Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 4 minuten

In Google Analytics kun je zeer eenvoudig bekijken hoeveel gebruikers je blogs lezen.

Daarnaast is het ook vrij eenvoudig om standaard betrokkenheidsstatistieken zoals bouncepercentage en gem.tijd op je pagina te gebruiken. Maar geven deze statistieken je ook inzicht in de lezersbetrokkenheid van je blog?

Volgens mij niet. Indien je het bouncepercentage optimaliseert van 80 > 40%, is je lezersbetrokkenheid dan ook verbeterd?

Dat is lastig te zeggen. Daarom adviseer ik je om gebruik te maken van een meer actiegerichte gedragstatistiek: scrolldiepte op je blog.

Hiermee kun je bepalen welk % van je gebruikers de helft of volledig je blog gelezen hebben.

Google Tagmanager heeft namelijk een ingebouwde meting hiervoor, waarmeer je deze meting binnen enkele stappen kunt instellen.

In deze tip laat ik je stap-voor-stap zien hoe je deze meting instelt.

Klaar om te starten met het instellen van deze scrolldiepte-tag in Google Tamanager?

Scrolldiepte implementatie via Google Tagmanager

 

Hoe implementeer je deze scolldiepte-tag in Google Tagmanager?

  1. Scrolldiepte trigger;

Allereerst vinken we via variabelen > configureren de ingebouwde scrolldiepte variabelen aan:

De variabele Scroll Depth Threshold hebben we dadelijk nodig bij het instellen van de scrolldiepte-tag. Vervolgens stellen we een trigger in voor deze scrolldiepte-tag:

 

Wat staat er allemaal in deze trigger?

  • Ik kies voor het triggertype scroldiepte en vink diepten voor verticaal scrollen aan. Hierin kun je de scroll-percentages aangeven die je wilt meten. In dit geval heb ik gekozen voor 50, 100%. Ik wil namelijk weten welk % vd gebruikers de helft of volledig de blogs gelezen hebben.
  • Vervolgens kies je onder trigger wordt geactiveerd voor op welke pagina’s je de scrolldiepte wilt meten. Mijn advies is om hierbij te kiezen voor alleen je blog pagina’s.

2. Scrolldiepte-tag

Nu gaan we de tag instellen met de ingebouwde variabele Scroll Depth Threshold en bovenstaande trigger:

Wat staat er in deze tag?

  • De gebeurteniscategorie heb ik handmatig ingevuld.
  • Voor gebeurtenislabel kies ik voor de aangevinkte variabele Scroll Depth Threshold. Een hele mond vol. Dit zijn de ingevulde percentages onder diepten voor verticaal scrollen.
  • Onder niet-interactietreffer vul ik in waar, aangezien je deze meting niet wilt laten meewegen binnen je bouncepercentage berekening.

Tot slot koppelen we de aangemaakte trigger aan deze tag.

Tip: test de werking van bovenstaande implementatie via de voorbeeld knop (rechtsbovenin) van Google Tagmanager of de real-time rapporten in Google Analytics.

Bonus: Praktijkoefening lezersbetrokkenheid van je blog bepalen

Ik kan me voorstellen dat je nu aan de slag wilt gaan met je eigen scrolldiepte-tag. Gelijk heb je.

Mijn advies is om deze praktijkoefening te maken, zodat je de scrollpercentages op jouw blog kunt vertalen naar concrete inzichten. Bijvoorbeeld:

  1. Welk % van je gebruikers leest iedere maand voor de helft of volledig je blogs?
  2. Welke kanalen zijn verantwoordelijk voor de meest betrokken gebruikers?
  3. Welke blog categorie├źn vinden je lezers het meest interessant?

Veel succes met je eigen inzichten!

Heb je nog aanvullende vragen over de implementatie van de scrolldiepte-tag via Google Tagmanager?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 20:32 25 juli 2019
Patrick Bakker
Beantwoorden
Author

Helder artikel! Zou het ook zinvol zijn om 0% of 5% in te stellen? Ik zou graag willen zien hoe lang mensen lezen die niet direct bouncen, maar toch niet de 50% halen? Kortom, wat gebeurt er in de introductie van de pagina?

    Harvey Specter
    Posted at 08:28 20 augustus 2019
    Gerard Rathenau
    Beantwoorden
    Author

    Dank voor je reactie Patrick. Je zou meting kunnen instellen voor de lezers die in ieder geval de inleiding hebben gelezen.

    Mijn advies is om te starten met een meting voor de lezers die je blog helemaal gelezen hebben. Dat is namelijk het doel van je blog.

Harvey Specter
Posted at 10:30 22 augustus 2019
Patrick Bakker
Beantwoorden
Author

Dank voor je antwoord! Wat zou een goed gemiddeld % zijn voor de introductie: 5%, 10%, 25%?

    Harvey Specter
    Posted at 10:55 22 augustus 2019
    Gerard Rathenau
    Beantwoorden
    Author

    Graag gedaan, Patrick. Is afhankelijk van de lengte van je inleidingen. Ik zou voor deze blog 25% aanhouden!

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.