Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

In mijn vorige blog over event tracking heb ik de basisbeginselen met je doorgenomen:

  1. Hoe bepaal je de relevante gebeurtenissen op je site?
  2. Hoe koppel je context aan deze gebeurtenissen?
  3. Hoe integreer je deze gebeurtenissen binnen je conversie optimalisatie activiteiten?

    In deze blog laat ik je enkele praktijkvoorbeelden van event tracking zien: welke actiegerichte inzichten kun je met event tracking realiseren? Ik heb deze praktijkvoorbeelden uitgesplitst in de volgende onderdelen:

  1. Acquisitie: op welke pagina’s schrijven de meeste bezoekers zich in voor de nieuwsbrief?
  2. Content: wat is de impact van het scrollgedrag op je conversie?
  3. Gedrag: wat is de impact van je call-to-action knoppen op je conversie?
  4. Conversie: op welke invulvelden haken de meeste bezoekers af binnen je winkelwagen – en check-out?
  5. Online marktonderzoek: op welke pagina’s geven de bezoekers feedback over je website?
  6. Bonus: Wat is de impact van de geopende mails vanuit je nieuwsbrief op de loyaliteit van je bezoekers?

Dit rijtje voorbeelden zal je inzichten geven over de meerwaarde van event tracking binnen je conversie optimalisatie activiteiten. Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Acquisitie: op welke pagina schrijven de meeste bezoekers zich in voor de nieuwsbrief?

Om antwoord te krijgen op deze vraag dien je allereerst een gebeurtenis in te stellen voor je nieuwsbrief pop-up/in of formulier. In deze Google Analytics tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je dit via Google Tagmanager instelt.

Vervolgens gebruik je dit aangepaste rapport om de inschrijvers per pagina te bepalen:

Mijn advies is om deze informatie te gebruiken bij de opzet van je nieuwsbrief-lijst en content. Welke informatie achterhaal je via bovenstaande cijfers?

  • De meeste nieuwsbrief-inschrijvers zijn afkomstig vanuit de artikelen over dashboards en het Google Analytics IQ examen.

Vervolgens kun  je ook een segment voor deze nieuwsbrief-inschrijvers instellen om de impact op de conversie te vergelijken met bezoekers die zich niet inschrijven op de nieuwsbrief:

impact nieuwsbrief-inschrijvers op conversie

Content: wat is de impact van het scrollgedrag op je conversie?

Met de aangepaste gebeurtenis scrolldiepte kun je nagaan welk % van de bezoekers meer of minder dan de helft van de content bekijken. Oftewel: komt de content overeen met de informatiebehoefte van de gebruiker?

Om deze inzichten te achterhalen, adviseer ik om de volgende tools te gebruiken:

  • Segmenten voor de gebruikers die meer/minder dan 50% van de content bekijken.
  • Een aangepast rapport met de belangrijkste paginagroepen en/of individuele pagina’s.

Nu kun je de impact van de scrolldiepte op de waarde per paginagroep/pagina gaan bepalen:

visual impact scrolldiepte

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Meer bezoekers vallen binnen het segment minder of gelijk aan 50% scrolldiepte dan binnen het segment meer dan 50% scrolldiepte.
  • De impact op de conversie van de bezoekers die meer dan 50% van de content bekijken is hoger dan voor de bezoekers die minder of gelijk aan 50% van de content bekijken. Dit is vooral goed te zien binnen de paginagroep blogs-rapportages.

Welke actiepunt kun je hieraan koppelen?

  • Schrijf geen algemene blogs over Google Analytics, maar over de rapportage mogelijkheden binnen Google Analytics.

Gedrag: wat is de impact van de call-to-action knoppen op je conversie?

Met event tracking meet je de kliks op je call-to-action knoppen. In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je deze meting instelt via Google Tagmanager.

Voorbeeld: op welke call-to-action klikken de meeste bezoekers op mijn dienstenpagina?

visual cta dienstenpagina

Er klikken dus meer bezoekers op de call-to-action implementatie dan campagne analyse en conversie optimalisatie samen. Nu wil je de impact van de kliks op de call-to-action knoppen op de conversie gaan bepalen:

praktijkvoorbeeld cta knoppen

Via deze link kun je gebruik maken van dit segment.

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden hoe belangrijk het is dat je de gebruikers uitnodigt om op je call-to-action knoppen te klikken. Welke actiepunt kun je hieraan koppelen?

  • Stel deze kliks op de call-to-action knoppen als Remarketing lijst in. Deze type bezoekers hebben namelijk interesse getoond in jouw product/dienstverlening.

Conversie: op welke invulvelden haken de meeste bezoekers af?

Naast de afhakers per stap in de winkelwagen – en check-out, wil je ook de afhakers per invulveld kunnen bepalen. Zo kun je namelijk de impact van deze afhakers op de conversie gaan bepalen. Mijn advies is om de volgende tools hiervoor te gebruiken:

  • Een aangepaste gebeurtenis via Google Tagmanager. In dit artikel legt Jim Gianoglio uit hoe je deze meting instelt.
  • Een aangepast rapport met de invullers en afhakers per invulveld;
  • Optioneel: segment met invulveld waar de meeste bezoekers afhaken. Zo kun je gaan bepalen hoeveel er omzet er nu weglekt uit de check-out.

Mijn advies is om onderstaand aangepaste rapport te gebruiken om de invullers en afhakers per invulveld te gaan bepalen:

afhakers checkout

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • 71 bezoekers slaan het invulveld bedrijf (company) over of haken hierop af. Slechts 48 van deze bezoekers bestellen ook daadwerkelijk hun product. Dan kun je je afvragen wat de meerwaarde is van een invulveld bedrijf, indien deze niet verplicht is in te vullen.
  • Daarnaast is het opvallend dat er zoveel bezoekers afhaken op het invulveld postcode_input_checkbox. Indien deze niet verplicht is, kun je deze beter weglaten.

Vervolgens kun je de afhakers van deze invulvelden als segment instellen en vergelijken met de bezoekers die wel deze invulvelden hebben ingevuld:

Op basis van bovenstaande informatie kun je afleiden dat vanwege de afhakers van de invulvelden ruim 4.000 euro weglekt uit deze check-out.

Welke actiepunt kun je hieraan koppelen?

  • Vraag alleen om de gegevens binnen de check-out die je echt nodig hebt voor het verwerken van je bestellingen.

Online marktonderzoek: op welke pagina’s geven de bezoekers feedback over je site?

Ik gebruik zelf HotJar om feedback te vragen aan de bezoekers van mijn sites. De daadwerkelijk gegeven feedback kun je via HotJar achterhalen. Echter, de impact op je conversie en het bezoekpad kun je niet binnen HotJar achterhalen.

Daarom stel ik voor deze gegeven feedback een gebeurtenis in via Google Tagmanager. In deze Google Analytics tip leg ik uit hoe je een gebeurtenis instelt voor een pop-up.

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Op welke pagina’s geven de bezoekers feedback over je site?
  • Wat is de waarde per bezoek van deze gebruikers in vergelijking met de bezoekers die geen feedback over je website geven?

voorbeelden feedback hotjar in GA

segment gebruikersfeedback

Wat kun je hieruit concluderen?

  • De bezoekers geven vooral feedback op mijn Google Analytics tips pagina’s en nadat zij zich hebben ingeschreven voor de blog-update (nieuwsbrief);
  • Daarnaast is het opvallend dat de helft van mijn nieuwsbrief-inschrijvers feedback hebben gegeven over mijn website en dat meer dan 90% van deze bezoekers een scrolldiepte heeft van 50% of hoger.

Welk actiepunt(en) kun je hieraan koppelen?

  • Stel een Remarketing-lijst in voor de bezoekers die feedback hebben gegeven over je website;
  • Stel een aparte feedback poll in voor de Google Analytics tips pagina. Nu stel ik op deze pagina nog een generieke vraag over mijn blog.

Bonus: wat is de impact van de geopende mails op de loyaliteit van je bezoekers?

Via het measurement protocol meet je de geopende mails vanuit je nieuwsbrief. In deze Google Analytics tips leg ik uit hoe je deze externe gebeurtenis instelt.

Mijn advies is wel om deze externe gebeurtenis uit te sluiten van je hoofdweergave.  Zo voorkom je namelijk vervuiling van de data binnen je hoofdweergave.

De geopende mails leidden namelijk niet allemaal tot een daadwerkelijk bezoek aan je website. Mijn advies is dus om deze externe gebeurtenis in een aparte weergave te implementeren.

Vervolgens stel je een aangepast rapport in om de geopende mails + kliks vanuit de nieuwsbrief-abonnees te gaan bepalen:

visual geopende mails

Tip: gebruik vervolgens de rapportages binnen de cohort-analyse om de loyaliteit van je e-mail abonnees te bepalen.

visual cohort geopende mails

loyaliteit laatste 7 dagen

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • De waarde per bezoek vanuit mijn e-mail campagnes is lager dan de waarde per bezoek vanuit alle acquisitie kanalen opgeteld.
  • De loyaliteit vanuit mijn 1ste mailing is beduidend hoger dan de verstuurde mailing in week 7.
  • De loyaliteit vanuit mijn laatste mailing is na een week teruggelopen tot 8%, terwijl deze na 3 dagen nog boven de 18% lag.

Welk actiepunt kun je hieraan koppelen?

  • Stel een remarketing-lijst in voor je geopende mails + kliks vanuit je nieuwsbrief. Dit zijn namelijk zeer waardevolle bezoekers. Zij hebben jouw mailing namelijk minimaal 1x geopend.

Afsluitende tips

De mogelijkheden om event tracking toe te passen op je site statistieken zijn zeer uitgebreid. Daarom adviseer ik om alleen de gebeurtenissen te meten die echt impact hebben op je conversie. Waar dien je op te letten om actiegerichte inzichten uit event tracking te halen?

  • Zet eerst de vragen op papier waarop je antwoord wilt krijgen via event tracking?
  • Koppel altijd context aan je gebeurtenissen. Gebeurtenissen an sich geven je geen actiegerichte inzichten.
  • Gebruik alleen gebeurtenissen die echt impact hebben op de belangrijkste KPI’s van de site.

Een laatste tip tot slot: indien je moeite hebt met de implementatie van event tracking, adviseer ik je om dit de webbouwer of een technisch webanalist te laten doen.

Zo kun je namelijk tijd reserveren voor de analyses die de conversie van je site naar een hoger niveau tillen.

Wat zijn jouw ervaringen met event tracking? Ik lees graag jouw aanvullingen/toevoegingen op bovenstaande voorbeelden!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.