Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In mijn vorige artikel over aangepaste rapporten heb ik de basisbeginselen stap-voor-stap besproken. Deze heb je namelijk nodig om actiegerichte inzichten uit aangepaste rapporten te kunnen halen. Mijn advies is dan ook om eerst dit artikel door te nemen, voordat je aan de slag gaat met de praktijkvoorbeelden die we in deze blog bespreken.

Ik hoop dat je dankzij deze praktijkvoorbeelden inspiratie opdoet om zelf aan de slag te gaan met aangepaste rapporten. En nog belangrijker: dat je via deze aangepaste rapporten actiegerichte informatie achterhaalt om de resultaten van je website/webshop te verbeteren. Zullen we maar aan de slag gaan?

1. Impact van je acquisitie kanalen op de conversie

Allereerst wil je natuurlijk de impact van je acquisitie kanalen op de conversie kunnen bepalen. Mijn advies is om altijd macro – en micro doelen in te stellen, zodat je de volgende zaken kunt onderscheiden:

  • Doorkliks naar formulieren of producttoevoegingen aan de winkelwagen. In deze praktijksituatie gaat het om de doorkliks naar aanvraag formulieren.
  • De uiteindelijke aanvraag of bestelling. In deze praktijksituatie gaat het om een brochure of demo aanvraag.

visual acquisitie kanalen

Welke informatie kun je achterhalen via bovenstaand rapport?

  • 35% van de formulier bezoekers vragen ook daadwerkelijk een brochure aan. (doorkliks naar brochure formulier/download brochure)
  • De conversie op het brochure formulier vanuit SEO not provided is significant hoger dan vanuit AdWords non-branded en direct verkeer.
  • Slechts 25% van de bezoekers op het demo formulier vragen daadwerkelijk een demonstratie aan.

Je weet nu via bovenstaand aangepast rapport dat 65% van de bezoekers afhaken op het brochure formulier. Nu wil je ook weten waar ze binnen het formulier afhaken en of ze daadwerkelijk starten met het invullen van het formulier.

Ik heb hiervoor een aangepaste gebeurtenis ingesteld om de interactie binnen het formulier te kunnen bepalen. Vervolgens kun je met onderstaand rapport de afhakers binnen het formulier bepalen:

visual brochure formulier

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand rapport?

  • Slechts 30% van de bezoekers beginnen daadwerkelijk met het invullen van het formulier (41/121)
  • Slechts 4 bezoekers haken af op één van de invulvelden binnen het formulier.

Kortom: op basis van deze informatie kun je besluiten om de content van het formulier aan te passen, zodat meer bezoekers in ieder geval starten met het invullen van je formulier.

2. Impact AdWords campagnes op de conversie

Voor bijna iedere website is Google AdWords een zeer belangrijk acquisitie kanaal. Daarom adviseer ik om onderstaand rapport te gebruiken, zodat je in één oogopslag de resultaten kunt monitoren:

visual AdWords campagnes_bewerkt

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand rapport?

  • De banneringampagnes 1 en 2 zijn verantwoordelijk voor bijna 40% van het budget. De impact op de conversie is echter minimaal.
  • De zoekwoordgerichte campagnes 4 en 5 zijn verantwoordelijk voor iets meer dan 40% van het budget. De impact op de conversie is echter significant hoger dan voor bannering.
  • Je kunt je dus afvragen of het wel verstandig is om 40% van het budget voor bannering te reserveren en niet meer budget vrij te maken voor de zoekwoordgerichte campagnes.

AdWords conversie per apparaat

Je kunt AdWords campagnes zowel targeten op desktop/tablet als op mobiele apparaten. Maar hoe achterhaal je nu de conversie per apparaat via AdWords?

Met dit rapport kun je de AdWords conversie per apparaat gaan bepalen.  Zo achterhaal je wat de impact is van de mobiele gebruikers op je AdWords conversie:

visual conversie AdWords per apparaat_bewerkt

Voor de meeste klanten is de AdWords conversie via een mobiel apparaat significant lager dan desktop. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat dit zeker niet voor iedere website het geval is. In deze praktijksituatie is het zeker niet onverstandig om geld te investeren in je mobiele AdWords campagne(s).

3. Impact laadtijd tablet op de conversie

Op de meeste websites/webshops is het aandeel Tablet bezoekers aanzienlijk. Maar hoe is de technische performance vanuit Tablet apparaten? Welke impact heeft deze technische performance op de conversie?

visual laadtijden tablet

In dit geval mag je concluderen dat de langzamere laadtijd van de Android Browser een negatieve impact heeft op de online omzet. Vervolgens wil je weten welke paginagroep(en) hiervoor verantwoordelijk zijn:

visual laadtijden met paginagroep

Met deze 2 eenvoudige rapporten weet je welke browser én paginagroepen verantwoordelijk zijn voor de langzamere laadtijd via Tablet. Mijn advies is om dergelijke informatie naar je webbouwer te mailen, zodat deze de diepere oorzaken hiervan kan achterhalen en zo dit probleem kan oplossen. Anders lekt er namelijk onnodig omzet weg uit je website/webshop.

 4. Bepaal de impact van je content op de conversie

Mijn blog is een content site met geen winstdoelstelling(en). Daarom richt ik mij op meer zachte conversies:

  • Meer dan 50% van de artikelen bekeken;
  • Meer dan 50% van de instructievideo’s bekeken;
  • Inschrijvingen voor de blog-updates;
  • Bekeken handleidingen.

Naast deze KPI’s heb ik ook een aangepaste dimensie ingesteld om de impact van de lengte van een artikel op de conversie te kunnen bepalen. In dit artikel legt Jeff Sauer stap-voor-stap uit hoe je dit instelt. Ik wil namelijk weten wat de optimale lengte van een artikel is voor mijn blog.

Met dit aangepaste rapport kun je deze informatie achterhalen:

impact content op conversie

Welke informatie achterhaal je met dit aangepaste rapport?

  • Een artikel van meer dan 1800 woorden heeft de laagste paginawaarde. Door het publiceren van zo’n lang artikel vraag ik wellicht te veel inspanning van mijn bezoekers.
  • Daarnaast kun je concluderen dat blogs tussen de 1000 en 1600 woorden zeker geen negatieve bijdrage leveren aan de conversie.

Kortom: op basis van deze informatie is het niet onverstandig om diepgaande artikelen te publiceren tussen de 1000 en 16oo woorden.

5. Impact van de weersomstandigheden op de conversie

Met een aangepaste dimensies kun je de weersomstandigheden koppelen aan je site statistieken. Vooral voor weersafhankelijke websites zoals golf – en ijsbanen is dit geen overbodige luxe. Je wilt namelijk de impact van de weersomstandigheden op de conversie kunnen bepalen.

Google Tagmanager specialist Simo Ahova legt in dit artikel stap-voor-stap uit hoe je deze aangepaste dimensies instelt.

Vervolgens gebruik je dit aangepaste rapport om deze cijfers te kunnen vertalen naar concrete informatie:

visual weertype

Welke informatie achterhaal je met bovenstaand rapport?

De conversie bij regenachtige/bewolkte weersomstandigheden is hoger dan wanneer het droog is. Vervolgens ben ik gaan kijken naar de impact van de temperatuur op de conversie:

impact temperatuur op conversie

De aantallen zijn natuurlijk vrij klein. Toch zie je in bovenstaand rapport dat een hogere temperatuur een positieve bijdrage levert aan de conversie.

Mijn advies in deze is om meer data te verzamelen, zodat je er ook echt onderbouwde acties aan kunt koppelen.

6. Impact van SEO op de conversie

Voor iedere website is SEO een zeer belangrijk acquisitie kanaal. Toch is het niet zo eenvoudig om de conversiewaarde van SEO te bepalen. Google Analytics geeft ten slotte niet meer de ingetypte zoekopdrachten vanuit SEO weer in de rapporten.

Toch kun je met onderstaand aangepast rapport praktische inzichten krijgen over de bijdrage van SEO aan de conversie:

Welke informatie achterhaal je met bovenstaand rapport?

  • Bijna 20% van mijn SEO bezoekers komen terecht op de blog over event tracking. De paginawaarde van deze pagina ligt net iets boven het site gemiddelde.
  • Opvallend is de hogere paginawaarde vanuit de tutorial over event tracking. Deze tutorial is zeer populair onder de bezoekers, want 71% van de bezoekers navigeert naar de tutorial via een andere pagina op de site. (100-28,88%)
  • Daarnaast is het zeer positief dat de SEO bezoekers die op de homepage terechtkomen verantwoordelijk zijn voor een hoger dan gemiddelde paginawaarde.

Naast bovenstaand SEO rapport kijk ik ook altijd naar de ingetypte zoekopdrachten op mijn eigen site. Deze ingetypte zoekopdrachten gebruik ik namelijk om ideeën te krijgen voor de te schrijven SEO content:

visual interne zoekopdrachten

Kortom: genoeg ideeën om SEO content voor mijn website te gaan schrijven.

Bonus tip

Dit zijn 6 aangepaste rapporten waarmee je actiegerichte informatie uit je site statistieken kunt halen. Nu ben je er natuurlijk nog niet. Want je wilt ook kunnen inspelen op informatiegebeurtenissen in de komende weken/maanden. Hiervoor kun je aangepaste meldingen instellen.

Deze vind je onder beheerder>persoonlijke tools en items. Welke aangepaste meldingen adviseer ik om te gebruiken? Dit is natuurlijk voor iedere website/webshop verschillend. Onderstaand geef ik je enkele praktijkvoorbeelden van aangepaste meldingen die ik zelf gebruik:

Conversiestijging vanuit een belangrijk acquisitie kanaal

LinkedIn is een belangrijk acquisitie kanaal voor mijn blog. Deze bezoekers zijn verantwoordelijk voor veel conversies op mijn blog. Daarom wil ik een mailtje ontvangen, wanneer de conversie meer dan 20% stijgt vanuit LinkedIn:

melding LinkedIn conversie

 

Conversiestijging vanuit je content

Ik publiceer eens in de 2 weken een blog over Google Analytics. Dit kost zeer veel tijd en dus ook geld. Online bureaus zijn een belangrijke doelgroep voor mijn blog. Ik weet dat de Google Analytics IQ certificering heel belangrijk is voor online bureaus.

Daarom heb ik een artikel geschreven met tips over het Google Analytics IQ examen. Ik wil graag een mailtje ontvangen, wanneer de conversie van deze blog meer dan 20% stijgt:

GAIQ impact op conversie

Dit waren mijn praktijkvoorbeelden om de cijfers uit Google Analytics te vertalen naar concrete informatie. Ik hoop dat je hiermee aan de slag kunt gaan, zodat je onderbouwde acties kunt koppelen aan je site statistieken.

Bonus: Handleiding Google Analytics rapportages

Wil je de basisbeginselen + alle praktijkvoorbeelden  in één PDF kunnen raadplegen?

Download via deze link je handleiding aangepaste rapporten aan!

Hoe zijn jouw ervaringen met aangepaste rapporten? Ik lees graag jouw aanvullingen/toevoegingen bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.