Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Vorige maand heb ik de mogelijkheden van online marktonderzoek met je besproken. In deze blog over online marktonderzoek ga ik 5 praktijkvoorbeelden met je bespreken.

Mijn advies is om voordat je hiermee van start gaat allereerst vragen te bedenken waarop je antwoord wilt krijgen. Onderstaande vragen gaan we beantwoorden in deze blog:

  1. Hebben mobiele bezoekers echt impact op de site resultaten?
  2. Welke informatie wil de bezoeker achterhalen op de website?
  3. Welke site onderdelen leveren echt een bijdrage aan de conversie?
  4. Welke interacties spelen zich af en waar op de website?
  5. Hoe kun je gebruikers feedback benutten bij het opzetten van nieuwe site concepten?

Aan het einde van de blog deel ik de besproken aangepaste rapporten met je die ik laat zien binnen de 5 praktijkvoorbeelden. Zullen we maar van start gaan met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Impact mobiel op je site resultaten

Allereerst gaan we kijken naar de ontwikkeling van de bezoeken en conversies vanuit mobiele gebruikers. Welke impact heeft mobiel eigenlijk op de siteresultaten van dit jaar?

impact mobiel

De bezoekers aantallen vanuit mobiel zijn nog vrij beperkt. Positief is wel dat de meerderheid van de mobiele bezoekers meer dan de helft van de content leest en dat afgelopen maand 5 bezoekers een handleiding hebben bekeken.

Vervolgens gaan we kijken naar de bekeken content vanuit mobiele apparaten. Ik wil namelijk weten welke content de mobiele bezoeker bekijkt en of deze meer dan de helft van de content bekijkt:

content mobiel

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat de paginawaarde vanuit de tips significant hoger is dan de diepgaandere blogs die op deze site staan. Niet zo verwonderlijk aangezien de blogs meer dan 1000 woorden bevatten en de tips slechts maximaal 300 woorden.

Ten slotte wil je ook weten vanuit welke kanalen deze mobiele bezoekers afkomstig zijn?
kanalen mobiel verkeer

Meer dan 50% van de mobiele bezoekers is afkomstig vanuit sociale media. Nu wil ik natuurlijk weten via welke sociale media netwerken deze bezoekers afkomstig zijn?

sociale kanalen mobiel

Bijna 80% van de mobiele bezoeken zijn afkomstig vanuit LinkedIn. Belangrijk punt dus om mee te nemen binnen de marketing activiteiten. Bijvoorbeeld om maandelijks een betaalde content update via LinkedIn te koppelen aan de gepubliceerde blogs.

Benchmarking rapporten kanalen en mobiel

Google Analytics heeft dit jaar een benchmarking rapport ingesteld. Dit rapport vind je onder doelgroep > benchmarking > apparaten. Mijn advies is om dit rapport te gebruiken om je potentieel qua bezoekers volume qua acquisitiekanalen en mobiel in kaart te brengen:

visual benchmarking kanalen

 

benchmarking mobiel

Op basis van bovenstaand rapport kun je concluderen dat er nog kansen liggen om het bezoekersvolume qua kanalen en mobiel naar een hoger niveau te tillen.

Bepaal de zoekintentie van de gebruiker

Naast het gebruik van mobiele apparaten wil ik weten met welke intentie de gebruikers de site bezoeken.

Er zijn enkele mogelijkheden om deze bezoekintentie te achterhalen:

  1. De interne zoekopdrachten op de site.
    Onderstaand rapport geeft je inzichten over welke informatie de bezoeker wil achterhalen op de website:

zoekopdrachten

Dit geeft mij input om content te gaan schrijven die nog ontbreekt op mijn site. Over cohort analyse en de webinteractie tool HotJar staat inderdaad (nog) geen content op de site.

2. Feedback via de site.
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om feedback te vragen aan je bezoekers. Bijvoorbeeld wanneer zij zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief:

visual feedback gebruiker

Op basis van deze feedback kun je ervoor kiezen om tips te delen aan je abonnees rekening houdend met hun huidige kennisniveau.

3. Landingspagina’s SEO
De zoekwoorden vanuit SEO kun je niet meer achterhalen.
Gelukkig kun je wel de landingspagina achterhalen vanuit SEO:

pages seo

Bijna 10% van de SEO bezoekers zijn op zoek naar informatie over het Google Analytics IQ examen. Daarnaast zoeken relatief veel bezoekers naar meer informatie over de rapportage mogelijkheden binnen Google Analytics. Opvallend hierbij is dat de paginawaarde vanuit de blog over aangepaste rapporten hoger is dan vanuit de blog over de dashboard mogelijkheden.

Bepaal de conversiewaarde van je content

Content is natuurlijk de allerbelangrijkste factor op je website. De conversiewaarde van de content gericht op de mobiele gebruiker hebben we in de 1ste paragraaf geanalyseerd. Nu gaan we kijken naar de conversiewaarde van de content gericht op de desktop gebruiker.

Je implementatie is cruciaal om de impact van je content op de conversie te kunnen bepalen. Daarom zijn onderstaande zaken een must-have tijdens je implementatie:

  • Je belangrijkste KPI’s als doel instellen;
  • Je belangrijkste site onderdelen als paginagroep instellen.

Nu kun je de impact van je content op de conversie gaan bepalen.

Tip: maak een aparte paginawaarde aan voor doelen met een afwijkende doelwaarde. Dit kun je doen via beheerder > berekende statistieken. Ik geef namelijk aan mijn KPI’s nieuwsbrief-inschrijvingen en bekeken handleidingen een afwijkende doelwaarde:

berekende statistieken

Vervolgens gaan we bepalen welke site onderdelen echt een impact hebben op de conversie van nieuwsbrief-inschrijvingen en bezoekers die meer dan de helft van de content hebben bekeken (scrolldiepte > 50%)

impact content op conversie

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • De site onderdelen homepage en handleidingen hebben de grootste impact op de verkregen nieuwsbrief-inschrijvingen. Dat is wel handige informatie, aangezien ik van plan was om de pop-up voor de nieuwsbrief-inschrijvingen op de homepage weg te halen:)
  • Scrolldiepte > 50% is een zeer belangrijke KPI voor mijn blog. Ook voor desktop gebruikers is het site onderdeel tips verantwoordelijk voor de hoogste paginawaarde. Dat is een zeer positieve ontwikkeling, omdat ik wekelijks deze tips deel aan mijn nieuwsbrief-inschrijvers.Daarnaast is de lagere paginawaarde van implementaties zeer opvallend, indien je deze vergelijkt met de site onderdelen blogs analyse en rapportages. Ik krijg namelijk voortdurend verzoeken om meer blogs over de implementatie te publiceren. Zeer praktische informatie om eens kritisch te kijken naar de content binnen deze blogs.

Bepaal de belangrijkste interacties op je site

Op iedere website vinden interacties plaats. Daarom adviseer ik om deze interacties als gebeurtenis in te stellen. Vervolgens dien je te bepalen hoe vaak deze plaatsvinden? En misschien nog wel belangrijker: waar deze plaatsvinden?

interacties site

Mijn advies is om hieraan vragen te koppelen waarop je een antwoord wilt krijgen. Zo kun je de data gaan vertalen naar concrete informatie:

  • Welke whitepapers (handleidingen) bekijken de meeste bezoekers?
  • Welke blog is verantwoordelijk voor de meeste rapport importen?
  • Via welke blog geven de meeste bezoekers feedback over mijn website?

Allereerst gaan we kijken naar de bekeken whitepapers:

whitepapers pagina

De whitepaper over e-mail marketing met Google Analytics is het meest bekeken. Dat is een positieve verrassing, aangezien ik deze puur uit eigen interesse geschreven heb zonder enige verwachting. Dit geeft natuurlijk praktische input om meer blogs over e-mail marketing te gaan publiceren.

Daarnaast kun je concluderen dat de whitepapers over de rapportage mogelijkheden populairder zijn dan de whitepapers over de implementatie van Google Analytics. Dat vind ik niet zo verrassend. Ik krijg namelijk wekelijks vragen over de rapportage mogelijkheden in Google Analytics.

Nu gaan we kijken naar de blogs waar de bezoekers een gedeeld aangepast rapport of dashboard importeren in hun eigen account:

import ga

De site onderdelen tips en blogs-rapportages zijn verantwoordelijk voor de meeste imports van rapportages. Nu willen we natuurlijk weten welke blogs hiervoor verantwoordelijk zijn:

import per pagina

Opvallend hierbij vind ik dat er meer aangepaste rapporten zijn geïmporteerd dan dashboards. Mijn ervaring is namelijk dat gebruikers vaker dashboards raadplegen dan aangepaste rapporten.

Tot slot gaan we kijken op welke blog de meeste bezoekers feedback geven:

feedback gebruiker

De blogs over de analyse mogelijkheden in Google Analytics en de tips ontvangen de meeste feedback. Welke acties kun je hieraan koppelen?

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een vraag te stellen of de content van deze blogs overeenkomen met de wensen/verwachtingen van de bezoekers.

Benut feedback gebruikers bij het opzetten van nieuwe site concepten

Je kunt feedback vragen of je met de content inspeelt op de wensen/verwachtingen van de gebruiker. Dat is een prima insteek, maar ik wil ook weten of mijn nieuwe site concepten overeenkomen met de wensen/verwachtingen van de gebruikers.

Voorbeeld: ik denk erover om een webshop met E-books te koppelen aan deze website. Zitten de gebruikers hierop te wachten?

visual E-books vraag

Een zeer kleine meerderheid vind dit een goed idee. Dat is natuurlijk minder positief nieuws. Toch ben ik verder gaan kijken naar de kwalitatieve feedback. Ik wil namelijk meer leren over de wensen/verwachtingen van mijn lezers:

kwalitatieve feedback

feedback gebruiker site concept

Praktische feedback om te gaan verwerken binnen mijn E-books. Tot slot ben ik gaan kijken naar de content die deze gebruikers hebben bekeken tijdens hun bezoek:

pagina bekeken na feedback

Deze gebruikers hebben dus duidelijk meer interesse in de analyse mogelijkheden van Google Analytics dan rapportage en implementatie. Het is dus belangrijk om voldoende ruimte te reserveren in mijn E-books voor content over de analyse mogelijkheden binnen Google Analytics.

Via deze link kun je gebruik maken van de besproken aangepaste rapporten.

 

Afsluitende tips

In deze blog  heb ik je 5 praktijkvoorbeelden laten zien van online marktonderzoek. Ik hoop dat je deze praktijkvoorbeelden benut om meer actiegerichte informatie te achterhalen over je bezoekers. Enkele tips tot slot om goed van start te gaan:

  • Zet de vragen op papier waarop je een antwoord wilt krijgen;
  • Stel de belangrijkste KPI’s als doelen in. Kijk hierbij zowel naar macro – als micro doelen;
  • Implementeer de functionaliteiten die je nodig hebt om online marktonderzoek uit te voeren. Bijvoorbeeld paginagroepen of een aangepaste dimensie zoals type klant/abonnee.
  • Koppel je externe feedback aan de data van Google Analytics. Zo kun je de koppeling gaan maken tussen de gegeven feedback en de bekeken content.

Kortom: meet de data die je nodig hebt om onderbouwd beslissingen te kunnen nemen.

Ik ben natuurlijk ook zeer benieuwd naar jouw ervaringen met het uitvoeren van online marktonderzoek.

Welke tools gebruik jij hiervoor? Heb je tips/aanvullingen op bovenstaande voorbeelden?

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.