Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 21 minuten

Ik merk in de praktijk dat veel bedrijven geavanceerde functionaliteiten in Google Analytics gebruiken. Denk hierbij aan het meten van individueel gebruikers (user-id) en de Enhanced E-commerce module. Begrijp me niet verkeerd hè. Ik ben groot voorstander van deze tools voor de conversie optimalisatie van je website.

Afgelopen maanden heb ik echter bij verschillende opdrachtgevers ervaren dat gebruikerservaringen (UX) nauwelijks aandacht krijgt. Voorbeeld: een platform wilde graag weten welke functionaliteiten de gebruiker daadwerkelijk gebruikt. Dat is een terechte vraag. Nog belangrijker is dat er geen gebruikersbelemmeringen (UX) zijn om deze functionaliteiten te gebruiken.

Indien je hier geen aandacht aan besteedt, zal je nooit het maximale resultaat uit je website halen.

Daarom bespreek ik in deze blog geen geavanceerde functionaliteiten in Google Analytics, maar 5 basistips voor een optimale gebruikerservaring (UX):

  1. Controleer de JavaScript foutmeldingen binnen je checkout
  2. Controleer de laadtijden voor de belangrijkste website functionaliteiten
  3. Controleer het aanmeldingsproces voor je nieuwe leden of klanten
  4. Controleer of je Calltoaction-knoppen wel duidelijk zichtbaar zijn op mobiel
  5. Controleer het functioneren van nieuwe tools zoals de juiste maat vinden

Bovenstaande 5 tips laat ik je zien a.d.h.v. praktijkvoorbeelden. Daarnaast bespreek ik met je oplossingen om een negatieve gebruikerservaring te voorkomen. Tot slot bied ik je de mogelijkheid om aan het einde van de blog een praktijkoefening te maken. Zo kun je bovenstaande tips direct gaan toepassen op je eigen website. Klaar om te starten met de 1ste UX-basistip?

Controleer de Javascript foutmeldingen binnen je checkout

JavaScript is de basis van bijna iedere website. Helaas maken ontwikkelaars ook weleens fouten. Heel menselijk natuurlijk. Dit resulteert in JavaScript foutmeldingen op je website. Dit hoeft niet desastreus te zijn.

Maar je wilt hierop wel snel kunnen anticiperen, indien dit een negatieve impact heeft op de website resultaten. Daarom adviseer ik je om deze JavaScript foutmeldingen te meten via de ingebouwde Google Tagmanager variabelen.

Praktijkvoorbeeld

Een opdrachtgever had last van relatief veel JS-foutmeldingen binnen de checkout zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien:

Meer dan 4000 in de maand juni. Hoe kwam dit? De geprogrammeerde JavaScript blokkeerde tijdens het invullen van de gegevens binnen de checkout, waardoor de gebruiker niet altijd succesvol door het formulier heen kwam. Vervelend probleem voor de gebruiker en mijn opdrachtgever!

Gelukkig wist de webbouwer een oplossing, zodat de gebruikers zonder JavaScript belemmering het formulier konden invullen. Wat was nu de impact van deze oplossing op de conversie van de checkout en natuurlijk de omzet?

Door het verhelpen van de JavaScript foutmeldingen is de conversie van de checkout gelukkig weer op een normaal niveau. Deze relatief eenvoudige optimalisatie leverde maandelijks 8K op.

Het UX-leerpunt is hierbij: controleer binnen kritieke conversiestappen of je website geen last heeft van relatief veel JS-foutmeldingen!

Controleer de laadtijden voor je belangrijkste functionaliteiten

De laadtijden is een basisbeginsel voor het optimaal functioneren van je website. Standaard meet Google Analytics jouw laadtijd met een kleine steekproef. (1%)

Mijn advies is om deze te verhogen naar 30-50 %, zodat je beschikt over een betrouwbare laadtijden meting. Zo kun je namelijk met vertrouwen de laadtijden meten voor je belangrijkste functionaliteiten en/of site onderdelen.

Praktijkvoorbeeld

Een opdrachtgever had te maken met een verdubbeling van de laadtijd na de live-gang van de nieuwe website. Hij wilde graag weten welke site onderdelen of functionaliteiten hier verantwoordelijk voor waren.

Hij had filters toegevoegd aan zijn platform. Voor een E-commerce platform natuurlijk een noodzakelijke functionaliteit. Maar wat is de laadtijd van je verschillende filters?

16 seconden voor het laden van je filters is natuurlijk onacceptabel. Daarom heeft mijn opdrachtgever deze informatie naar de webbouwer toegestuurd, die dit probleem heeft opgelost.

Leerpunt hierbij: Controleer altijd na live-gang van je website de laadtijden van je belangrijkste functionaliteiten en/of site onderdelen.

Aanvullende tip hierbij: iedere maand geeft Analytics Intelligence je meldingen over je website resultaten, waaronder het langzaam laden van een bepaalde pagina. Maak hier gebruik van!

Controleer het aanmeldingsproces voor je nieuwe leden of klanten

Het conversieproces is voor iedere website cruciaal. Of het nu gaat om het aanmelden als lid/klant of voor je nieuwsbrief.

Mijn advies is om je zelf ook aan te melden als lid/klant of E-mail abonnee. Zo kun je namelijk controleren of je aanmeldingsproces vlekkeloos verloopt.

Ik merk in de praktijk dat dit soort zaken nauwelijks aandacht krijgt. Zeer veel websites bedanken hun nieuwe leden of abonnees niet of heel oppervlakkig. Lijkt mij een gemiste kans om een relatie met je lid of abonnee op te bouwen.

Praktijkvoorbeeld

CataWiki is een zeer gerenommeerde partij. Zij pakken de conversie optimalisatie van hun platform zeer professioneel aan. Zij verdelen namelijk het aanmeldingsproces voor nieuwe leden in verschillende stappen, maar ze maken ook fouten:

  1. Je hoeft alleen je e-mailadres en wachtwoord in te vullen om je voorlopig aan te melden. Zeer slimme strategie. Maakt het aanmeldingsproces laagdrempelig.Vervolgens ontvang je een bevestigingsmail om je aanmelding af te ronden. Het is een heel kort mailtje zonder de voordelen om je item te kopen/verkopen op CataWiki en de vervolgstappen die je dient af te ronden. Jammer, want hoeveel stappen dien ik nu te doorlopen om me definitief aan te melden?
  2. Indien je klikt op account activeren, dien je jouw persoonsgegevens in te vullen, prima.
  3. De volgende stap adresgegevens is ook helder. CataWiki heeft je adresgegevens nodig om je bijv. te kunnen koppelen aan de verkoper van een item.
  4. Telefoonnummer. Dit is een aparte stap binnen het aanmeldingsproces als nieuw lid.Waarvoor heeft CataWiki nu mijn telefoonnummer nodig? Deze heb je toch pas nodig wanneer ik op een item wil bieden of verkopen? En ze willen ook dat ik mijn telefoonnummer gebruik om het account te verifiëren? Ik heb mijn account al geverifieerd met mijn E-mailadres.Volgens mij is het veel gebruiksvriendelijker om deze keuze aan het nieuwe lid over te laten. CataWiki heeft namelijk pas mijn telefoonnummer nodig wanneer ik een bod heb uitgebracht op een item.
  5. Optionele stap om je interesses aan te geven voor een bepaalde categorie. Zij geven hierbij aan dat ze zo hun mailings kunnen personaliseren. Lijkt mij een verstandige keuze. Minpunt hierbij is dat ik iedere dag meerdere mailtjes van ze ontvang. Geef aan hoeveel ‘gepersonaliseerde’ mailtjes je kunt verwachten.

Wat kun je hiervan leren voor je eigen aanmeldproces? Maak het laagdrempelig om je aan te melden als lid van je platform. Kijk wel kritisch naar de gebruikerservaring van het aanmeldproces. Geef vóóraf aan hoeveel stappen je dient te doorlopen om je aan te melden als lid. (zeker in je bevestigingsmail)

En geef duidelijk aan waarom je jouw telefoonnummer dient in te vullen om je aan te melden.

Hoe meet je het succes van bovenstaande punten? Gebruik iedere stap in het aanmeldingsproces als doel in Google Analytics!

Mailings

In de afgelopen weken kreeg ik wel heel veel mailings van CataWiki. Soms ook in het Engels, terwijl ze weten dat ik een Nederlander ben. Daarom wilde ik me afmelden. Mijn verwachting was dat CataWiki dit mogelijk maakt in 1 klik. Verkeerd gedacht. 🙂

 

Onderin de mail klik ik op unsubscribe. Vervolgens dien ik in te loggen en het type nieuwsbrief uit te vinken.

Echt gebruiksvriendelijk is een dergelijke werkwijze niet. Mijn advies is om voor al je nieuwsbrieven het mogelijk te maken om je in 1 klik af te melden.

Controleer of je calltoaction knoppen wel duidelijk zichtbaar zijn op mobiel

Calltoaction knoppen zijn natuurlijk onmisbaar op een website. Maar hoe zichtbaar zijn jouw calltoaction knoppen, op je desktop en mobiele website? 🙂

Op Kunstveiling.nl  zie je de calltoaction knop bied mee op de desktop helemaal rechtsbovenin. Dat is positief, aangezien deze de content op de item pagina ondersteunt. Op mobiel dien je echter helemaal naar beneden te scrollen om de calltoaction knop bied mee te vinden. Daarnaast staat op de mobiele website de calltoaction link favorieten wel boven de vouw. Niet erg handig.

Wat kun je hiervan leren? Zorg ervoor dat je belangrijkste calltoaction knoppen in ieder geval boven de vouw zichtbaar zijn op zowel desktop als mobiel. Daarnaast adviseer ik je om je waarde propositie (USP’s) in de nabijheid van je calltoaction knoppen te communiceren. Deze stimuleren je gebruiker om op je calltoaction knop te klikken.

Hoe meet je dit in Google Analytics? Maak een gebeurtenis en/of aangepaste statistiek voor de klikken op je belangrijkste calltoaction knoppen. Zo kun je bijvoorbeeld de klikken op je calltoaction knoppen desktop vs. mobiel met elkaar vergelijken. Of tussen de verschillende site onderdelen. In dit geval bijvoorbeeld tussen de verschillende kunstenaars.

Controleer het functioneren van nieuwe tools zoals de juiste maat vinden

Je hebt enorm veel mogelijkheden om nieuwe tools aan je website toe te voegen. Mijn advies is om hiervan gebruik te maken.

Het is echter wel belangrijk om kritisch te kijken naar de gebruikerservaring van je nieuwe tool. Begrijpen je gebruikers de nieuwe tool? Heeft het een positieve impact op de gebruikerservaring en jouw conversie?

Praktijkvoorbeeld

Ik koop al jaren mijn kleding bij Hugo Boss. Wel voornamelijk in de winkel, aangezien ik hun service zeer waardeer. Laatst gaven zij mij aan dat je nu ook online advies krijgt over de juiste maat. Laat dit nu net de reden zijn dat ik altijd in de winkel mijn kleding koop. Ik was wel benieuwd hoe deze tool werkt en of dit mij werkelijk helpt bij het kiezen van de juiste maat:

  1. Ik klik op wat is mijn maat op de productpagina;
  2. Vervolgens vul ik mijn lengte en gewicht in;
  3. Ik vul mijn lichaamsvorm in;
  4. Ze geven mij een voorlopig advies. Om mij een definitief advies te kunnen geven willen ze mijn leeftijd weten. Nou vooruit dan 🙂
  5. Aanvullend hierop willen ze mijn gewenste pasvorm weten. Dus dezelfde service als in de winkel.
  6. Nu krijg ik de melding dat ze mij een allerlaatste vraag willen stellen. Vergelijk met de maten die je vaak draagt. Dit is voor mij een lastige vraag, aangezien ik alleen maar Hugo Boss broeken draag:Je kunt helaas niet op overslaan klikken. Hugo Boss geeft ook niet aan waarom ze dit willen weten. Wellicht om een beter advies te geven?Ik heb toch maar een alternatief merk gekozen, want ik ben wel benieuwd naar het definitieve advies:

Gelukkig klopt dit advies inderdaad met mijn kledingmaat. Maar deze extra vragen over je huidige merk vind ik persoonlijk verwarrend. Want nu doorloop je eigenlijk 2x de tool. Waarom geef je mij als klant niet de keuze om het vergelijken met andere merken over te slaan?

Wat kun je hiervan leren? Kijk altijd kritisch naar de verschillende stappen van je nieuwe tool. Welke antwoorden van de gebruiker heb je echt nodig om een onderbouwd advies te geven?

Hoe meet je de meerwaarde van een nieuwe tool? Mijn advies is om in ieder geval iedere stap binnen je nieuwe tool als gebeurtenis en/of aangepaste statistiek te meten. Zo bepaal je binnen welke stap de meeste gebruikers afhaken.

Aanvullende tip hierop: De afgespeelde gebeurtenissen in Google Analytics is natuurlijk alleen kwantitatieve data. Mijn advies is om op basis van de afhakers per stap de video-opnames in HotJar te bekijken. Zo bepaal je hoe en waarom gebruikers afhaken op deze stap.

Praktijkoefening

Dit waren mijn 5 UX-basistips. Ik kan me goed voorstellen dat je deze tips wilt gaan toepassen op je eigen website. Mijn advies is om de volgende praktijkoefening te maken:

  1. Meet je Javascript foutmeldingen voor je belangrijkste site onderdelen en/of functionaliteiten. Kijk in dit rapport of je checkout/winkelwagen verantwoordelijk is voor meer foutmeldingen dan bijv. je productpagina’s
  2. Meet je laadtijd voor de belangrijkste site onderdelen. Zijn er site onderdelen en/of pagina’s met een hoge laadtijd?Aanvullende tip: kijk niet alleen naar je pagina’s, maar ook belangrijke functionaliteiten zoals je filters of een adviestool!
  3. Doorloop het aanmeldproces van je leden/klanten of nieuwsbrief. Leg je alle stappen helder uit aan de gebruiker? Heb je alle invulvelden werkelijk nodig om de aanmelding te verwerken? Bedank je jouw nieuwe lid/abonnee fatsoenlijk per mail?
  4. Kijk naar je calltoaction knoppen op je mobiele website. Staan deze boven de vouw? Communiceer je de belangrijkste calltoactionknop ook het meest prominent naast andere links op de landingspagina?
  5. Doorloop een nieuwe functionaliteit op je website, bijvoorbeeld filters of een adviesmodule. Is de meerwaarde van de functionaliteit duidelijk voor jou als gebruiker? Zijn alle stappen noodzakelijk om antwoord te geven op de vraag van de gebruiker?

Aanvullende tip hierop: meet altijd met Google Analytics de impact van je nieuwe functionaliteit op de resultaten. Wat heeft een nieuwe functionaliteit opgeleverd, indien je dit vergelijkt met de investeringen?

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen. Kun je je vinden in bovenstaande tips? Of heb je aanvullingen en/of opbouwende feedback hierop?Ik lees jouw aanvullingen graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.