Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

De aangepaste rapporten in Google Analytics bieden je de mogelijkheid om de informatie te achterhalen afgestemd op de KPI’s van jouw webshop. Daarom adviseer ik klanten om geen standaard, maar altijd aangepaste rapporten te raadplegen. Je wilt namelijk de informatie achterhalen, zodat je de conversie van je webshop naar een hoger niveau kunt tillen.

Mijn advies is wel om vóór het instellen van je aangepaste rapporten goed na te denken over de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via Google Analytics. Een voorbeeld hiervan is: wat is de omzet per productcategorie vanuit de verschillende acquisitie kanalen?  In dit artikel deel ik mijn 5 favoriete aangepaste rapporten voor webshops. Welke aangepaste rapporten zijn een must-have om toe te passen voor jouw webshop?

1. Conversie per acquisitie kanaal

Allereerst wil je natuurlijk de conversie van je acquisitie kanalen kunnen bepalen. Met onderstaand aangepaste rapport kun je deze informatie achterhalen. Zo kun je de bijdrage van iedere acquisitie kanaal aan de conversie gaan bepalen.

Tip: stel iedere stap in de winkelwagen als doel in en voeg deze statistieken toe binnen dit rapport:

 

visual acquisitie kanalen voorbeeld_bewerkt

 

 Welke informatie achterhaal je via bovenstaand rapport?

  • Je kunt uit bovenstaand rapport afleiden dat vanuit acquisitie kanaal 2 meer bezoekers een product toevoegen aan de winkelwagen dan acquisitie kanalen 4 en 6.
  • Daarnaast kun je uit bovenstaand rapport afleiden dat vanuit acquisitiekanaal 2 de meeste bezoekers afhaken in de winkelwagen.
  • Ten slotte kun je uit bovenstaande data concluderen dat 80% van de bezoekers afhaken in de winkelwagen.

Kortom: er is werk aan de winkel voor deze webshop om de winkelwagen conversie te verbeteren.

Via deze link kun je gebruik maken van het aangepaste rapport conversie per acquisitie kanaal

2. Bepaal de producttoevoegingen per productcategorie

Vervolgens wil je ook de impact van de content op de online omzet kunnen bepalen. Om deze informatie te achterhalen dien je onderstaande zaken in te stellen tijdens je implementatie:

  • Je productcategorie – en detailpagina’s als paginagroep;
  • De producttoevoegingen aan de winkelwagen als gebeurtenis.

Nu kun je binnen de aangepaste rapporten een keuze maken voor een platte tabel binnen een aangepast rapport. Binnen deze platte tabel kun je de ingestelde paginagroepen en de producttoevoegingen aan de winkelwagen met elkaar combineren. Ten slotte kies je de pagina statistieken die relevant zijn voor jouw webshop:

visual producttoevoegingen per paginagroep

 

visual praktijkvoorbeeld producttoevoegingen per groep_bewerkt

Welke informatie achterhaal je met bovenstaand rapport?

  • Meer bezoekers voegen een product aan de winkelwagen toe vanuit paginagroep 2 dan 3;
  • Vanuit paginagroep 2 voegen er 16 bezoekers een product toe aan de winkelwagen, maar geen enkele bezoekers bestelt in de webshop;
  • Paginagroepen 1 en 3 zijn verantwoordelijk voor de hoogste omzet per gebruiker.

Via deze link kun je gebruik maken van het aangepaste rapport producttoevoegingen per paginagroep

 3. Omzet per productcategorie

Naast je acquisitie kanalen en content, wil je ook de omzet per productcategorie kunnen bepalen. Welke productcategorieën verkoop je via de verschillende acquisitie kanalen?

Met onderstaand aangepast rapport kun je deze inzichten achterhalen:

Vervolgens klik je op een productcategorie om de omzet vanuit de verschillende acquisitie kanalen met elkaar te vergelijken.

Tip: gebruik deze segmenten om de gebruiker die één of meerdere producten bestelt in een aparte groep te plaatsen.

 

Welke informatie achterhaal je met dit rapport?

  • De gebruikers met minimaal 2 bestellingen zijn verantwoordelijk voor een hogere bijdrage aan de online omzet dan gebruikers met slechts 1 bestelling.
  • De omzet vanuit AdWords voor gebruikers met 1 bestelling is duidelijk hoger dan vanuit SEO. Echter, de omzet vanuit de gebruikers met 2 of meer bestellingen is nagenoeg gelijk.
  • De omzet vanuit de AdWords branded campagne voor gebruikers met 1 bestelling is beduidend hoger dan vanuit AdWords non-branded campagnes. Echter, de omzet vanuit gebruikers met 2 of meer bestellingen is nagenoeg gelijk.

Via deze link kun je gebruik maken van het aangepaste rapport omzet per productcategorie

4. AdWords resultaten

Aangepaste rapporten zijn zeer praktisch om de conversie ontwikkeling van je AdWords campagnes te monitoren. Maar welke dimensies en statistieken zijn praktisch om met elkaar te combineren?

Mijn advies is om in één rapport de belangrijkste campagne statistieken met de dimensies campagne/advertentiegroep en zoekwoord te combineren. Zo kun je in één overzicht bepalen welke campagnes daadwerkelijk een impact hebben op de online omzet:

 

Vervolgens klik je op de dimensies campagne en advertentiegroep om onderstaand rapport te kunnen bekijken:

 

visual praktijkvoorbeeld AdWords_bewerkt

Daarnaast adviseer ik om ook een aangepast rapport in te stellen voor de ingetypte zoekopdrachten vanuit je AdWords campagnes. Zo kun je de zoekwoord relevantie van je AdWords campagnes bepalen:

 

visual rapport ingetypte zoekopdrachten AdWords

 

Welke informatie achterhaal je via bovenstaande rapporten?

  • Zoekwoorden 2 en 3 hebben in beide rapporten een hoger doorklikratio (CTR) dan zoekwoord 1.Daarnaast kun je concluderen dat zoekwoorden 2 en 3 in het rapport AdWords campagnes een hogere impact hebben op de online omzet dan zoekwoord 1.
  • Zoekwoord 4 in het rapport zoekwoordrelevantie heeft een hogere doorklikratio (CTR) en impact op de online omzet dan de overige zoekwoorden.

Kortom: onderbouwde bevindingen met 2 eenvoudige aangepaste rapporten.

Via deze link kun je gebruik maken van deze AdWords rapporten

 5.  Winkelwagen conversie

Voor iedere klant stel ik een aangepaste gebeurtenis in, zodat je de afhakers in de winkelwagen – en check-out kunt gaan bepalen.  Vervolgens stel ik onderstaand aangepast rapport in, zodat je de impact van de afhakers binnen de winkelwagen – en check-out op de online omzet kunt gaan bepalen:

visual rapport afhakers winkelwagen

Vervolgens kun je het onderscheid gaan maken tussen de gebruikers die wel/niet een invulveld succesvol zijn doorlopen:

visual skipped invulvelden

Welke informatie kun je via dit aangepaste rapport achterhalen?

  • Adres/postcode en achternaam zijn verantwoordelijk voor de meeste afhakers in de check-out voor de verplichte invulvelden. Je kunt je dan afvragen waarom op deze invulvelden deze bezoekers afhaken. Kan dit te maken hebben met een usability probleem?
  • 26% van de bezoekers slaan het invulveld region over of verlaten de check-out. Dan kun je je afvragen wat de meerwaarde is van dit optionele invulveld.
  • 277 bezoekers slaan het invulveld company over of verlaten de check-out. Dan kun je je afvragen wat de meerwaarde is van dit optionele invulveld.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport

Disclaimer hierbij: het filter voor de gebeurteniscategorie is afhankelijk van de naamgeving voor jouw winkelwagen of check-out.

Samenvattend

Aangepaste rapporten zijn, wat mij betreft, een must-have voor iedere webshop. Hiermee kun je namelijk de cijfers uit Google Analytics gaan vertalen naar concrete informatie.

Bovenstaande aangepaste rapporten gebruik ik standaard voor mijn webshop klanten. Er zijn natuurlijk talloze alternatieve aangepaste rapporten die je kunt gaan toepassen voor jouw webshop. Een laatste tip tot slot:

Bedenk eerst de business vragen waarop je antwoord wilt krijgen via Google Analytics. Stel vervolgens op basis van deze business vragen jouw aangepaste rapporten in. Je kunt jezelf bijvoorbeeld onderstaande vragen stellen, voordat je jouw aangepaste rapporten gaat opzetten:

  • Welke acquisitie kanalen leveren nu echt een bijdrage aan de online omzet?
  • Verkoop ik via AdWords vooral producten met of zonder korting?
  • Welke productcategorie pagina’s leveren nu echt een bijdrage aan de online omzet?
  • Waar in de winkelwagen – en check-out lekt er omzet weg?
  • Wat is de omzet bijdrage van nieuwe en terugkerende klanten?

Kortom: koppel je business vragen aan de informatie uit de aangepaste rapporten!

Welke aangepaste rapporten gebruik jij in Google Analytics? Kun je je vinden in bovenstaande aangepaste rapporten of heb je suggesties voor alternatieve aangepaste rapporten?

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.