Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

 

Gemiddelde leestijd 6 minuten

Met de gebruikersverkenner in Google Analytics kun je individueel gebruikersgedrag bepalen op basis van het klant-id.

Het klant-id is een technische term. Deze dimensie herkent de gebruiker via het gebruikte apparaat/browser.

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je individueel gebruikersgedrag kunt bepalen met de gebruikersverkenner.

Daarnaast laat ik je een praktijkvoorbeeld zien over welke actiegerichte inzichten je hiermee kunt achterhalen.

Hoe gebruik je de gebruikersverkenner?

Je hoeft gelukkig geen technische implementatie uit te voeren om deze nieuwe functie te gebruiken. Het rapport gebruikersverkenner vind je via rapportage > doelgroep > gebruikers-verkenner.

In bovenstaand voorbeeld zie je de klant id’s met de sessie statistieken uit dit rapport. Het is natuurlijk opvallend dat klant id 5. langer dan gemiddeld actief is geweest op de site.

Indien je klikt op een specifiek klant-id krijg je meer informatie te zien over deze gebruiker. Ik klik op klant id 5, aangezien deze gemiddeld meer dan 19 minuten per bezoek actief is geweest op mijn blog:

 

Deze gebruiker is al bekend met mijn blog, aangezien deze afkomstig is vanuit direct verkeer. (Acquisitie kanaal)

Vervolgens gaan we kijken naar het bezoekpad van deze gebruiker. Welke content heeft deze gebruiker bekeken?

(klik op de afbeelding voor een betere weergave)

Onder filteren op kun je selecties aan of uitzetten:

filter-opties gebruikers verkenner

Ik heb hierbij gekozen voor de filter-opties paginaweergave en doel in chronologische volgorde. (oplopend)

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat deze gebruiker interesse heeft in de SEO rapportages binnen Google Analytics.

Biedt het rapport nog meer mogelijkheden? Jawel….

Gebruik segmenten binnen de gebruikersverkenner

Je kunt een segment instellen door een paginaweergave/gebeurtenis of doel te selecteren en dan te klikken op segment maken bovenin.

Voorbeeld: ik wil een segment instellen voor de gebruikers die langer dan gemiddeld op de site actief zijn:

afbeelding segment gebruikers verkenner

Je hoeft alleen het segment een beschrijvende naam te geven + het vinkje pas het segment toe op het rapport gebruiksanalyse (gebruikers-verkenner) aan te vinken.

Praktijkvoorbeeld individueel gebruikersgedrag

Nu gaan we de gebruikersverkenner toepassen in de praktijk. Mijn advies is om hierbij specifieke segmenten te gebruiken.

Anders kijk je namelijk naar bezoekpaden, zonder dat je weet of deze impact hebben op je conversie.

Bijna voor iedere website is E-mail een belangrijk acquisitie kanaal. Daarom gaan we een bezoekpad bekijken gericht op je meest betrokken abonnees.

Allereerst gaan we dit segment gericht op de E-mail abonnees toepassen binnen de gebruikersverkenner:


 

We zien dat klant id. 2 verantwoordelijk is voor een hoger dan gemiddeld aantal sessies en actieve tijd op de site. Wie is deze E-mail abonnee?

Deze gebruiker heeft zich in september ingeschreven voor mijn nieuwsbrief. Welke content bekijkt deze gebruiker?

(klik op de afbeelding voor een betere weergave)

Deze abonnee is vanuit mijn blogupdate op Digital Analisten terechtgekomen. Vervolgens heeft hij een blog uitgeprint en de instructievideo over cross-domain tracking bekeken.

Wat kun je met deze informatie?

Leg altijd context met je website data. Deze abonnee heeft de blog Google Analytics voor webshops niet voor meer dan de helft bekeken, maar wel uitgeprint!

Afsluitende tip

Bepaal vóórdat je start met de gebruikersverkenner op welke vragen je antwoord wilt krijgen. Onderstaand enkele suggesties om je inspiratie te geven:

  1. Welke pagina’s bekijken de gebruikers voordat ze een offerte aanvragen?
  2. Op welke pagina’s vinden JavaScript foutmeldingen plaats?
  3. Wat doen gebruikers nadat ze de check-out verlaten? Verlaten ze de site of gaan ze naar een klantenservice pagina?
  4. Welke content bekijken je meest waardevolle klanten/E-mail abonnees?

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten met de gebruikersverkenner!

Heb je aanvullende vragen over de toepassingsmogelijkheden van de gebruikersverkenner?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 06:43 8 september 2021
Hans Eikelenberg
Beantwoorden
Author

Hallo Gerard,

Ik vind je uitleg klasse maar het stuk over segmenten is niet zo goed omdat je daar geen voorbeelden van hebt waar je moet klikken en waar je het kan vinden

dit bedoel ik

Gebruik segmenten binnen de gebruikersverkenner
Je kunt een segment instellen door een paginaweergave/gebeurtenis of doel te selecteren en dan te klikken op segment maken bovenin. ( waar ik zie niks op mijn site)

Voorbeeld: ik wil een segment instellen voor de gebruikers die langer dan gemiddeld op de site actief zijn: ( waar moet ik dat ingeven)

afbeelding segment gebruikers verkenner

Met vriendelijke groet,
Hans Eikelenberg

    Harvey Specter
    Posted at 08:58 8 september 2021
    Gerard Rathenau
    Beantwoorden
    Author

    Dank voor je reactie, Hans!

    Als je klikt binnen gebruikersanalyse op een klant-id, kun je een pagina selecteren met keuzevakje.

    Vervolgens kun je klikken op segment maken. Vervolgens geef je segment een naam en geef je aan dat je het wilt toepassen op je gebruikersanalyse.

    Een andere methode is om niet een klant-id te kiezen, maar bovenin te kiezen voor segment toevoegen en een nieuw segment zelf in te stellen, bijv. langer dan gemiddeld actief op de site.

    Ik kan me voorstellen dat segmenten instellen lastig is. Wellicht heb je iets aan deze blog: https://www.digitalanalisten.nl/basisbeginselen-segmenten-praktijkvoorbeeld/

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.