Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Deze blog gaat dit keer niet, zoals je gewend bent, over Google Analytics, maar een aanvullende tool op Google Analytics: HotJar.

Google Analytics is zeer goed in het beantwoorden van de wat-vraag. Echter, het beantwoorden van de hoe – en waarom vraag kun je beter aan andere tools over laten.

HotJar is een dergelijke webanalyse tool waarmee je deze vragen kunt laten beantwoorden. Ik laat in deze blog stap-voor-stap de basisbeginselen van HotJar zien, zodat je actiegerichte inzichten uit deze tool haalt.

Maar voordat je met HotJar start is het belangrijk om enkele hoe – en waarom vragen op papier te gaan zetten. Onderstaand enkele voorbeeldvragen die ik in deze blog behandel:

  1. Waar richten de meeste gebruikers hun aandacht op binnen de homepage?
  2. Met welk doel bezoeken de meeste gebruikers de site? En vinden ze de gewenste informatie waar ze naar op zoek zijn?
  3. Op welke invulvelden op de formulieren haken de meeste bezoekers af?
  4. Hoe gebruiken de meeste gebruikers je site in hun zoektocht naar de gewenste informatie?

Klaar om te starten met de basisbeginselen van HotJar?

Implementatie HotJar

De implementatie van HotJar is vrij eenvoudig. Je hoeft slechts onderstaande code (tracking code) op je site te plaatsen om HotJar te activeren voor je eigen site:

voorbeeld HotJar code

Indien je Google Tagmanager gebruikt, dien je bovenstaande meetcode in een aangepast HTML veld te plaatsen om HotJar te activeren.

Disclaimer hierbij: je dient te kiezen tussen een implementatie ofwel  via Google Tagmanager dan wel de meetcode zelfstandig op de site te plaatsen.

Heatmaps: waar richten de meeste gebruikers hun aandacht op?

HotJar heeft vele functionaliteiten om het gebruikersgedrag op de site te achterhalen. Ik vind zelf de heatmaps zeer eenvoudig & gebruiksvriendelijk om te gebruiken.

Zo achterhaal je waar de meeste bezoekers hun aandacht op richten en op welke call-to-action knoppen zij klikken.

Hoe stel je een heatmap in?

Klik op Heatmaps > new Heatmap:

 

afbeelding heatmap opzet

Allereerst kies je voor een beschrijvende naam onder Name. Vervolgens kun je onder Page URL kiezen voor het type URL. Dat kan een simple match zijn, zoals in bovenstaand voorbeeld.

Daarnaast kun je ook kiezen uit de bekende opties van Google Analytics zoals bevat of reguliere expressie.

Vervolgens kun je er ook voor kiezen om bepaalde elementen uit te sluiten binnen je heatmap. Dit is praktisch wanneer klanten inloggen op je homepage.

In dit geval houd ik het eenvoudig en kies ik voor de simple match (URL) van mijn homepage:

afbeelding voorbeeld heatmap

In HotJar kun je de volgende interacties binnen je site/pagina bekijken:

  • De muisbewegingen, zoals je hierboven kunt zien;
  • De kliks binnen de pagina. Op welke call-to-action knoppen klikken de meeste gebruikers?
  • De scrolldiepte binnen de pagina. Tot hoe ver naar beneden scrollen de meeste gebruikers?

Wat kun je hier concreet mee?

  • Je kunt zien op welke menu-items de meeste gebruikers hun aandacht richten. In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de meeste gebruikers de aandacht richten op de menu-items advies en workshops.
  • Je kunt zien dat relatief veel gebruikers de aandacht richten op mijn adres aan de rechterkant.
  • Je kunt zien dat relatief meer gebruikers  de aandacht richten op de call-to-action voor website eigenaren dan op de call-to-action voor bureaus en ZZP’ers.

Tip: koppel deze inzichten aan je data binnen Google Analytics. Voorbeeld: welke impact hebben je call-to-action knoppen op de conversie?

 

Polls: Met welk doel bezoeken de meeste gebruikers de site?

Een zeer handige optie binnen HotJar zijn de polls om feedback te vragen aan je gebruikers. Ik krijg vaak de volgende vraag voorgeschoteld:

|’Wat zijn nu vragen waarop je feedback krijgt vanuit je gebruiker’?|

Dat is natuurlijk een lastige vraag. Niet alle websites zijn namelijk hetzelfde. Je kunt bijvoorbeeld starten met de vraag met welk doel gebruikers je website bezoeken. En niet onbelangrijk: heeft de gebruiker de gewenste informatie kunnen vinden op de site?

 

Je kunt deze vragen op iedere pagina communiceren, maar bijvoorbeeld ook op een specifieke pagina. Bijvoorbeeld alleen je product of dienstenpagina. Ik heb in dit geval gekozen voor de optie om de poll op iedere pagina te communiceren.

Daarnaast kun je ervoor kiezen om deze poll te richten op alle apparaten of bijvoorbeeld alleen op mobiele apparaten. In dit geval heb ik gekozen voor alle apparaten.

Ten slotte dien je een trigger behavior in te stellen. Wanneer wil je de poll aan de gebruikers laten zien?

In dit geval heb ik gekozen voor een vertraging van 1 minuut. De gebruiker die minimaal 1 minuut actief is op de site krijgt deze poll te zien.

Andere opties voor trigger behaviors zijn gebruikers die van plan zijn de site te verlaten (alleen desktop) of meer dan 50% naar beneden zijn gescrolled op de pagina.

Het instellen van een dergelijke poll is vrij eenvoudig. Maar wat voor informatie krijg je hier nu uit? Onderstaand enkele voorbeelden van feedback:

 

Uit bovenstaande feedback kun je concluderen dat deze gebruikers op zoek zijn naar meer informatie over de Google Analytics implementatie. Daarnaast zijn dit oriënterende gebruikers en zeker geen gebruikers met een gerichte koopintentie. Kortom: belangrijke informatie om mee te nemen bij het schrijven van de content voor je website.

Tip: koppel bovenstaande feedback aan het gedrag van de gebruikers die feedback hebben gegeven over je site. Hiervoor dien je allereerst een gebeurtenis in te stellen voor de poll van HotJar.

Binnen welke site onderdelen geven de meeste gebruikers feedback over je site?

afbeelding feedback GA

 

Forms: Op welke invulvelden van je formulieren haken de meeste gebruikers af?

In Google Analytics kun je achterhalen wat de conversie is van je formulieren. Het is echter wel lastig om te achterhalen op welke invulvelden de meeste gebruikers afhaken.

In HotJar is het veel eenvoudiger om deze praktische informatie te achterhalen via de functie Forms:

 

Je geeft deze form een beschrijvende naam. Vervolgens kun je de Page URL invullen om de invulvelden aan de rechterkant te genereren. Je hebt helaas binnen deze functionaliteit (nog) niet de mogelijkheid om gebruik te maken van de URL type regulier expressie of bevat om meerdere pagina’s in te stellen voor één formulier.

Tot slot genereer je de invulvelden (Form Fields) aan de rechterkant. In dit geval heb ik de naamgeving handmatig aangepast en overbodige invulvelden weggehaald. Onderstaande weergave is een voorbeeld van dit rapport voor één van mijn klanten:

In bovenstaand voorbeeld zie je dat 85% van de gebruikers afhaken op dit formulier. Het afhaakpercentage op een formulier kun je ook via jouw ingestelde doelen in Google Analytics achterhalen. Echter, het afhaakpercentage op een invulveld is niet zo eenvoudig via Google Analytics te achterhalen. HotJar berekent dit als volgt: dropoff/sessions*100%

In bovenstaand voorbeeld zie je dat 251 gebruikers (12,6%) afhaken op het invulveld E-mail adres. Waarom haken zoveel gebruikers hier af? Leg je op dit formulier duidelijk uit waarom je het e-mail adres van de gebruiker nodig hebt om de aanvraag te verwerken?

 

Funnels: Video-opnames om de belangrijkste bezoekpaden in kaart te brengen

Ook in HotJar heb je de mogelijkheid om funnels in te stellen. Zo kun je de belangrijkste video-opnames van je gebruikers in groepjes onderverdelen.

Maar wat zijn nu de belangrijkste video-opnames?

In Google Analytics kun je de site onderdelen achterhalen die verantwoordelijk zijn voor de meeste gebruikers én de meeste impact hebben op je conversie.

Vervolgens kun je op basis van deze informatie funnels gaan instellen in HotJar. Klik op Funnels aan de linkerkant > new Funnel:

afbeelding funnels opzet

Je geeft je funnel een beschrijvende naam onder Name. Vervolgens kies je voor de stappen van jouw video-opnames. Disclaimer hierbij: helaas is het niet mogelijk om funnels in te stellen met de URL types reguliere expressie en bevat.

Daarom heb ik in dit voorbeeld 2 stappen ingesteld met de URL type simple match:

  1. Een belangrijke pagina qua unieke paginaweergaven en paginawaarde;
  2. De succesvolle brochure aanvragen.

Nu krijg je alleen de video-opnames te zien op basis van bovenstaande voorwaarden.

Wat is het voordeel om van deze funnels gebruik te maken?

Je kunt nu de gebruikers-interactie op deze pagina gaan bepalen. Wat bekijken de gebruikers op deze pagina in hun zoektocht naar de gewenste informatie? Klikken ze direct door naar het aanvraagformulier of bekijken ze nog meer pagina’s voordat ze converteren?

Afsluitende tips

HotJar is een betaalbare tool met zeer veel analyse mogelijkheden. In deze blog heb ik de basisbeginselen met je besproken om antwoord te krijgen op de hoe – en waarom vragen. Tot slot wil ik nog enkele tips met je delen, zodat je actiegerichte inzichten gaat halen uit deze tool:

  • Zet je belangrijkste vragen op papier waarop je antwoord wilt krijgen. Je wilt ten slotte in kunnen spelen op het gedrag van je gebruikers om de conversie van je site te verbeteren.
  • Gebruik je data uit Google Analytics voordat je heatmaps en funnels instelt. Zo krijg je inzichten over het gebruikersgedrag binnen de site onderdelen die ook echt impact hebben op je conversie.
  • Om de conversie op je site te verbeteren is het noodzakelijk om feedback te verkrijgen van je gebruikers. Mijn advies is om hierbij goed na te denken over de vragen die je wilt stellen aan je gebruikers. Vraag niet naar de mening van de gebruiker, maar naar de doelen en gewenste informatie van de gebruiker.
  • Tot slot: koppel de verkregen inzichten uit HotJar aan je conversie data uit Google Analytics. Voorbeeld: je kunt de gebruikers die feedback geven over je website meenemen in een gepersonaliseerde Remarketing campagne.

P.S. in deze blog laat ik je 5 praktijkvoorbeelden laten zien over welke actiegerichte inzichten je via HotJar kunt achterhalen.

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met HotJar. Kun jij je vinden in bovenstaand stappenplan?

Heb je aanvullingen/toevoegingen hierop? Ik lees je aanvullingen/toevoegingen graag bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.