Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In de vorige tip heb ik je een aangepast rapport laten zien gericht op je manager/directeur.

Vandaag gaan we de basisbeginselen van aangepaste rapporten bespreken, zodat je hier zelfstandig mee uit de voeten kunt:

  1. Bepaal eerst de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via je aangepast rapport;
  2. Welk type aangepast rapport wil je gebruiken?
  3. Integreer je belangrijkste doelen binnen je aangepaste rapport;

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je een aangepast rapport instelt en gebruikt + 1 praktijkvoorbeeld.

Bepaal de vragen voor je aangepaste rapport

Voordat je start met het instellen van je aangepaste rapport, adviseer ik je om allereerst vragen op papier te zetten waarop je antwoord wilt krijgen. Onderstaande vragen kom ik regelmatig in de praktijk tegen:

  • Wat is de conversie vanuit de belangrijkste acquisitie kanalen?
  • Welke pagina’s/site onderdelen leveren een bijdrage aan de conversie?
  • Wat is de conversie vanuit de check-out/aanvraag formulieren?

Disclaimer hierbij: om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen, dien je zowel macro als micro-doelen in te stellen.

Maak keuze voor type aangepast rapport

Vervolgens ga je jouw aangepaste rapport instellen:

afbeelding-aangepast-rapport

 

  • Je geeft je titel en tabbladen een beschrijvende naam > bijvoorbeeld acquisitie en overzichtsresultaten;
  • Vervolgens dien je een keuze te maken voor een type rapport;
  • Een verkenner rapport bevat één dimensie en meerdere statistieken. (generieke informatie) Een voorbeeld hiervan is de conversieontwikkeling vanuit je belangrijkste acquisitie kanalen.
  • Binnen een platte tabel heb je de mogelijkheid om meerdere statistieken met meerdere dimensies te combineren. (gedetailleerde informatie) Een voorbeeld hiervan is de conversie vanuit je belangrijkste AdWords – en Remarketing campagnes.
  • Tot slot heb je de mogelijkheid om een filter te gebruiken binnen je aangepaste rapport. Een voorbeeld hiervan zijn je SEO-gebruikers. (organic)

afbeelding-aangepast-rapport-voorbeeld

 

Actiegerichte aangepaste rapporten

Het instellen van je aangepaste rapport is natuurlijk een goede 1ste stap. Maar hoe krijg je nu antwoord op je vragen?

Onderstaande weergave is een voorbeeld gericht op het gebruikers – en conversie volume vanuit SEO in de afgelopen 5 maanden:

afbeelding-aangepast-rapprot-praktijkvoorbeeld

Via deze link kun je bovenstaand aangepaste rapport toepassen op je eigen SEO (conversie) data!

 

Afsluitende tips

Ik hoop dat je via deze tip aan de slag kunt gaan met aangepaste rapporten om de (conversie) data te vertalen naar concrete informatie.

Afsluitend deel ik nog enkele tips met je, zodat je hier direct mee van start kunt gaan:

  • Bepaal vóóraf welke vragen je wilt (laten) beantwoorden via jouw aangepaste rapport;
  • Gebruik alleen de doelen in je aangepaste rapport die echt impact hebben op je site resultaten;
  • Start met 3-4 aangepaste rapporten die echt impact hebben op je site resultaten.

Heb je aanvullende vragen over het instellen van en de praktische toepasbaarheid van aangepaste rapporten?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.