Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 14 minuten

In mijn vorige blog heb ik de basisbeginselen met je besproken om de meerwaarde van je content te bepalen.

Vandaag gaan we deze basisbeginselen toepassen in de praktijk. Deze praktijkvoorbeelden heb ik onderverdeeld in de volgende 3 categorieën:

  1. Bepaal de technische gezondheid van je website: impact JavaScript foutmeldingen en laadtijden op de conversie;
  2. Bepaal het gebruikersgedrag op je website: impact scrollgedrag + introductievideo op de conversie;
  3. Bepaal de conversiewaarde van je content: impact AdWords landingspaginas’s op de conversie.

Mijn advies is om vóóraf de basisbeginselen te lezen voordat je aan de slag gaat met deze praktijkvoorbeelden. Je dient namelijk de basisbeginselen te beheersen om je content data te kunnen vertalen naar concrete informatie.

Ik ga in deze blog bewust niet in op de technische implementatie van doelen en gebeurtenissen. Ik wil namelijk dat je met deze praktijkvoorbeelden de content data kunt gaan vertalen naar concrete informatie.

Aan het einde van de blog deel ik met je één content rapport, zodat je aan de slag kunt gaan met je content optimalisatie!

Klaar om te starten met het 1ste praktijkvoorbeeld?

Bepaal de technische gezondheid van je website

Voordat je start met het optimaliseren van je content, adviseer ik je om allereerst kritisch te kijken naar de technische gezondheid van je website.

Je kunt namelijk optimaliseren wat je wilt. Indien de technische gezondheid niet optimaal is, kun je niet de maximale conversie uit je website halen.

Een startpunt hierbij zijn je JavaScript foutmeldingen. Hoeveel JavaScript foutmeldingen vinden er op je website plaats?

3% JavaScript foutmeldingen is best aanzienlijk te noemen. Welke impact heeft dit op de conversie?

Een zeer negatieve impact op de conversie. Welk actiepunt kun je hieraan koppelen?

Achterhaal het type JavaScript foutmelding met dit rapport en laat je webontwikkelaar deze JavaScript foutmeldingen verhelpen!

Impact laadtijden op je conversie

Naast de JavaScript foutmeldingen hebben de laadtijden op je site natuurlijk ook impact op je conversie. Google neemt laadtijden namelijk mee als één van de factoren voor je SEO positie.

Gelukkig kun je met Google Analytics deze laadtijden per site onderdeel bepalen. Wat was de gemiddelde laadtijd op je website/webshop in het afgelopen kwartaal?

Je ziet in bovenstaand voorbeeld dat de laadtijd is gestegen in het afgelopen kwartaal. Vervolgens wil je natuurlijk weten welke site onderdelen verantwoordelijk zijn voor deze langzamere laadtijd:

De homepage is de boosdoener van de langzamere site snelheid. Helder. Maar is de gemiddelde laadtijd altijd al 5 seconden geweest of pas in het afgelopen kwartaal?

De laadtijd van de homepage is in de afgelopen 2 maanden verslechterd. Dit kun je ook goed zien aan het hogere bouncepercentage en de gedaalde paginawaarde sinds november/december.

Wat kun je hiermee?

Laat je webontwikkelaar kijken naar de opbouw van je homepage. Waarom is de laadtijd van je homepage zo gestegen? Zo kun je een oplossing vinden om je laadtijd en dus je conversie naar het reguliere niveau terug te brengen.

Bepaal het gebruikersgedrag vanuit je content

Naast de technische gezondheid van je website, wil je ook het gebruikersgedrag op je site kunnen bepalen.

Voor deze blog is de scrolldiepte een belangrijk micro-doel. Daarom wil ik antwoord krijgen op onderstaande vraag:

|Hoeveel gebruikers lezen minimaal de helft van de blogs/tips?|

Allereerst gaan we kijken hoeveel gebruikers in het afgelopen kwartaal minimaal de helft van de blogs/tips hebben gelezen:

Het % gebruikers dat minimaal de helft van de blogs lezen is vrij stabiel. Dit is opgeteld voor de gehele blog. Vervolgens dien je context te koppelen aan deze conversie data. Vanuit welke site onderdelen lezen meer gebruikers minimaal de helft van de content, blogs of juist de tips?

Disclaimer hierbij: mijn gemiddelde tips (300-500 woorden) zijn beduidend korter dan mijn gemiddelde blogs (1200-1500 woorden)

Dit voorbeeld geeft eens te meer het belang aan om altijd je conversie data te segmenteren. De tips hebben een hoger dan gemiddeld % gebruikers dat meer dan de helft van de content bekijken.

Dat is natuurlijk vrij logisch, aangezien de tips ook beduidend korter zijn dan de blogs. Opvallender is het verschil qua % gebruikers dat minimaal de helft van de blogs lezen tussen enerzijds de implementatie – en rapportage blogs en anderzijds de analyse blogs.

Vervolgens kun je natuurlijk ook gaan kijken naar de scrolldiepte vanuit de specifieke blogs/tips. Welke tips zijn verantwoordelijk voor dit hoger dan gemiddeld % gebruikers dat meer dan de helft van de tips gelezen hebben?

De tips over actiegerichte AdWords dashboards en het instellen van inhoudsgroepen en gebeurtenissen hebben een grote impact op deze conversie. (scrolldiepte meer dan 50%)

Kortom: gebruik deze informatie om je content te optimaliseren en integreer dit binnen je huidige marketingcommunicatiekanalen zoals E-mail en sociale media.

Wat kun je hiervan leren?

Segmenteer altijd je conversie data, zodat je de conversie data kunt vertalen naar concrete informatie waar je actiepunten aan kunt koppelen!

Bepaal de impact van je introductievideo op de conversie

Veel marketeers zetten video als communicatiemiddel in om het gebruikers – en conversie volume naar een hoger niveau te tillen. Maar heeft je (introductie)video ook echt impact op de conversie?

Allereerst wil je natuurlijk weten of meer gebruikers op je introductievideo klikken in vergelijking met een andere CTA knop op de homepage.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze vergelijking voor één van mijn klanten:

In dit geval is er nagenoeg geen verschil tussen de klikken op de introductievideo in vergelijking met een alternatieve CTA knop op de homepage.

Deze introductievideo staat niet alleen op de homepage, maar ook op de landingspagina’s gericht op de AdWords campagnes. Klikken meer/minder AdWords gebruikers op deze introductievideo?

Het % gebruikers dat op de introductievideo klikt is beduidend hoger dan op de homepage. Daarnaast zie je grote verschillen qua doorklikratio’s per pagina.

Kortom: maak keuzes waar je jouw introductievideo op de site plaatst!

Nu weten we welk % van de gebruikers op de introductievideo klikken.

Maar welke impact heeft dit op de conversie? Hoeveel aanvragen levert de introductievideo eigenlijk op?

Slechts 3 aanvragen heeft de introductievideo opgeleverd. Daarnaast is het opvallend dat de introductievideo (homepage + landingspagina’s) verantwoordelijk is voor meer gebruikers dan de CTA voor wie homepage, terwijl de conversie lager is.

Kortom: kijk kritisch naar de meerwaarde van een video of een alternatieve interactie zoals het gebruik van de live-chat of bekeken reviews.

Bepaal de conversiewaarde van je content: de impact van AdWords landingspagina’s op je conversie

Je content is een hulpmiddel om je conversie naar een hoger niveau te tillen. Een voorbeeld hiervan zijn je landingspagina’s gericht op je betaalde kanalen zoals AdWords en E-mail. Welke impact hebben deze landingspagina’s op de conversie?

In dit voorbeeld heeft mijn klant aparte landingspagina’s (in totaal 10) laten schrijven voor iedere AdWords advertentiegroep.

De hypothese hierachter is: specifieke landingspagina’s per advertentiegroep (lees type product) zorgen voor een hogere conversie.

Je kunt namelijk zo een koppeling maken tussen de zoekwoorden in je advertentiecampagne met de content binnen je advertentieteksten en landingspagina’s.

Een mooi streven natuurlijk. Maar heeft deze strategie impact gehad op de conversie?

Het is natuurlijk positief dat inderdaad de paginawaarde van de AdWords landingspagina’s is gestegen in het afgelopen half jaar. Paginawaarde is de bijdrage van je site onderdelen, in dit geval de AdWords landingspagina’s, aan de conversie.

Vervolgens wil je deze impact stijging natuurlijk ook per landingspagina kunnen bekijken. Welke landingspagina’s hebben nu de meeste impact gehad op deze conversie stijging?

Dit is typisch een voorbeeld van het Pareto-principe. Landingspagina’s 1, 4 en 5 hebben de meeste impact op de conversie stijging. Wat kun je met deze informatie doen?

Wij hebben de opzet van vooral landingspagina 4 gebruikt voor de optimalisatie van de overige landingspagina’s. Daarnaast hebben wij deze informatie gebruikt bij de opzet van een landingspagina gericht op branded (merknaam) zoektermen.

Tip: gebruik dit content rapport om de conversiewaarde per site onderdeel (waaronder AdWords landingspagina’s) te optimaliseren!

 

Afsluitende tips

Ik hoop dat je inspiratie hebt gehaald uit deze 5 praktijkvoorbeelden. Mijn advies is om deze praktijkvoorbeelden stap-voor-stap toe te passen op je eigen website.

Start dus allereerst met de technische gezondheid van je website. Zijn je JavaScript foutmeldingen verholpen? Is je site snelheid optimaal?

Indien je deze 2 vragen bevestigend kunt beantwoorden, adviseer ik je om verder te gaan met de optimalisatie van je belangrijkste site onderdelen + de gebeurtenissen die hierop plaatsvinden.

Een laatste tip tot slot: optimaliseer je site onderdelen niet alleen gericht op je macro-doelen (lees aanvragen/bestellingen), maar ook op micro-doelen zoals een bekeken video of (product) handleiding.

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met content optimalisaties. Welke praktijkvoorbeelden wil/mag je delen met de lezers?

Ik lees jouw ervaringen graag bij de reacties!

Heb je aanvullende vragen over bovenstaande 5 praktijkvoorbeelden om content optimalisaties uit te voeren?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather