Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In mijn vorige blog over dashboards heb ik de KPI’s en statistieken/dimensies met je doorgenomen om te gebruiken binnen je Google Analytics dashboards. In deze blog gaan we met de dashboards aan de slag. Ik laat hierbij 7 praktijkvoorbeelden van dashboards zien waarmee je actiegerichte inzichten kunt halen.

Wel een disclaimer hierbij: de belangrijkste KPI’s dien je eerst te implementeren, voordat je deze kunt toepassen binnen je dashboards.

Daarnaast dien je altijd onderstaande onderdelen te verwerken binnen je dashboards:

  1. Acquisitie;
  2. Gedrag;
  3. Conversie.

Zullen we maar starten met het 1ste dashboard?

 

1. Acquisitie kanalen

Allereerst wil je natuurlijk het rendement van je kanalen en de gebruikte apparaten kunnen bepalen. Mijn advies is om aan deze dimensies zowel een macro als micro doel te koppelen. Op welke vragen krijg je antwoord via een acquisitie dashboard?

  • Welke kanalen leveren wel/geen bijdrage aan de conversie?
  • Welke devices leveren wel/geen bijdrage aan de conversie?

visual acquisitie

voorbeeld acquisitie

In bovenstaande tabel zie je een overzicht van de bezoeken en macro/micro conversies van deze webshop. Leadgeneratie websites kunnen hierbij micro-conversies gebruiken zoals de doorklik naar het offerte-formulier of inschrijvingen voor de nieuwsbrief.

Welke inzichten achterhaal je met bovenstaand dashboard?

  • SEO en verwijzende sites leveren de grootste bijdrage aan de conversie;
  • AdWords levert de meeste bezoekers qua betaalde acquisitie kanalen, maar de bijdrage aan de conversie is zeer gering.
  • Er zijn meer bezoekers afkomstig vanuit mobiele en tablet apparaten dan desktop apparaten. Echter, de bijdrage van vooral de mobiele apparaten aan de conversie is zeer gering.

Via deze link kun je dit dashboard toepassen op je eigen site statistieken.

2. AdWords

Daarnaast wil je ook een goed overzicht hebben over de resultaten van je betaalde kanalen zoals Google AdWords. In onderstaand voorbeeld heb ik een tabel ingesteld voor de bezoeken en conversies vanuit Google AdWords:

visual dashboard adwords

Welke informatie achterhaal je via dit dashboard?

  • Welke AdWords campagnes leveren/wel geen bijdrage aan de conversie?
  • Welke AdWords campagnes hebben een relatief hoge/lage doorklikratio. Dit is een verhoudingsstatistiek voor het aantal klikken op de advertentie/vertoningen van de advertentie.
  • Wat is het rendement (RPC) van de AdWords campagnes in verhouding tot de gemaakte kosten?

visual voorbeeld dashboard adwords

ctr per advertentiegroep_bewerkt

rendement AdWords

 

Welke informatie kun je achterhalen via bovenstaand dashboard?

  • De opbrengst per klik (RPC) vanuit advertentiegroep 3 is veel groter dan de overige advertentiegroepen. Op basis van deze informatie kun je ervoor kiezen om meer budget te reserveren voor deze advertentiegroep.
  • De opbrengst per klik (RPC) vanuit advertentiegroepen 2 en 5 zijn lager dan gemiddeld. Op basis van deze informatie kun je ervoor kiezen om dit nader te analyseren of hun budget te verminderen.

Via deze link kun je dit dashboard toepassen op je eigen site statistieken.

 

 3. Content

Met een content dashboard kun je zien, welke paginagroepen wel/geen bijdrage leveren aan de site conversie. In deze tip kun je lezen hoe je paginagroepen instelt. Deze paginagroepen gaan we nu gebruiken bij het instellen van een content dashboard:

  • We maken een tabel aan met de paginagroepen gecombineerd met de weergaven van de paginagroep en de waarde hiervan;
  • Nu kun je zien welke paginagroepen wel/geen bijdrage leveren aan de conversie:

visual content dashboard

voorbeeld content dashboard

 

Ingetypte zoekopdrachten op de site

Daarnaast wil je binnen dit dashboard de ingetypte zoekopdrachten op de site meenemen. Zo achterhaal je of de informatie behoefte van de gebruiker overeenkomt met jouw content:

visual ingetypte zoekopdrachten

 

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand dashboard?

  • De paginagroepen boekreviews en handleidingen leveren de hoogste bijdrage aan de conversie;
  • De homepage en de paginagroep over Digital Analisten.nl leveren de minste bijdrage aan de conversie;
  • De ingetypte zoekopdrachten m.b.t. conversie attributie en event tracking leveren conversies op. Echter, de zoekopdrachten m.b.t een conversie funnel inzichtelijk maken hebben niet geleid tot een conversie.

Tip

Koppel je ingetypte zoekopdrachten op de site altijd aan kwalitatieve feedback:

kwalitatieve feedback

Via deze link kun je dit dashboard toepassen op je eigen site statistieken.

 

4. Social media

Met een social media dashboard kun je zien welke resultaten je boekt via de verschillende social media netwerken. Op welke vragen krijg je een antwoord via dit dashboard?

  • Welke social media netwerken hebben de meeste impact op de conversie?
  • Hebben de betaalde social media campagnes een impact op de conversie?
  • Welke gedeelde URL’s via social media hebben de meeste impact op de conversie?

Impact social media netwerken op de conversie

We combineren in deze tabel de dimensie sociaal netwerk met gebruikers en waarde per bezoek (waarde per sessiedoel):

social media dashboard

voorbeeld social media

social media betaald

Daarnaast kun je ook een overzicht bekijken van de gedeelde URL’s via social media.Welke gedeelde content heeft impact op de conversie?

gedeelde URL's

voorbeeld gedeelde URL's

Welke informatie achterhaal je met bovenstaand dashboard?

  • LinkedIn is verantwoordelijk voor meer bezoekers dan Twitter. Echter, de waarde per bezoek vanuit Twitter is significant hoger dan LinkedIn.
  • De gedeelde blog over het Google Analytics onderzoek gericht op bureaus is verantwoordelijk voor een duidelijk hogere paginawaarde dan de gedeelde blog over de implementatie gericht op webshops.

Via deze link kun je dit dashboard toepassen op je eigen site statistieken.

5. Gebeurtenissen

Via dit dashboard wil je informatie achterhalen over de belangrijkste gebeurtenissen die binnen je site/shop plaatsvinden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Nieuwsbrief-inschrijvingen;
  • Aangevraagde handleidingen;
  • Gedeelde artikelen;
  • Gestelde vragen aan de live-chat;
  • % bezoekers dat meer dan de helft van je video’s bekijkt.

event dashboard

voorbeeld event dashboard

Welke informatie achterhaal je via bovenstaand dashboard?

  • In bovenstaand dashboard kun je zien dat meer bezoekers de instructievideo over event tracking bekijken dan de instructievideo over de basisinstellingen en het instellen van doelen.
  • Echter, significant meer bezoekers bekijken meer dan de helft van de instructievideo’s over de basisinstellingen en het instellen van doelen dan de instructievideo over event tracking.

Via deze link kun je dit dashboard gaan toepassen op je eigen site statistieken.

 

6. E-commerce

Iedere webshop eigenaar wil weten welke productcategorieën een bijdrage leveren aan de online omzet. Binnen de geoptimaliseerde E-commerce module heb je de mogelijkheid om het gehele winkelgedrag binnen je shop te gaan bepalen.

Daarom adviseer ik om het E-commerce dashboard onder te verdelen in 2 onderdelen:

  • Omzet;
  • Winkelgedrag.

In onderstaand voorbeeld van het winkelgedrag dashboard heb ik ervoor gekozen om het doorklikratio van productcategorie> productdetailpagina’s per productcategorie te gaan bepalen. Ik combineer hierbij de dimensie productcategorie met de statistieken klikken in de productenlijst (doorklik naar productdetail pagina) en de CTR van de productlijst (klikken in productenlijst/vertoningen in productenlijst):

e-commerce dashboard

Dit kun je vervolgens ook doen voor het doorklikratio van productdetail pagina > winkelwagen. Ik kies hierbij wederom voor de dimensie productcategorie, die ik combineer met de statistieken product toegevoegd aan winkelwagentje en de verhoudingsstatistiek product toegevoegd aan winkelwagentje/weergaven van de productdetail pagina’s:

producttoevoegingen aan winkelwagen

voorbeeld dashboard

 

Tot slot wil je ook de checkout-conversie kunnen bepalen. Daarom heb ik een tabel ingesteld waarbij ik de dimensie productcategorie combineer met de statistieken productbetalingen (check-out) en unieke aankopen. De checkout-conversie kun je berekenen door de unieke aankopen te delen door de productbetalingen:

checkout conversie_bewerkt

Welke informatie achterhaal je met bovenstaand dashboard?

  • Productcategorie 8 en 9 hebben een hoger doorklikratio naar de productdetailpagina’s dan de overige productcategorieën.
  • Productcategorieën 5 en 9 hebben een lager dan gemiddeld % producttoevoegingen aan de winkelwagen.

Kortom: bied je op deze productcategorie en productdetailpagina’s de content waar de bezoekers naar op zoek zijn?

Dashboard E-commerce-omzet

Dashboard E-commerce-winkelgedrag

 

7. Technische performance

Via dit dashboard wil je de impact van de technische performance op de conversie gaan bepalen. Zo achterhaal je of er omzet weglekt uit de website/webshop vanwege technische beperkingen.

Mijn advies is om de technische performance onder te verdelen in 3 aparte dashboards:

  • De 404 meldingen;
  • De sitesnelheid;
  • De technische beschikbaarheid.

Welke informatie achterhaal je via onderstaande dashboards?

  • Via welke kanalen/pagina’s vinden de meeste 404 meldingen plaats?
  • Heeft de laadtijd van mobiel/tablet een negatieve impact op de conversie?
  • Zijn er bepaalde browsers/browser versies die een negatieve impact hebben op de conversie?

 

404 meldingen

404 dashboard

voorbeeld 404 meldingen

Via deze link kun je dit dashboard toepassen op je eigen site statistieken.

Sitesnelheid per paginagroep

 sitesnelheid

voorbeeld sitesnelheid

Via deze link kun je dit dashboard toepassen op je eigen site statistieken.

 technische beschikbaarheid

voorbeeld desktop browser

Welke informatie achterhaal je via dit dashboard?

  • De meerderheid van de 404 meldingen zijn afkomstig vanuit SEO.
  • De sitesnelheid op Tablet apparaten is significant langzamer dan op Desktop apparaten. Dit is vooral waarneembaar voor paginagroepen 3 en 7.
  • De opbrengst per gebruiker vanuit Chrome is lager dan Internet Explorer en Firefox. De browser versies 40.0 en 41.0 zijn hier debet aan.

Via deze link kun je dit dashboard gaan toepassen op je eigen site statistieken.

Afsluitende tips

Voordat je aan de slag gaat met bovenstaande dashboards adviseer ik om kritisch te kijken naar je huidige implementatie. Onderstaande zaken dien je te implementeren voordat je aan de slag kunt gaan met bovenstaande dashboards:

  • Voeg zowel macro als micro doelen toe binnen je Google Analytics omgeving. In deze instructievideo leg ik uit hoe je dit instelt.
  • Stel kanaal – en paginagroepen in, zodat je deze kunt gebruiken in de voor jou relevante dashboards.
  • Stel de voor jou relevante gebeurtenissen in, zodat je deze kunt gebruiken binnen het gebeurtenis dashboard.
  • Indien je producten online verkoopt, dien je de geoptimaliseerde E-commerce module te implementeren voordat je gebruik kunt maken van het E-commerce dashboard.In deze instructievideo leg ik stap-voor-stap uit hoe je aan de slag kunt gaan met deze geoptimaliseerde E-commerce module.
  • En last but not least: importeer je niet-Google AdWords campagnestatistieken. Zo kun je het rendement van bijvoorbeeld je betaalde social media campagnes binnen je social media dashboard bekijken.In dit artikel leg ik stap-voor-stap uit hoe je deze campagne statistieken in Google Analytics kunt integreren.

Bonus tip: Via deze link kun je gebruik maken van 8 succesvolle praktijkvoorbeelden van Google Analytics

Welke type dashboards gebruik jij in Google Analytics? Heb jij toevoegingen/aanvullingen op bovenstaande dashboards? Ik lees jouw suggesties graag bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.