Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In Google Analytics heb je ruime keuzemogelijkheden om standaard statistieken en dimensies te gebruiken. Echter, zonder goede kennis van statistieken en dimensies kun je hier geen actiegerichte inzichten uit halen.

Daarom is het zo belangrijk om statistieken en dimensies van elkaar te kunnen onderscheiden. Statistieken zijn de cijfers in Google Analytics zoals bezoeken en conversies en dimensies zijn de beschrijvingen van deze cijfers. Voorbeelden hiervan zijn bron/medium (kanalen) en apparaat categorie (desktop/mobiel en tablet). Onderstaande weergave is een voorbeeld van het onderscheid:

voorbeeld statistieken en dimensies

Je combineert in bovenstaand rapport de dimensie bron/medium met de statistieken sessies/gebruikers en een ingesteld doel.

Wil je meer weten over standaard dimensies en statistieken? Lees deze blog over aangepaste rapporten.

Dit zijn standaard statistieken en dimensies voor alle gebruikers. Naast deze standaard functionaliteiten wil je ook eigen statistieken en dimensies in Google Analytics kunnen gebruiken. Gelukkig biedt Google Analytics de mogelijkheid om aangepaste dimensies en statistieken te implementeren.

In deze blog laat ik je stap-voor-stap zien hoe je aangepaste dimensies en statistieken kunt gaan gebruiken:

  1. Waarom dien je aangepaste dimensies en statistieken te gebruiken?
  2. Hoe implementeer je aangepaste dimensies en statistieken?
  3. Hoe integreer je deze aangepaste dimensies en statistieken in je huidige analyse?
  4. Hoe combineer je aangepaste dimensies met data-importen?

Basisbeginselen aangepaste dimensies en statistieken

Standaard dimensies en statistieken zijn voor veel websites die geen aanvullende wensen hebben afdoende. Er zijn echter ook websites die maatwerk wensen hebben. Onderstaand enkele voorbeelden van maatwerk wensen die ik in de praktijk regelmatig tegenkom:

  • Blog categorieën uit je CMS;
  • Marges per productcategorie;
  • Type abonnee/klant;
  • Id’s van je brochure en offerte leads. Zo kun je de conversie van offerte > klant gaan bepalen.

Hoe bepaal je de dimensies die op jouw business van toepassing is?

  • Bepaal de informatie die nu nog ontbreekt in Google Analytics. Bijvoorbeeld het type klant of e-mail abonnee.
  • Implementeer deze dimensie(s) in Google Analytics.
  • Stel hiervoor een aangepast rapport in, zodat je de ingestelde dimensie kunt combineren met je belangrijkste ingestelde doelen.

 

Hoe implementeer je aangepaste dimensies en statistieken?

Aangepaste dimensies en statistieken dien je zelfstandig te implementeren. Allereerst dien je deze  via Google Analytics in te stellen. Ga vanuit beheerder naar propertyaangepaste definities en klik op aangepaste dimensies > nieuwe aangepaste dimensie:

  1. Je hebt vervolgens de keuze uit 4 typen bereik. Dit is het type dimensie dat je instelt:

bereik

  • Hit= dit is een interactie binnen de site. Bijvoorbeeld een bekeken pagina of een interactie binnen de pagina zoals het invullen van een formulier.
  • Sessie= dit heeft betrekking op een geheel bezoek. Bijvoorbeeld de bezoeken vanuit een AB test of je blog categorieën.
  • Gebruiker= dit heeft betrekking op een individuele gebruiker. Bijvoorbeeld een type abonnee of klant.
  • Product= dit heeft betrekking op je E-commerce dimensies of statistieken. Bijvoorbeeld de marges per productcategorie of een kenmerk van je product zoals de kleur van een broek.

Tot slot activeer je deze aangepaste dimensie:

blog categorieën

Technische implementatie aangepaste dimensie

Deze ingestelde aangepaste dimensie dien je te koppelen aan een technische implementatie, zodat je data kunt achterhalen in Google Analytics.

Onderstaand zijn enkele voorbeelden van deze technische implementatie:

geopende mails

visual datalaag

Het 1ste voorbeeld is geïmplementeerd via het Measurement Protocol en het 2de voorbeeld via een data-laag. Mijn advies is om dit te laten implementeren door een ervaren webbouwer of technisch webanalist.

In deze blog geeft Simo Ahava meer uitleg over de technische implementatie van aangepaste dimensies.

Indien je geen technische implementatie wil uitvoeren voor je aangepaste dimensie, kun je ook kiezen voor een data-import. Een nadeel hiervan is dat je alles handmatig dient te importeren.

Een voordeel is dat je niet afhankelijk bent van je webbouwer en dat je vrij eenvoudig bedrijfskritische informatie binnen Google Analytics kunt integreren. Voorbeeld hiervan zijn:

  • Marges per productcategorie;
  • De misgelopen waarde van geretourneerde bestellingen;
  • Type klant/abonnee.
  • De duur van de relatie met je abonnee of klant.

Hoe integreer je aangepaste dimensies in je huidige analyse?

Voordat je aangepaste dimensies gaat integreren in je analyse, dien je te bedenken welke dimensies/statistieken ontbreken in Google Analytics. Daarnaast dient deze aangepaste dimensie/statistiek impact te hebben op het succes van je website.

Voor mijn blog zijn de volgende aangepaste dimensies/statistieken van belang:

  • Blog categorieën;
  • Geopende mailings;
  • User-id e-mail abonnees;
  • Type abonnees.

Ik wil namelijk antwoord krijgen op de volgende vragen:

  1. Wat zijn de geopende mails per week/maand?
  2. Wat zijn de top 10 abonnees qua geopende mails?
  3. Wat is het beste verzendtijdstip voor mijn mailings?

Vervolgens implementeer je deze aangepaste dimensies en statistiek (geopende mails).

Nu kun je een aangepast rapport aan deze dimensies koppelen, zodat je antwoord krijgt op je vragen:

email opens

In bovenstaand voorbeeld zie je dat september een topmaand was qua geopende mailings, terwijl ik op koers lig om de doelstelling voor deze maand te realiseren. (1000 geopende mails)

Top 10 abonnees qua geopende mails

Het is in e-mail systemen zoals MailChimp bijna niet te doen om de top 10 abonnees qua geopende mails per maand/kwartaal te bepalen. Daarom adviseer ik je om een aangepaste dimensie in te stellen voor het user-id van je e-mail abonnees:

user id results

Opvallend hierbij zijn het aantal sessies (geopende mails) per gebruiker. Vooral bij nummer 1 t/m 3 en 6. Dit is een goede indicator voor de loyaliteit van je e-mail abonnee.

Tot slot gaan we kijken naar de verzendtijdstippen. Wanneer openen de meeste abonnees de mailing?

visual tijdstip mailing

uur mailing

Op de donderdag openen de meeste abonnees mijn mailing.

Daarnaast openen de meeste abonnees op de donderdag om 14:00 uur mijn mailing.

Mijn advies is om vooral te testen met verzendtijdstippen. Er bestaan namelijk geen zekerheden online.

Combineer data-importen met aangepaste dimensies

Naast het instellen van aangepaste dimensies, adviseer ik je om ook gebruik te maken van de functionaliteit data-import. Deze vind je onder beheer > property > gegevens importeren.

Wanneer is het praktisch/wenselijk om een data-import te koppelen aan een aangepaste dimensie?

  • Type abonnee/klant aan het gebruikers id van je abonnee/klant;
  • Marges per productcategorie;
  • De bestelwaarde van je geretourneerde producten;
  • Aantal bestellingen koppelen aan het gebruikers id van je klant.
  • De duur van de klantrelatie koppelen aan het gebruikers id van je abonnee/klant.
  • Type doelgroep koppelen aan het gebruikers id van je abonnee/klant.

type abonnee

In bovenstaand voorbeeld heb ik een onderscheid gemaakt tussen loyale/betrokken en niet-geactiveerde abonnees. Dit heb ik gedaan op basis van het aantal geopende mails in de afgelopen maanden:

  • Meer dan 10 geopende mails per maand vallen onder de loyale abonnees;
  • 5-10 geopende mails per maand vallen onder de betrokken abonnees;
  • Minder dan 5 geopende mails per maand vallen onder de niet-geactiveerde abonnees.

Het is echter geen lineaire ontwikkeling. Je kunt namelijk zien dat de loyale abonnees verantwoordelijk zijn voor een lagere paginawaarde dan de betrokken en niet-geactiveerde abonnees. Je dient dus iedere maand na te gaan wie je loyale/betrokken en niet-geactiveerde abonnees zijn.

Afsluitende tips

In deze blog heb ik je de mogelijkheden laten zien om aangepaste dimensies en statistieken in te stellen, zodat je de nog niet beschikbare data kunt integreren in Google Analytics. Zo kun je nog meer actiegerichte informatie achterhalen waar je actiepunten aan kunt koppelen.

Mijn advies is om je niet te laten intimideren door de implementatie. Zie je op tegen de technische implementatie? Huur een ervaren webbouwer of technisch webanalist in. De investering verdien je eenvoudig terug via de actiegerichte informatie die je hiermee achterhaalt.

Tot slot enkele tips om te starten met aangepaste dimensies en statistieken:

  • Bedenk vooraf de vragen waarop je nog geen antwoord krijgt via Google Analytics;
  • Koppel hier aangepaste dimensies/statistieken aan;
  • Deze ingestelde aangepaste dimensies kun je weer koppelen aan data-importen;
  • Last but not least: stel aangepaste rapporten in voor je ingestelde aangepaste dimensies, zodat je de cijfers kunt vertalen naar concrete informatie.

Wat zijn jouw ervaringen met aangepaste dimensies en statistieken? Kun je je vinden in bovenstaande stappen of pak je het anders aan? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.