gaan kijken naar klant id 4. Deze gebruiker is namelijk zeer betrokken. Welke acties heeft deze gebruiker uitgevoerd op de site?

Deze gebruiker is afkomstig vanuit SEO en heeft op de blog over 7 praktische dashboards zich ingeschreven voor de E-mail cursus.

Vervolgens heeft deze een handleiding bekeken en de blog over de Google Analytics kwaliteitsscore.

Wat kun je met deze informatie?

Deze gebruiker is geïnteresseerd in informatie over dashboards en de Google Analytics kwaliteitsscore. Dan kun je ervoor kiezen om deze abonnee een handleiding over deze beide onderwerpen te mailen.

Zo speel je dus in op de wensen van de gebruiker op basis van onderbouwde informatie!

Welke content bekijken gebruikers die zich inschrijven voor de kennissessie?

Naast acquisitie en gedrag wil je ook weten welk content gebruikers bekijken die een aanvraag bij je plaatsen.

Bijvoorbeeld een kennissessie of persoonlijke demonstratie waarbij je de toepassingsmogelijkheden van je product/dienst laat zien.

Welke acties voeren deze type gebruikers uit naast het aanvragen van een kennissessie?

Bovenstaande informatie is zeer bruikbaar om mee te nemen tijdens je kennissessie/persoonlijke demonstratie.

Deze gebruiker bekijkt namelijk een tip over Google Data Studio vóórafgaand aan de daadwerkelijke aanvraag.

Kortom: gebruik deze informatie om mee te nemen binnen je persoonlijke demonstratie of offerte gesprek!

Welke content raadplegen je bestaande klanten tijdens het bestelproces?

Met de user-id functie kun je ook het gebruikersgedrag van je bestaande klanten in kaart brengen.
Vervolgens kun je binnen deze user-id weergave ook gebruik maken van de gebruikers-verkenner om het gebruikersgedrag van je klanten te bepalen.

Allereerst gaan we kijken naar de meest waardevolle klanten:

Klant id 2 is verantwoordelijk voor meer dan 500 euro omzet.  Heeft deze klant daar één of meerdere bezoeken voor nodig gehad?

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat deze klant in 3 bezoeken de helft van het bedrag heeft uitgegeven. Wat kunnen we leren van zo’n succesvol bezoek?

Bovenstaande klant start zijn bestelling in de winkelwagen met de eerder toegevoegde producten.

Vervolgens bestelt deze klant voor meer dan 100 euro aan producten. Een zeer lucratieve klant voor deze webshop.

Wat kun je met bovenstaande informatie?

Je kunt bijvoorbeeld als webshop niet alleen de producten in de winkelwagen opslaan, maar deze mogelijkheid ook aanbieden op een product pagina.

Welke content bekijken de gebruikers die feedback geven over je website?

Voor iedere website is het vrij eenvoudig om een enquête te communiceren op de site via tools zoals HotJar en Usabilla Live.

Binnen je enquête tool kun je de feedback achterhalen. Dat is natuurlijk zeer praktische informatie om te gebruiken voor de conversie optimalisatie van je website.

Maar welke pagina’s  bekijkt deze gebruiker? En welke acties voert deze uit?

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat dit een zeer betrokken gebruiker is.

Deze nieuwsbrief inschrijver geeft mij niet alleen feedback over welke informatie deze wilt ontvangen, maar bekijkt ook de handleiding over Google Tagmanager.

Kortom: zeer bruikbare informatie om mee te nemen binnen de mailings die ik ga versturen.

Afsluitende tips

Ik hoop dat je inspiratie hebt kunnen halen uit bovenstaande 5 praktijkvoorbeelden.

Tot slot wil ik je enkele tips meegeven, zodat je de gebruikersverkenner kunt gebruiken bij de conversie optimalisatie van jouw website:

  • Bepaal altijd vóóraf de vragen waarop je antwoord wilt krijgen;
  • Laat vervolgens de doelen/gebeurtenissen implementeren die je nodig hebt om antwoord te krijgen op je vragen.
  • Gebruik vervolgens relevante segmenten binnen de gebruikers-verkenner voor de bezoekpaden die antwoord geven op je vraag.
  • Last but not least: koppel de bezoekpaden uit de gebruikers-verkenner altijd met video-opnames uit een webinteractie tool zoals HotJar. Zo kun je zelf zien welke acties de gebruiker uitvoert op jouw website.

Veel succes met het achterhalen van actiegerichte inzichten via de gebruikers-verkenner.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen met de gebruikers-verkenner.

Kun je je vinden in bovenstaande praktijkvoorbeelden of gebruik je een andere werkwijze?

Ik lees je aanvullingen en feedback graag bij de reacties!

Heb je aanvullende vragen over de toepassingsmogelijkheden van de gebruikersverkenner?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.