Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 14 minuten

Ik merk in de praktijk dat steeds meer gebruikers workshops volgen om inzichten te halen uit Google Analytics.

Ik juich het toe dat gebruikers investeren in workshops om hun kennisniveau te verbeteren.

Minder positief ben ik over de betrokkenheid/instelling van de meeste gebruikers. |”Een dag workshop Google Analytics geeft mij inzichten over de website resultaten”.|

Volgens mij onderschat je hierbij de complexiteit van het werken met Google Analytics. Een dag workshop volgens is volgens mij niet voldoende om ook echt informatie en/of inzichten uit Google Analytics te halen.

Je dient je, wat mij betreft, grondig voor te bereiden op de workshop. Houd daarnaast rekening met minimaal een dag zelfstudie. Want je dient natuurlijk de opgedane kennis tijdens de workshop toe te passen binnen je wekelijkse werkzaamheden.

In deze blog deel ik met je 6 tips, zodat je goed voorbereid aan de slag kunt tijdens jouw workshop:

  1. Bepaal je belangrijkste doelstellingen voor de workshop;
  2. Breng je belangrijkste website KPI’s in kaart;
  3. Implementeer deze KPI’s in Google Analytics;
  4. Bepaal de vragen waarop je antwoord wilt krijgen tijdens je workshop;
  5. Bepaal de belangrijkste functionaliteiten die je gebruikt: waar loop je tegenaan?
  6. Breng de type rapportages in kaart die je gebruikt: over welke informatie dien je te beschikken?

Aanvullende tip hierop: deel bovenstaande voorbereiding met je trainer bijvoorbeeld tijdens jullie intake. Zo kun je tijdens de training de aandacht richten op het verkrijgen van inzichten uit Google Analytics i.p.v. de functionaliteiten. Klaar om te starten met het bepalen van je belangrijkste doelstellingen voor de workshop?

Bepaal je belangrijkste doelstellingen voor de workshop

Het volgen van een workshop(s) vereist een investering. Daarom adviseer ik je om doelstellingen te bepalen voor je workshop. Want wanneer zijn de investeringen in workshop(s) een succes?

Succesfactoren voor een workshop zijn afhankelijk van wat je wilt bereiken met Google Analytics, maar natuurlijk ook je huidige kennis & ervaringen met Google Analytics.

Mijn advies is daarom om vóóraf te inventariseren waarvoor je Google Analytics gebruikt. Puur voor je rapportages (Lees dashboard) om informatie en/of inzichten uit je statistieken te halen?

Of gebruik je Google Analytics vooral om de conversie van je website te optimaliseren? Bijvoorbeeld als informatiebron voor je maandelijkse experimenten. Of voor het optimaliseren van je betaalde kanalen zoals Google Ads of Facebook adverteren? Neem dit mee bij het bepalen van je doelstellingen.

Daarnaast adviseer ik je om te inventariseren wat je gebruikt. Welke functionaliteiten gebruik je in Google Analytics? Alleen doelen & gebeurtenissen of ook geavanceerde tools zoals aangepaste dimensies/statistieken? Waar loop je op vast om de informatie te halen waar je naar op zoek bent? Oftewel: wat wil je kunnen beheersen na afloop van je workshop?

Breng je belangrijkste website KPI’s in kaart

Zonder website KPI’s haal je geen informatie en/of inzichten uit Google Analytics. Dan heeft het ook weinig waarde om te investeren in een workshop. Hoe bepaal je deze website KPI’s? Mijn advies is om onderstaand KPI-model te gebruiken:

1. Acquisitie: Kosten per bezoek (zonder bounces)

2.Gedrag:   % in winkelwagen / Conversie checkout

3.Eindresultaten: Bestellingen / ROAS

Start met je eindresultaten. Wanneer zijn je website resultaten een succes? Kijk vervolgens naar de gebeurtenissen die een belangrijke impact hebben op je eindresultaten. Zoals bijvoorbeeld de producttoevoegingen aan de winkelwagen en de conversie van je checkout.

Tot slot adviseer ik je om ook KPI’s voor je belangrijkste acquisitie kanalen te bepalen. Wanneer zijn de contactmomenten op je advertentieplatforms een succes? (Dus geen uiteindelijke conversies)

Wil je oefenen met dit KPI-model? Gebruik deze praktijkoefening om jouw website KPI’s te bepalen!

Implementeer deze website KPI’s in Google Analytics

Vervolgens dien je bovenstaande website KPI’s te implementeren in Google Analytics als doel. In ieder geval je website KPI’s gericht op de eindresultaten. Zo kun je namelijk gaan werken met je eigen KPI’s tijdens jouw workshop. Onderstaande weergave zijn website KPI’s als doel van één van mijn klanten:

Aanvullende tip: Je kunt niet altijd je website KPI’s direct omzetten naar een doel. Denk aan % in winkelwagen of je checkout conversie. Mijn advies is om voor deze conversiestappen berekende statistieken in te stellen. Vraag aan je trainer om dit mee te nemen tijdens de workshop!

Meer weten over het implementeren van je website KPI’s als doel? Gebruik deze tip over het instellen van je Google Analytics doelen!

 

Bepaal de vragen waarop je antwoord wilt krijgen tijdens de workshop

Nu heb je jouw website KPI’s in Google Analytics. Dat is een positieve stap. Mijn advies is echter wel om vóór je workshop de vragen aan je website KPI’s te koppelen waarop je antwoord wilt krijgen van je trainer. Onderstaande vragen ontving ik van een klant:

  • Hoe kunnen we website optimaliseren op basis van Google Analytics data?
  • Hoe kunnen we Google Analytics data actiever gaan gebruiken?
  • Hoe kunnen we impact Google Ads bepalen?

Mijn advies is om dergelijke vragen specifieker te maken:

  1. Hoe kunnen we website optimaliseren op basis van onze belangrijkste website KPI’s zoals bestellingen en % in winkelwagen?
  2. Hoe kunnen we informatie en/of inzichten uit Google Analytics data halen?
  3. Hoe kunnen we de winstgevendheid van de Google Ads campagnes bepalen? Hoe kunnen we met Google Analytics de Google Ads campagnes optimaliseren?

Aanvullende tip: Koppel je vragen altijd aan je belangrijkste website KPI’s. Dus geen vragen over specifieke functionaliteiten zoals inhoudsgroepen of het importeren van je campagne statistieken, maar over welke informatie je hiermee haalt gericht op je belangrijkste website KPI’s.

Bepaal de belangrijkste functionaliteiten die je gebruikt: waar loop je tegenaan?

Google Analytics heeft veel functionaliteiten. Dat is een complicerende factor voor jouw workshop. Want welke functionaliteiten geven antwoord op jouw belangrijkste vragen?

Onderstaand voorbeeld zijn de wensen van een nieuwsbrief abonnee:

  • Importeren campagne statistieken zodat Social en Youtube samen komen;
  • Waarde pagina’s beter instellen en analyseren;
  • Inhoudsgroepen;
  • Search Console koppeling;
  • Google Datastudio toepassen;
  • En dan ook de gebeurtenissen beter inzichtelijk;

Helaas zijn deze wensen vooral gericht op de functionaliteiten en niet op jouw belangrijkste vragen. (lees oplossingen)

Daarom adviseer ik je om allereerst de functionaliteiten in kaart te brengen die een antwoord dienen te geven op je belangrijkste vragen. Onderstaande weergave is een geoptimaliseerde versie van bovenstaande wensen:

  1. Importeren campagne statistieken om de impact van Social en YouTube op de belangrijkste website KPI’s te bepalen;
  2. Inhoudsgroepen instellen om de conversiewaarde voor de belangrijkste pagina’s te kunnen bepalen;
  3. Search Console koppeling om de goed/slecht scorende zoekwoorden op basis van positie/CTR  te bepalen;
  4. Google Datastudio toepassen om informatie en/of inzichten te verkrijgen op basis van de belangrijkste KPI’s;
  5. Gebeurtenissen inzichtelijk maken gericht op de belangrijkste website KPI’s.

Aanvullende tip hierop: maak duidelijke keuzes voor de functionaliteiten waar je moeite mee hebt. Het importeren van campagne statistieken heeft natuurlijk niet zoveel met Google Analytics te maken, maar het instellen van inhoudsgroepen en het bepalen van je goed/slecht presterende zoekwoorden met de Search Console koppeling natuurlijk wel.

Breng de type rapportages in kaart die je gebruikt: over welke informatie dien je te beschikken?

Naast de functionaliteiten zijn de rapportages in Google Analytics natuurlijk ook niet onbelangrijk:-)

Mijn advies is om je huidige Google Analytics rapportages in kaart te brengen inclusief dashboard. Welke type rapportages gebruik je gericht op de acquisitie, gebruikersgedrag en eindresultaten. Staat er in deze rapporten de informatie waar je naar op zoek bent? Staan jouw website KPI’s in je dashboard? Is er een onderverdeling tussen acquisitie, gebruikersgedrag en eindresultaten?

Staan er ijdelheidsstatieken in je dashboard, zoals weergaven en klikken?

Bovenstaand SEO-dashboard kwam ik tegen ter voorbereiding op deze blog. Het is een visueel aantrekkelijk dashboard. Alleen is het niet helder wat de KPI’s nu zijn. Het lijkt CTR te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Bepaal dus ter voorbereiding op je workshop welke informatie je wilt zien binnen je Google Analytics rapportages en/of dashboard. Het lijkt mij namelijk belangrijk voor jou dat je na afloop van jouw workshop beschikt over een dashboard met informatie en inzichten!

Wil je meer weten over de basisbeginselen van een dashboard? Maak deze praktijkoefening.

Dit waren mijn tips ter voorbereiding van jouw workshop. Ik hoop dat dit je helpt om inzichten uit Google Analytics te halen. Een workshop is natuurlijk alleen maar een middel om dit te bereiken!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw kijk hierop. Kun je je vinden in mijn tips ter voorbereiding op een Google Analytics workshop? Of kijk je er heel anders tegenaan? Ik lees jouw visie en/of opbouwende feedback graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.