Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

Ik merk in de praktijk dat Google Analytics gebruikers steeds vaker een dashboard raadplegen. Dat is een zeer positieve ontwikkeling, wat mij betreft.

Google heeft hier zeer slim op ingespeeld met hun dashboard product Google DataStudio. Binnen een paar klikken heb je jouw dashboard beschikbaar.

Je hebt dan jouw dashboard beschikbaar. Maar wat staat er in dit dashboard? Staan jouw KPI resultaten en belangrijkste doelstellingen in je dashboard inclusief inzichten?

Ik merk helaas in de praktijk dat deze belangrijke zaken ontbreken binnen het dashboard.

In deze blog laat ik je 6 tips zien om te kunnen beschikken over concrete informatie/inzichten. Ik zal niet de aandacht richten op het instellen van je dashboard, maar meer op de visualisatie van je belangrijkste resultaten die je nodig hebt om inzichten uit je dashboard te halen.

Het koppelen van inzichten aan je dashboard is niet eenvoudig, maar wel zeer waardevol. Want zo krijg je informatie waar de kansen liggen om je conversie naar een hoger niveau te tillen.

En niet onbelangrijk: je hebt zo een tool in handen om je directeur/manager te overtuigen om meer in online marketing/conversie optimalisatie te investeren. Welke tips mag je verwachten in deze blog?

  1. Gebruik altijd je KPI’s en doelstellingen in je dashboard;
  2. Gebruik alleen een dashboard gericht op je acquisitie/gebruikersgedrag en eindresultaten;
  3. Maak heldere keuzes voor de grafiektypen in je dashboard;
  4. Verwijder alle overbodige data uit je dashboard;
  5. Vergelijk je resultaten met je doelstellingen en vorig jaar;
  6. Koppel altijd inzichten aan je dashboard!

Klaar om te starten met de KPI’s en doelstellingen in je dashboard?

Gebruik KPI’s en doelstellingen binnen je dashboard

KPI’s zijn de basis van je dashboard. Zonder KPI’s kun je namelijk niet het succes van je marketingcampagne of website conversie bepalen. Toch kom ik in de praktijk nog regelmatig dashboards tegen zonder KPI’s. Zeer triest. Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijk dashboard:

Het is natuurlijk positief dat het conversiepercentage is gekoppeld aan de AdWords zoekwoorden. Maar conversiepercentage is natuurlijk niet heel erg concreet. Want is dit conversiepercentage een succesindicator voor de resultaten van je belangrijkste AdWords zoekwoorden?

Ik adviseer je om vóóraf je belangrijkste website KPI’s gericht op je eindresultaten, gebruikersgedrag en je belangrijkste acquisitie kanalen te bepalen. Onderstaande weergave is een voorbeeld van de KPI’s van één van mijn klanten:

Eindresultaat: Brochure aanvragen
Gebruikersgedrag: % klikken CTA-brochure/ Conversie brochure formulier
Acquisitie: CTR-AdWords/SEO

Wil je meer uitleg over hoe dit er in de praktijk uitziet? Gebruik deze 7 praktijkvoorbeelden!

Beschikken over KPI’s is een goed startpunt, maar dan ben je er nog niet. Want je beschikt nog niet over doelstellingen. En zonder doelstellingen kun je natuurlijk niet het succes van je website KPI’s bepalen. Hoe start je met het bepalen van je doelstellingen?

Start met de doelstellingen gericht op je eindresultaten. Jouw directeur/manager kan je vast informatie geven over de belangrijkste doelstellingen gericht op de bestellingen/aanvragen.

Vervolgens dien jij dit terug te rekenen naar je KPI’s gericht op het gebruikersgedrag en de belangrijkste acquisitie kanalen:

  1. Hoeveel gebruikers vanuit je belangrijkste kanalen heb je nodig om je doelstellingen te behalen?
  2. Welk % van je gebruikers dienen te klikken op je belangrijkste CTA-knoppen?
  3. Welk % van je gebruikers dienen te converteren op je aanvraagformulier?

Onderstaande weergave is een voorbeeld van doelstellingen gekoppeld aan de belangrijkste website KPI’s:

Eindresultaat: 45 Brochure aanvragen (+8)
Gebruikersgedrag: % klikken CTA brochure: 7%/ Conversie brochure formulier: 30%
Acquisitie: CTR AdWords: 5%/ CTR SEO: 8%

Gebruik dashboard gericht op eindresultaten/gedrag en acquisitie

Nu gaan we starten met de opzet van je dashboard. Binnen enkele klikken heb je de beschikking over je dashboard in Google DataStudio. Maar we willen een dashboard met concrete informatie.

Daarom adviseer ik je om vóóraf goed na te denken over de opzet van je dashboard. Ik gebruik meestal alleen tabbladen met de KPI’s gericht op eindresultaten, gebruikersgedrag en acquisitie. Hoe pak je dit nu aan?

  1. Gebruik allereerst de doelen en/of aangepaste statistiek die je gebruikt voor je belangrijkste KPI’s.
  2. Koppel doelstellingen aan je conversie, in ieder geval gericht op de eindresultaten.
  3. Koppel deze aan voor jou belangrijke dimensies, zoals kanalen/site onderdelen of productcategorieën.
  4. Start met de meest generieke resultaten (lees eindresultaten) en communiceer pas daarna de meer gedetailleerde informatie (lees gebruikersgedrag).
  5. Reserveer voor je belangrijkste acquisitie kanalen zoals AdWords/SEO een apart tabblad, aangezien je investeert in deze kanalen.

Hoe ziet dit er nu in de praktijk uit? Onderstaande weergave is een dashboard gericht op de eindresultaten van een klant:

Je ziet meteen hoe je scoort in vergelijking met je doelstellingen en welke kanalen de meeste impact hebben gehad op de conversie.

Maak heldere keuzes voor de grafiektypen in je dashboard

In bovenstaand voorbeeld heb ik gekozen voor een scorekaart en staafdiagram als grafiektype. Dat is een bewuste keuze.

Ik wil namelijk mijn dashboard opbouwen van generieke naar meer gedetailleerde informatie.

Zo kun je namelijk de gebruiker stimuleren om jouw gehele dashboard te lezen. Mijn advies aan jou is om ook duidelijk keuzes te maken voor de grafiektypen in je dashboard:

  1. Welke conversie data dient er in je dashboard te staan?
  2. Welke informatie wil je overbrengen aan je directeur en/of collega?

Aanvullende tip: in Google Datastudio is het bijvoorbeeld niet mogelijk om binnen een staafdiagram een conversievergelijking met vorig jaar te maken. Daarom kies ik in deze gevallen voor een scorekaart of tabel waarin dat wel mogelijk is.

Ik krijg vaak de volgende vraag voorgeschoteld: Welk grafiektype is beter om te gebruiken, taartdiagram of een staafdiagram?

Ik ben zelf meer een voorstander van staafdiagrammen. In bovenstaand voorbeeld kun je in één oogopslag de kanalen herkennen die de meeste impact op de conversie hebben. Met een taartdiagram is dat veel lastiger. Het ziet er visueel aantrekkelijk uit, maar de taartpunten zorgen ervoor dat het niet zo eenvoudig is om de kanalen te herkennen die de meeste impact op de conversie hebben.

Verwijder alle overbodige zaken uit je dashboard

De verleiding is groot om alle interessante informatie uit Google Analytics te gebruiken in je dashboard. Mijn advies is om dit te voorkomen. Kijk kritisch naar je huidige dashboard. Is alle informatie in je dashboard gericht op het behalen van je belangrijkste doelstellingen? Wat zijn voorbeelden van overbodige zaken in je dashboard?

  1. IJdelheidstatistieken zoals gemiddelde tijd op de site en bouncepercentages;
  2. Gedetailleerde SEO-informatie zoals crawl – en zichtbaarheidsdata;
  3. AdWords kwaliteitsscores.
  4. Conversie data op dag of weekbasis.
  5. Doelen die geen directe impact hebben op je KPI’s zoals klikken op generieke uitgaande links.

Kortom: gebruik de conversie data die echt impact hebben op het behalen van je doelstellingen.

Vergelijk je resultaten met je doelstellingen en vorig jaar

Je wilt in je dashboard kunnen bepalen of je resultaten goed/slecht zijn. Daarom adviseer ik je om te vergelijken met je doelstellingen en vorig jaar.

Kijk maar eens in je eigen dashboard. Kun je bepalen of de conversie vanuit AdWords/SEO is gestegen of gedaald? Welke type zoekwoorden hebben hier impact op gehad, branded of non-branded?

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een vergelijking gericht op de conversiestappen van een webshop:

Aanvullende tip: kijk in je dashboard niet naar de resultaten op dag/week basis vs. je doelstelling en vorig jaar. Mijn advies is om dit op maand/kwartaal basis te doen. Je wilt namelijk kunnen sturen op de langere termijn. Daarnaast is het lastig om inzichten te halen uit je resultaten op dag/weekbasis.

Koppel altijd inzichten aan je dashboard

Tot nog toe hebben we alleen gekeken naar de datavisualisatie. Misschien nog wel belangrijker zijn de inzichten in je dashboard. (lees woorden)

Je zal je wellicht afvragen: wat bedoel je met inzichten? Hiermee bedoel ik niet dat het % producttoevoegingen aan de winkelwagen is gestegen. Dat staat in bovenstaande scorekaart, maar waarom is dit % producttoevoegingen aan de winkelwagen gestegen?

Hoe krijg je antwoord op de waarom vraag? Bijvoorbeeld door te kijken naar het % producttoevoegingen aan de winkelwagen per kanaal:

Je ziet dat vooral de E-mailcampagnes impact hebben gehad op deze conversiestijging. Nu dien jij te achterhalen waarom deze E-mailcampagnes zo goed scoren. Ligt dit aan de targeting (kwaliteit E-mail abonnees) of de content binnen je mailing en/of landingspagina? Wellicht kun je deze strategie gebruiken om de AdWords conversie te verbeteren. (CPC)

Aanvullende tip: gebruik de annotatiefunctie in Google Analytics voor aanpassingen/experimenten aan je website of marketingkanalen. Deze kunnen je helpen bij het achterhalen van de oorzaken achter een conversiestijging of daling.

Praktijkoefening inzichten halen uit je dashboard

Dit waren mijn 6 tips om meer informatie/inzichten te halen uit je dashboard. Ik hoop dat deze tips je inspiratie geven om je dashboard de tijd/aandacht te geven die het verdient. Afsluitend wil ik met je het volgende dashboardtemplate delen, zodat je bovenstaande tips in de praktijk kunt gaan toepassen.

Wil je aanvullende uitleg bij het toepassen van de tips? Gebruik deze praktijkoefening, zodat je kunt beschikken over een dashboard met inzichten.

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met dashboards. Gebruik je één of meerdere van bovenstaande 6 tips? Welke is je favoriet? Heb je aanvullingen/toevoegingen op deze 6 tips?

Ik lees jouw ervaringen en/of toevoegingen graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.