Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

De 9e editie van het Google Analytics User Conference was een groot succes. Dit evenement rondom Google Analytics staat 2x per jaar op de agenda en is het grootste evenement op dit gebied van Europa. Ook ik als liefhebber/gebruiker ben dan ook graag (ieder jaar) aanwezig op dit event. Ook dit jaar heb ik de uitverkochte Conference Day bezocht op 17 juni bij congresgebouw De Meervaart in Amsterdam.

Het verloop van de GAUC Conference Day

Hans van der Meulen, één van de organisatoren van GAUC deed zoals iedere keer weer de opening van het congres en gaf daarna het woord aan de eerste keynote spreker Peter O’Neill. O’Neill is een expert op het gebied van Google Analytics en Google Tag Manager en weet veel van andere Analytics tools. In de keynote gaf hij drie belangrijke Analytics lessen:

  • Probeer niet perfect te zijn (timing is belangrijker);
  • Creativiteit is onmisbaar;
  • Zorg voor eenduidige rapportages. Zijn quotes werden zorgvuldig gedeeld op Twitter. “Analytics is not about reporting. Reporting is critical for analytics”, “Google Analytics is just a dumb tool, but it’s never wrong”.

De Google Analytics presentaties

Na de keynote volgde er een korte koffiepauze, waarna iedereen kon kiezen uit een compleet aanbod trainingen op ieders niveau (beginner, gevorderde of expert), gegeven door consultants van de Google Certified Partners (GACP’s). Ik koos voor de presentatie van Daniel Markus van ClickValue over hoe je meer marketingrendement kunt halen met attributie en kreeg een zeer heldere uitleg over het gebruik van attributie. Na de eerste training volgde zoals iedere keer weer een prima verzorgde lunch met luxe broodjes en heerlijke salades en was er voldoende ruimte om lekker te netwerken en/of met vakgenoten te praten over de diverse sessies.

 

Keynote Krista Seiden

Na de lunch volgde de tweede keynote van Krista Seiden, Analytics Advocate van Google. Ze begon haar keynote met het voorbeeld van #TheDress die toch echt blauw zwart bleek te zijn en verkondigde dat alles draait om perceptie in Analytics. Feitelijk gaf zij aan dat we eigenlijk niet meer zonder GTM kunnen, aangezien we ‘tag crazy’ zijn geworden en dat je eenduidige ‘namen’ niet aan Marketing kunt toevertrouwen.

Zij gaf verder te kennen dat er binnenkort een Google Tag Manager Online Cursus start en dat zij deze cursus zal verzorgen (hier heb ik me dan ook maar voor ingeschreven). Voor de tweede sessie heb ik gekozen voor de presentatie van Camiele Wenniger en Rick Dronkers van Maxlead. Zij gaven in hun sessie aan hoe je GA kunt verrijken met externe data en gaven in hun presentatie praktische handvatten en goede tips om dit te doen.

 

Hierna volgde weer een korte pauze met koffie, thee en alvast wat fris en konden we naar de derde sessie. Hier koos ik voor de sessie van Guy Rippe van Netprofiler over The Next Steps in Google Analytics. Deze was wel iets meer basic, maar voor aan het einde van de dag was deze voor mij prima te volgen.

Al ben ik nog steeds zeer benieuwd naar de sessie van Dylan Mouthaan van OrangeValley over de 5 GA Tips voor site verbetering. Er is zoveel aanbod dat het lastig kiezen was tussen de sessies.

 

Keynote Simo Ahava

Simo Ahava van Reaktor sloot de dag af met zijn keynote presentatie vol met tips en tricks over hoe je je datakwaliteit kunt verbeteren in Google Analytics. En gaf hierbij in zijn presentatie een prachtige fotoshow van zijn vakantie in Noorwegen weg. Hans van der Meulen bedankte vervolgens iedereen waarna een gezellige borrel volgde.

 

Nieuwe manier van vragen stellen op GAUC

Het leuke aan deze editie van GAUC was dat je tijdens de presentatie vragen kon stellen via een speciale Q&A website. Op de gestelde vragen door het publiek kon je dan ook stemmen en de keynote sprekers beantwoordde de vragen met de meeste stemmen. Dit was erg prettig, zo heb ik ook antwoord gekregen op een aantal voor mij belangrijke vraagstukken over GTM.

Uiteraard zaten er ook lolbroeken in de zaal die Krista Seiden ten huwelijk vroegen. Keynote spreker Simo Ahava speelde hier goed op in door op zijn presentatie van tevoren aan te geven dat hij getrouwd was en dat zijn vrouw ook getrouwd is. En werd er aan Simo gevraagd of hij ooit een zeemeermin had gevangen. Echter waren over het algemeen erg goede vragen gesteld en werd de Q&A zeer positief ontvangen bij de deelnemers.

Verzorging op het congres

Zoals altijd was het congres weer tot in de puntjes verzorgd. Vanaf binnenkomst werd je netjes ontvangen door de gastdames, kon je je jas ophangen in de garderobe en was er altijd wel een kladblok, pen en flesje water aanwezig. Iedereen kreeg bij binnenkomst nog een informatieboekje met de sessies en het programma. Ook waren er voldoende pauzes om iets te kunnen eten en/of drinken. En was de lunch zoals gewoonlijk weer heel goed verzorgd.

De borrel was voorzien van lekkere hapjes en (non)alcoholische versnaperingen. Parkeren ging heel eenvoudig bij de parkeergarage op loopafstand en kon je tegen een gereduceerd tarief gebruik van maken. Verder zorgde het zeer vriendelijke personeel van De Meervaart en de organisatoren ervoor dat niemand iets tekort kwam en iedereen kon genieten van een goede en leerzame dag.

Kortom, deze 9e editie was weer een feestje om naartoe te gaan en gaf mij als gevorderde Analytics gebruiker weer een heleboel inspiratie om mee naar huis te nemen. Ik kan dan ook niet wachten om de verkregen tips toe te passen tijdens mijn analytics werkzaamheden. Tot bij de volgende editie van GAUC!

Hoe waren jouw ervaringen tijdens GAUC 2015? Ik lees jouw ervaringen graag bij de reacties!

Over Nicole van Wijngaarden

Nicole van Wijngaarden is Online Marketeer, werkzaam in de e-Commerce, met als hoofdtaak Online Advertising. Vanwege haar passie voor webstatistieken en (conversie)optimalisatie heeft zij Gerard Rathenau in de loop der jaren leren kennen en schrijft zij mede om deze reden dit blog voor DigitalAnalisten.nl.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 08:15 23 juni 2015
Erik Dekker
Beantwoorden
Author

Leuk artikel Nicole. Ik was zelf ook op de GAUC en herken je verhaal. Zelf heb ik ook een artikel geschreven over de training day (https://www.analyticsvoordummies.nl/google-analytics-user-conference-training-day/) en conference day (https://www.analyticsvoordummies.nl/google-analytics-user-conference-conference-day/). Misschien ook leuk voor jou om te lezen.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.