Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In mijn vorige blog over segmenten heb ik de basisbeginselen stap-voor-stap met je doorgenomen. Deze dien je namelijk te kennen voordat je actiegerichte inzichten via segmenten kunt achterhalen.

In deze blog laat ik je 5 praktijkvoorbeelden van segmenten zien, zodat je inzichten krijgt in de informatie die je via segmenten kunt achterhalen. Welke praktijkvoorbeelden komen allemaal aan bod?

  1. Acquisitie: Bepaal de bezoekersloyaliteit per acquisitiekanaal.
  2. Gedrag: Bepaal de conversiewaarde van je content.
  3. Acquisitie: Bepaal de impact van je AdWords campagnes op de conversie.
  4. Acquisitie/gedrag: Bepaal de impact van je e-mail campagnes op de conversie.
  5. Conversie: Bepaal de conversie van je formulieren.

Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

1. Bepaal de bezoekersloyaliteit per acquisitiekanaal

Allereerst wil je het rendement van je acquisitie kanalen kunnen bepalen. Je wilt bijvoorbeeld antwoord krijgen op de volgende vraag via Google Analytics: vanuit welke acquisitie kanalen keren de meeste bezoekers terug op je site?

Je hebt natuurlijk de beschikking over de systeem segmenten nieuwe en terugkerende bezoekers. Wat mij betreft zijn deze segmenten te generiek om conclusies aan te verbinden. Want hoe bepaal je het succes van een nieuwe en terugkerende bezoeker? Er zijn aan deze segmenten namelijk geen voorwaarden gekoppeld om het gedrag van deze type bezoekers te kunnen bepalen.

Mijn advies is om eigen segmenten in te stellen gericht op de nieuwe en terugkerende bezoeker. Onderstaand segment is een voorbeeld om de loyaliteit van je bezoeker te kunnen bepalen:

visual terugkerende bezoekers

In bovenstaand segment zie je dat ik 2 filters op sessie – en gebruikersniveau heb ingesteld:

  • Het 1ste bezoek aan mijn blog (aantal sessies=1)
  • Het terugkerende bezoek (aantal sessies > 1)

Vervolgens kun je dit vergelijken met de nieuwe bezoekers die niet terugkeren op je website:

segment loyaliteit bezoekers

Welke informatie achterhaal je via deze segmenten?

  • Er zijn meer nieuwe bezoekers die niet terugkeren dan bezoekers die meerdere keren mijn blog bezoeken. Opvallend hierbij is dat er relatief meer bezoekers vanuit LinkedIn terugkeren op de site dan SEO en direct verkeer.
  • De waarde per bezoek vanuit de terugkerende bezoekers zijn hoger dan de bezoekers die niet terugkeren op de site. Vooral de waarde per bezoek vanuit de terugkerende bezoekers via SEO (google / organic) is zeer opvallend.
  • Daarnaast is het opvallend dat de waarde per bezoek vanuit LinkedIn voor nieuwe bezoekers die niet terugkeren zelfs hoger is dan voor de bezoekers die wel terugkeren op de site.Dit geeft eens te meer aan dat bezoekers vanuit SEO en direct verkeer een heel andere bezoekintentie hebben dan bezoekers vanuit sociale media.

Via deze link kun je gebruik maken van deze segmenten.

2. Wat is de conversiewaarde van je content?

Naast de waarde van je acquisitie kanalen, wil je ook de conversiewaarde van je content kunnen bepalen. Je wilt bijvoorbeeld antwoord krijgen op de volgende vraag: welke impact hebben de verschillende site onderdelen op de conversie?

Om antwoord te krijgen op deze vraag heb je de volgende tools nodig:

  • Macro – en micro doelen;
  • Paginagroepen;
  • Een aangepast rapport gericht op de content resultaten;
  • Een segment die context geeft aan je content resultaten.

In deze Google Analytics tip geef ik een voorbeeld hoe je dit kunt aanpakken.

Je kunt hiervoor standaard statistieken zoals de gemiddelde tijd op de pagina gebruiken. Maar je kunt natuurlijk ook eigen data integreren binnen je site statistieken. Een voorbeeld hiervan zijn het aantal woorden per artikel of pagina. Je wilt bijvoorbeeld antwoord krijgen op de volgende vraag: dien ik korte tips te geven of juist diepgaande inhoudelijke artikelen te schrijven?

woorden per artikel

In dit artikel staat meer informatie over de implementatie van deze aangepaste dimensie (woorden per artikel).

Vervolgens kun je ervoor kiezen om 4 segmenten in te stellen om context te geven aan je content statistieken:

  • Artikelen tussen de 0-200 woorden (tips);
  • Artikelen met 800-1000 woorden;
  • Artikelen met 1000-1200 woorden;
  • Artikelen met 1400-1600 woorden (diepgaande inhoudelijke artikelen).

visual impact aantal woorden op de conversie

Welke informatie achterhaal je met deze segmenten?

  • De meeste bezoekers zijn afkomstig vanuit de artikelen met 1000-1200 en 0-200 woorden;
  • Echter, de paginawaarde is vanuit de Google Analytics tips (0-200 woorden) hoger dan bij de langere artikelen.Daarbij is het wel opvallend dat de artikelen met 1400-1600 woorden (diepgaande inhoudelijke artikelen) verantwoordelijk zijn voor een hogere paginawaarde dan de artikelen van 800-1400 woorden.

Kortom: focus je in dit geval op korte tips of diepgaande inhoudelijke content.

3. Wat is het rendement van je AdWords campagnes?

AdWords is voor veel websites/webshops een belangrijk acquisitie kanaal. Daarom adviseer ik om kritisch te kijken naar het rendement van deze campagnes. Je wilt bijvoorbeeld antwoord krijgen op de volgende vragen:

  1. Wat is de conversie vanuit AdWords desktop/mobiel en tablet?
  2. Wat is het verschil in conversie tussen de topposities en de advertentieposities aan de rechterkant?
  3. Wat is het verschil in conversie tussen body (generieke) en longtail (specifieke) zoekwoorden?

Allereerst adviseer ik je om de AdWords conversie per apparaat te gaan bepalen:

visual adwords per apparaat

Veel websites/webshops denken dat een toppositie noodzakelijk is voor een succesvolle AdWords campagne. Maar wat zijn nu precies de bezoeken – en conversie verschillen tussen een toppositie en een advertentiepositie aan de rechterkant?

visual adwords topposities

Tot slot wil je ook de impact van je zoekwoorden op de conversie gaan bepalen. Bijvoorbeeld om onderscheid te maken tussen de body (generieke)  en longtail (specifieke) zoekwoorden.

Helaas is de dimensie aantal zoekwoorden in zoekopdracht nog niet beschikbaar binnen de segment builder. Je kunt echter wel onderstaande aangepaste rapporten gebruiken om het onderscheid te maken tussen de impact op de conversie vanuit body en longtail zoekwoorden:

Body zoekwoorden (1-2 woorden):

Longtail zoekwoorden (> 2 woorden):

Via deze link kun je gebruik maken van de besproken AdWords rapporten en segmenten.

Welke informatie achterhaal je via deze segmenten?

  • De conversie vanuit AdWords desktop is significant hoger dan AdWords mobiel, terwijl er veel meer bezoeken afkomstig zijn vanuit een mobiel apparaat. Je kunt je dan afvragen of het verstandig is om zoveel AdWords bezoekers te targeten op een mobiel apparaat.
  • De impact van de topposities op de conversie is hoger dan vanuit de advertentieposities aan de rechterkant.
  • De impact van body zoekwoorden (1-2 woorden) is significant hoger dan vanuit longtail zoekwoorden (> 2 woorden). Je kunt je dan afvragen of de ingetypte longtail zoekwoorden overeenkomen met de aangeboden content op jouw site.

4. Wat is de impact van je e-mail campagnes op de conversie?

E-mail marketing is voor veel websites/webshops een zeer belangrijk acquisitie kanaal naast Google AdWords. Daarom wil je de impact van je mailings op de conversie kunnen bepalen. Onderstaande vragen zijn relevant om het effect van je e-mail campagnes te kunnen bepalen:

  • Wat is de sitebetrokkenheid vanuit de afzonderlijke mailings?
  • Vanaf welke apparaten openen de meeste bezoekers je mailing?
  • Op welk tijdstip openen de bezoekers jouw mailing?
  • Welke abonnees zijn verantwoordelijk voor een hoge site betrokkenheid?

Met onderstaande tools kun je deze informatie achterhalen:

  1. Meting om de geopende mails in Google Analytics te integreren.
  2. Aangepast rapport(en)/dashboards gericht op je e-mail campagnes.
  3. Segmenten voor je afzonderlijk e-mail campagnes.

Sitebetrokkenheid vanaf de afzonderlijke mailings

site betrokkenheid mailings

 

Geopende mails per device

openings per device mail

 

Tijdstip mailings

tijdstip geopende mailings

Sitebetrokkenheid abonnees

sitebetrokkenheid abonnees_bewerkt

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • De meeste abonnees openen de mailing vanaf een desktop/laptop. Het is echter wel opvallend dat vanuit de e-mail cursus meer dan 20% van de abonnees de mailing vanaf een mobiel apparaat openen. Dit kun je meenemen in de opzet van je mailing voor deze e-mail cursus.
  • Bijna 40% van de bezoekers openen de mailing tussen 10:00-12:00 uur. Dit dien je nu te vergelijken met de tijdstippen waarop je de mailing hebt verzonden. Verstuur je ook tussen 10:00-12:00 uur jouw mailings?
  • Abonnee 1. heeft veruit de meeste keren de mailing geopend. Daarnaast is de site betrokkenheid nagenoeg gelijk aan het site gemiddelde. Dit is dus een zeer interessante abonnee om mee te nemen binnen een gepersonaliseerde mailing.
  • De lage sitebetrokkenheid van abonnee 6/8 en 9 is opvallend. Hierbij kun je je afvragen of de content op de landingspagina’s overeenkomt met de informatie behoefte van deze abonnees.

5. Wat is de conversie van je formulieren?

Met macro – en micro doelen kun je de conversie van de formulieren binnen je winkelwagen – en check-out gaan bepalen:

Je kunt echter niet zien op welke invulvelden de meeste bezoekers afhaken. Om deze informatie te achterhalen heb je de volgende tools nodig:

  1. Je dient een aangepaste gebeurtenis in te stellen voor de afhakers per invulveld binnen je formulieren.
  2. Je dient een aangepast rapport in te stellen gericht op de afhakers per invulveld.
  3. Je dient een segment in te stellen gericht op de afhakers per invulveld, die geen bestelling hebben geplaatst. Niet alle invulvelden zijn namelijk altijd verplicht om in te vullen.

visual afhakers per invulveld

Via deze link kun je gebruik maken van dit aangepast rapport + segmenten.

Welke informatie achterhaal je hiermee?

  • Meer dan 30% van de afhakers(skipped) gaan ook niet over tot een bestelling. (54/166)
  • Het is vooral opvallend dat er omzet weglekt vanuit niet-verplichte invulvelden zoals bedrijfsnaam (company) en fax.
  • Daarnaast gaat bijna de helft van de skippers op de postcode invulvelden  niet over tot een bestelling. (24/52)

Kortom: vraag alleen de informatie die je nodig hebt voor de verwerking van de bestelling en zorg ervoor dat het invullen van de postcode duidelijk en eenvoudig is.

Afsluitende tips

In deze blog heb ik je 5 praktijkvoorbeelden van segmenten laten zien. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden te bedenken om actiegerichte informatie te achterhalen via segmenten.

Tot slot wil ik je enkele tips meegeven, zodat je ook echt informatie achterhaalt via je ingestelde segmenten:

  • Zorg voor een betrouwbare en volledige implementatie. Mijn advies is om deze periodiek te monitoren met de Google Analytics scorekaart.
  • Bepaal eerst de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via segmenten.
  • Bepaal je 3-5 belangrijkste KPI’s die echt impact hebben op je conversie.
  • Koppel hieraan segmenten die context geven aan deze KPI’s.

Ik hoop dat je via deze praktijkvoorbeelden inspiratie hebt gekregen om met segmenten aan de slag te gaan!

Hoe zijn jouw ervaringen met segmenten?

Heb je aanvullingen/toevoegingen op bovenstaande praktijkvoorbeelden? Ik lees jouw suggesties graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.