Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 14 minuten

In de vorige blog heb ik de basisbeginselen van Google Analytics voor managers met je besproken.

Vandaag gaan we deze basisbeginselen in de praktijk brengen. Mijn advies is om voordat je aan de slag gaat met onderstaande praktijkvoorbeelden de basisbeginselen te lezen.

Zo kun je onderbouwd aanpassingen doen aan je website om de conversie naar een hoger niveau te tillen.

De praktijkvoorbeelden heb ik onderverdeeld van de technische basis t/m kwalitatieve feedback vanuit je klant:

  1. Techniek: wat is de impact van je JavaScript foutmeldingen op je conversie?
  2. Formulieren: optimaliseer je aanvraag formulieren om je conversie te verbeteren;
  3. Content: gebruik landingspagina’s om je AdWords conversie te verbeteren;
  4. E-mail: Verbeter met Google Analytics je E-mail conversie;
  5. Bonus: bepaal je waarde propositie op basis van feedback vanuit je klant.

Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Wat is de technische gezondheid van je website?

Allereerst wil je natuurlijk de technische gezondheid van je website kunnen bepalen. Hoeveel JavaScript foutmeldingen vinden er op de website plaats? En welke impact heeft dit op de conversie?

Gelukkig kun je met Google Tagmanager heel eenvoudig een gebeurtenis instellen voor de afgespeelde JavaScript foutmeldingen op de site.

Onderstaande weergave zijn de JavaScript foutmeldingen op het cruciale site onderdeel functies voor een software leverancier:

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat er gigantisch veel JavaScript foutmeldingen plaatsvonden binnen dit cruciale site onderdeel. Gelukkig kon de website ontwikkelaar dit verhelpen, zoals je kunt zien aan de daling van de foutmeldingen in december en januari.

Het is natuurlijk positief dat de webontwikkelaar het probleem heeft kunnen oplossen. Maar heeft dit ook een positief effect gehad op de conversie? Is de conversiewaarde op het site onderdeel functies ook gestegen dankzij het verhelpen van de JavaScript foutmeldingen?

De conversiewaarde voor het site onderdeel functies is inderdaad flink gestegen in de afgelopen 2 maanden. Kortom: het is geen overbodige luxe om de technische gezondheid van je website/webshop te bepalen!

Formulier conversie: hoe optimaliseer je de conversie van je aanvraagformulieren?

Naast de technische gezondheid van je website, wil je ook de conversie van je aanvraagformulieren kunnen bepalen. Hoeveel gebruikers vullen je formulier daadwerkelijk succesvol in?

Allereerst dien je doelen te gebruiken voor zowel de klik naar het aanvraag formulier als de daadwerkelijk ingevulde aanvraagformulieren. Nu kun je de conversie van je aanvraagformulier(en) gaan bepalen. Onderstaande weergave is de formulier conversie voor één van mijn opdrachtgevers:

Een conversie van 16,29% is natuurlijk vrij laag. Hoe kun je nu de conversie van je aanvraagformulier verbeteren?

Samen met mijn opdrachtgever hebben wij de volgende aanpassingen gedaan om de conversie naar een hoger niveau te tillen:

  • Een meer beschrijvende titel – en subtitel;
  • De invulvelden in één kolom geplaatst i.p.v. meerdere kolommen;
  • Het verwijderen van overbodige knoppen rondom het formulier.
  • Een beschrijvende call-to-action knop i.p.v. het generieke verzenden.

Onderstaande weergave was het resultaat van deze aanpassingen:



Welke impact op de conversie hebben deze aanpassingen gehad? Hiervoor raadplegen we het aangepaste rapport gericht op de formulier conversie:

De formulier conversie was in Q3 en Q4 hoger dan in Q2. Kortom: gebruik de informatie uit Google Analytics om de conversie van je aanvraag formulieren naar een hoger niveau te tillen!

Content: gebruik landingspagina’s om je AdWords conversie te verbeteren

Voor veel websites is Google AdWords een zeer belangrijk acquisitie kanaal. Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar de ROI van de campagnes die je inzet.

Mijn advies is om vooral goed te kijken naar de landingspagina’s waar je AdWords gebruikers op terechtkomen. Komt de content op de landingspagina’s overeen met de ingetypte zoekwoorden en je advertentietekst?

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een specifieke AdWords landingspagina voor één van mijn opdrachtgevers:

De insteek hierbij is om aan iedere advertentiegroep met zoekwoorden een specifieke landingspagina te koppelen. Dat is natuurlijk een mooi streven, maar heeft dit überhaupt impact op de conversie?

 

Het is natuurlijk een positieve ontwikkeling dat de conversiewaarde van de AdWords landingspagina’s is gestegen. Vervolgens wil je natuurlijk ook weten welke landingspagina’s de meeste impact op deze conversie stijging hebben gehad:

Vooral landingspagina’s 2 en in iets mindere mate 5 hebben de meeste impact gehad op de conversie stijging.  Wat hebben we met deze informatie gedaan?

We hebben de content van landingspagina 2 gebruikt voor de optimalisatie van de landingspagina gericht op de branded landingspagina.

Kortom: gebruik Google Analytics om de ROI van je AdWords campagnes te bepalen.

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je de ROI van je AdWords campagnes kunt bepalen!

E-mail: Verbeter met Google Analytics je E-mail conversie

Naast Google AdWords is voor de meeste websites ook E-mail een zeer belangrijk acquisitie kanaal.

Ook voor deze blog is dit het geval. Hoe kun je nu met Google Analytics de E-mail conversie naar een hoger niveau tillen?

Mijn advies is om allereerst op strategisch niveau naar het rendement van je E-mail marketing te kijken. Hoeveel netto nieuwsbrief-inschrijvingen (inclusief afmeldingen) ontvang je per maand?

Het is natuurlijk positief dat 4% van de gebruikers zich inschrijven voor de nieuwsbrief, maar welke impact heeft dit op de conversie?

Om dit rendement te bepalen dien je de E-mail campagne statistieken te importeren in Google Analytics en een berekende statistiek te gebruiken gericht op je E-mail ROI:

Naast het aantal abonnees is ook de ROI van de E-mail campagnes gestegen. Het is wel opvallend dat de CTR is gedaald sinds november. Daarom gaan we ook kijken naar de resultaten per e-mail lijst:

Je ziet dat de verschillen tussen de E-mail lijsten aanzienlijk te noemen zijn. Je dient hierbij natuurlijk wel appels met appels te vergelijken.

De blogupdate en ga-cursus is namelijk puur informatief, terwijl de kennissessie een uitnodiging is voor een strategie-sessie gericht op de meest betrokken abonnees.

Daarom gaan we kijken naar de campagnes van één van de lijsten, in dit geval de ga-cursus. Welke tips hebben nu echt een impact gehad op de conversie?

Opvallend hierbij is natuurlijk dat de praktijkoefening_rapporten en de tip over branding zoveel impact heeft gehad op de conversie. Deze kun je dus gaan meenemen bij de optimalisatie van je E-mail campagnes. Wat kun je nog meer doen om de resultaten van je E-mail campagnes naar een hoger niveau te tillen?

  • Het testen van je abonnee segmenten. Een voorbeeld hiervan is de E-mail lijst kennissessie die ik alleen mail aan abonnees die minimaal 1x op de blog actief zijn geweest en vallen onder de doelgroep websites.
  • Een E-mail sturen op basis van het wel/niet openen van de vorige mail. Ik stuur alleen de praktijkoefening_rapporten aan abonnees die de mail over de basisbeginselen van aangepaste rapporten hebben geopend.

Bonus: bepaal je waarde propositie op basis van klantenfeedback

Tot slot wil ik een praktijkvoorbeeld met je delen over het bepalen van je waarde propositie op basis van klantenfeedback.

De waarde propositie is wat je onderscheid van je concurrentie als bedrijf/merk.

Een opdrachtgever communiceerde een waarde propositie met service en gratis verzending als belangrijkste voordelen voor de gebruiker. Hij wilde weten of dit ook de onderscheidende voordelen van de webshop waren.

Vervolgens hebben wij de volgende vraag op de bedankpagina gesteld aan de bestellende nieuwe en bestaande klanten:

| Waarom heeft u voor ons gekozen?|

Dit waren de belangrijkste antwoorden van de bestellende klanten:

Niet service en gratis verzending, maar prijs/kwaliteit en ervaringen zijn voor klanten de belangrijkste reden om voor deze webshop te kiezen.

Kortom: vraag altijd aan je klanten waarom ze juist voor jouw website/webshop kiezen!

Afsluitende tips

Ik hoop dat je inspiratie hebt kunnen halen uit deze 5 praktijkvoorbeelden. Afsluitend wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je conversie optimalisatie kunt gaan toepassen voor je website/webshop:

  • Gebruik alleen doelen die echt impact hebben op je eindresultaten, zoals bijvoorbeeld alle stappen in je winkelwagen – en check-out.
  • Zorg ervoor dat jij als manager of je team minimaal 50% van de beschikbare tijd kan besteden aan de conversie optimalisatie van de website/webshop. Anders blijf je namelijk metingen implementeren zonder dat je de conversie naar een hoger niveau kunt tillen.
  • Werk met een gestructureerde aanpak om je conversie naar een hoger niveau te tillen. Start dus niet met de personalisatie van je website, maar zorg er in ieder geval voor dat de technische gezondheid en de gebruiksvriendelijkheid van de formulieren in orde is.
  • En last but not least: koppel altijd kwalitatieve feedback aan de kwantitatieve data uit Google Analytics. Je wilt namelijk niet alleen weten wat de gebruiker doet op je site, maar ook hoe en waarom!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen. Welke praktijkvoorbeelden mag/wil je delen met de lezers van deze blog?

Heb je aanvullende vragen over de besproken praktijkvoorbeelden of wil je een praktijkvoorbeeld met mij persoonlijk delen?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.