Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

Segmenten is een krachtig hulpmiddel om actiegerichte inzichten uit Google Analytics te halen.

Een voorbeeld hiervan is deze tip over het bepalen van de impact van je gebeurtenissen op de conversie.

Maar hoe start je nu met het toepassen van segmenten op je site statistieken.

In deze tip bespreek ik met je de basisbeginselen om te starten met het toepassen van segmenten op je site statistieken.

Bepaal vragen voor je segmenten

Allereerst dien je de vragen op papier te zetten waarop je antwoord wilt krijgen. Deze vragen zijn natuurlijk afhankelijk van je website doelen en strategie. Onderstaande 4 vragen kom ik regelmatig tegen in de praktijk:

  1. Wat is de conversiewaarde van gebruikers die meerdere keren je site bezocht hebben vs. gebruikers die slechts éénmaal je site bezoeken?
  2. Wat is het verschil in conversie tussen desktop/mobiel en tablet?
  3. Wat is de impact van je nieuwsbrief-abonnees op de conversie?
  4. Wat is de conversie van je homepage vs. andere site onderdelen. Bijvoorbeeld je productcategorieën of diensten pagina’s.

Kies het segment dat antwoord geeft op je vraag

Vervolgens dien je de segmentatietool van Google Analytics te gebruiken. Deze vind je boven ieder standaard of aangepast rapport in Google Analytics.

Binnen deze segmentatietool kun je 3 typen segmenten instellen:

  1. De karakter eigenschappen van de gebruiker (demografische gegevens t/m E-commerce). Bijvoorbeeld de gebruikers die meer dan 1x de site bezoeken vs. gebruikers die slechts éénmaal je site bezocht hebben.
  2. Het gebruikersgedrag (voorwaarden). Bijvoorbeeld de impact van de nieuwsbrief-abonnees op de conversie.
  3. Het conversiepad van de gebruiker. Bijvoorbeeld de conversie vanuit de homepage of vanuit een informatie gerelateerde pagina zoals een productcategorie of dienst.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een segment gericht op een karaktereigenschap van gebruikers:

 

afbeelding-segment-voorbeeld-loyaliteit

Via deze link kun je gebruik maken van dit segment.

Praktijkvoorbeeld segmenten

E-mail marketing is voor veel websites een belangrijk acquisitie kanaal. Daarom wil je graag weten welke site onderdelen verantwoordelijk zijn voor de meeste nieuwsbrief-inschrijvingen.

Daarom maak ik een reekssegment aan voor 4 site onderdelen van deze blog. Onderstaande weergave is de opzet van dit reekssegment voor het site onderdeel tips:

 

afbeelding-opzet-reekssegment

Hoe is dit segment opgebouwd?

  • Ik kies voor reeksen > vervolgens kies ik als 1ste stap voor de inhoudsgroep tips. Ik wil namelijk de nieuwsbrief-inschrijvingen vanuit de inhoudsgroep tips bepalen.  Nog geen inhoudsgroepen in je Google Analytics account? In deze tip leg ik stap-voor-stap hoe je deze inhoudsgroepen instelt en gebruikt.
  • Vervolgens kies ik onder stap 2 voor de doelen nieuwsbrief-inschrijvingen.
  • Daarnaast kies ik helemaal bovenin voor gebruikers en niet voor sessies. Ik wil namelijk dit segment op individueel gebruikersniveau toepassen.

Vervolgens pas je deze toe op een aangepast rapport gericht op je inhoudsgroepen:

afbeelding-praktijkvoorbeeld-reekssegment

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaande segmenten.

Veel succes met het achterhalen van actiegerichte inzichten via jouw segmenten!

Heb je aanvullende vragen over het toepassen van segmenten op je site statistieken?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.