Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

Conversie attributie is een belangrijk gespreksondewerp onder (online) marketeers.

Toch merk in de praktijk dat veel (online) marketeers de basisbeginselen niet beheersen om conversie attributie toe te passen op de belangrijkste acquisitie kanalen.

Daarom leg ik in deze tip stap-voor-stap uit wat je dient te weten om conversie attributie te kunnen toepassen:

  1. Wat is conversie attributie?
  2. Hoe bepaal je de ondersteunende conversies per kanaal?
  3. Hoe lang duurt het voordat een conversie plaatsvindt?

De basisbeginselen van conversie attributie

Conversieattributie is een hulpmiddel om de juiste conversiewaarde toe te kennen aan alle contactmomenten die plaatsvinden binnen een conversiepad. Zo kun je namelijk de werkelijke impact van je (betaalde) kanalen op de conversie gaan bepalen.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een mogelijk conversiepad:


In de reguliere Google Analytics rapporten krijgt SEO 100% van de conversiewaarde toegekend. (laatste indirecte klik model)

Indien je conversie attributie toepast, krijgt óók AdWords non-branded als ondersteunende conversie een gedeelte van de conversie waarde toegekend.

Welke waarde dien je toe te kennen aan ondersteunende conversies?

Dit is afhankelijk van het type attributie model dat je gaat gebruiken.  In deze tip behandel ik bewust geen attributie modellen. Ik wil namelijk dat je na het lezen van deze tip de basisbeginselen beheerst.

Bepaal de ondersteunende conversie per kanaal

Allereerst starten we met het bepalen van de ondersteunende conversies per kanaal.

Deze ondersteunende conversies staan binnen conversies > multi-channel trechters > assisted conversions:

Je dient vooral te kijken naar de laatste kolom: ondersteunende/laatste klik of directe conversies.

Dit kengetal geeft aan of je kanalen verantwoordelijk zijn voor meer ondersteunende dan laatste klik conversies of omgekeerd.

Groter dan 1 geeft aan dat je kanalen verantwoordelijk zijn voor meer ondersteunende dan laatste klik conversies.

Tip: leg context tussen conversievolumes en het kengetal ondersteunende/laatste klik of directe conversies.

Vergelijk dus in bovenstaand voorbeeld niet sociaal netwerk met betaald zoekverkeer, maar betaald zoekverkeer met organisch zoeken.

Hoe lang duurt het voordat een conversie plaatsvindt?

Naast de ondersteunende conversie per kanaal wil je ook weten hoeveel dagen er liggen tussen de 1ste klik en de directe conversie.

Oftewel: hoeveel tijd heeft de gebruiker nodig alvorens deze een bestelling/offerte-aanvraag bij je plaatst?

Deze informatie vind je onder conversies > multi-channel trechters > vertraging:

Je ziet dat in dit voorbeeld > 40% van de gebruikers meer dan 12 dagen nodig hebben alvorens een product te bestellen.

Tip: leg context tussen de duur van een conversiepad en je marketing strategie. Is deze gericht op uitsluitend gebruikers in de koopfase of ook de oriëntatie en vergelijkingsfase?

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met deze tip een start kunt maken om conversie attributie toe te passen op je belangrijkste (betaalde) kanalen. Tot slot wil ik nog enkele tips met je delen om je hiermee op weg te helpen:

  • Bepaal vóóraf de vragen die je via conversie attributie beantwoord wilt krijgen. Voorbeeld: wat is nu de werkelijke impact van de E-mail/Facebook campagnes?
  • Gebruik altijd macro-doelen voor het toepassen van conversie attributie op je belangrijkste kanalen. Macro-doelen zijn een offerte aanvraag of een bestelling.
  • Gebruik campagne-tags om je kanalen te herkennen + importeer de campagne statistieken (in ieder geval de kosten!) van je belangrijkste kanalen.
  • Last but not least: bepaal eerst je ondersteunende conversies per kanaal + de duur van je conversiepaden voordat je aan de slag gaat met conversie attributie.

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten met conversie attributie!

Heb je aanvullende vragen over de basisbeginselen van conversie attributie?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.