Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In Google Analytics kun je zeer eenvoudig bekijken hoeveel gebruikers je blogs lezen.

Daarnaast is het ook vrij eenvoudig om standaard betrokkenheidsstatistieken zoals bouncepercentage en gem.tijd op je pagina te gebruiken. Maar geven deze statistieken je ook inzicht in de lezersbetrokkenheid van je blog?

Volgens mij niet. Indien je het bouncepercentage optimaliseert van 80 > 40%, is je lezersbetrokkenheid dan ook verbeterd?

Dat is lastig te zeggen. Daarom adviseer ik je om gebruik te maken van een meer actiegerichte gedragstatistiek: scrolldiepte op je blog.

Hiermee kun je bepalen welk % van je gebruikers de helft of volledig je blog gelezen hebben.

Google Tagmanager heeft namelijk een ingebouwde meting hiervoor, waarmeer je deze meting binnen enkele stappen kunt instellen.

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je deze meting instelt.

Klaar om te starten met het instellen van deze scrolldiepte-tag in Google Tamanager?

Scrolldiepte implementatie via Google Tagmanager

 

Hoe implementeer je deze scolldiepte-tag in Google Tagmanager?

  1. Scrolldiepte trigger;

Allereerst vinken we via variabelen > configureren de ingebouwde scrolldiepte variabelen aan:

De variabele Scroll Depth Threshold hebben we dadelijk nodig bij het instellen van de scrolldiepte-tag. Vervolgens stellen we een trigger in voor deze scrolldiepte-tag:

 

Wat staat er allemaal in deze trigger?

  • Ik kies voor het triggertype scroldiepte en vink diepten voor verticaal scrollen aan. Hierin kun je de scroll-percentages aangeven die je wilt meten. In dit geval heb ik gekozen voor 50, 100%. Ik wil namelijk weten welk % vd gebruikers de helft of volledig de blogs gelezen hebben.
  • Vervolgens kies je onder trigger wordt geactiveerd voor op welke pagina’s je de scrolldiepte wilt meten. Mijn advies is om hierbij te kiezen voor alleen je blog pagina’s.

2. Scrolldiepte-tag

Nu gaan we de tag instellen met de ingebouwde variabele Scroll Depth Threshold en bovenstaande trigger:

Wat staat er in deze tag?

  • De gebeurteniscategorie heb ik handmatig ingevuld.
  • Voor gebeurtenislabel kies ik voor de aangevinkte variabele Scroll Depth Threshold. Een hele mond vol. Dit zijn de ingevulde percentages onder diepten voor verticaal scrollen.
  • Onder niet-interactietreffer vul ik in waar, aangezien je deze meting niet wilt laten meewegen binnen je bouncepercentage berekening.

Tot slot koppelen we de aangemaakte trigger aan deze tag.

Tip: test de werking van bovenstaande implementatie via de voorbeeld knop (rechtsbovenin) van Google Tagmanager of de real-time rapporten in Google Analytics.

Bonus: Praktijkoefening lezersbetrokkenheid van je blog bepalen

Ik kan me voorstellen dat je nu aan de slag wilt gaan met je eigen scrolldiepte-tag. Gelijk heb je.

Mijn advies is om deze praktijkoefening te maken, zodat je de scrollpercentages op jouw blog kunt vertalen naar concrete inzichten. Bijvoorbeeld:

  1. Welk % van je gebruikers leest iedere maand voor de helft of volledig je blogs?
  2. Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de meest betrokken gebruikers?
  3. Welke blog categorie├źn vinden je lezers het meest interessant?

Veel succes met je eigen inzichten!

Heb je nog aanvullende vragen over de implementatie van de scrolldiepte-tag via Google Tagmanager?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather