Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In deze blog heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je de impact van je branding marketing als geheel op de conversie kunt bepalen.

In deze tip sta ik wat uitgebreider stil bij het segment branded kanalen:

 

Ik laat je zien met welke insteek dit segment is samengesteld. Daarnaast laat ik je een praktijkvoorbeeld zien over welke inzichten je hiermee kunt achterhalen.

Opbouw segment branded kanalen

In bovenstaand segment heb ik gekozen voor 2 typen voorwaarden:

  • De branded kanalen direct/verwijzend/SEO en de AdWords campagne met merknaam;
  • Hieraan heb ik de site onderdelen homepage en klantaccount gekoppeld. Ik wil namelijk alleen het SEO/verwijzend branded verkeer in dit segment meenemen.

Mijn advies is om naast dit segment ook een omgekeerd segment in te stellen: geen branded kanalen. Zo kun je de vergelijking maken tussen de impact van branded en geen branded kanalen.

Je kunt bovenstaand segment kopiëren en je dient alleen te kiezen voor uitsluiten i.p.v. opnemen.

Via deze link kun je gebruik maken van de segmenten branded en geen branded kanalen. (je dient alleen de AdWords branded campagne en branded bestemmingspagina’s aan te passen)

Praktijkvoorbeeld branded kanalen

Vervolgens willen we dit segment natuurlijk gaan toepassen in de praktijk. Mijn advies is om bovenstaand segment toe te passen op een aangepast rapport met je belangrijkste macro-doelen of E-commerce data:

Op welke vragen krijg je antwoord met deze analyse?

  • Welk % van de gebruikers is afkomstig vanuit branded kanalen?
  • Hoeveel transacties/omzet is afkomstig vanuit branded kanalen?
  • Wat is het verschil qua unieke aankopen per transactie en gemiddelde bestelwaarde tussen de segmenten branded en geen branded kanalen?

Afsluitende tip

Koppel context aan bovenstaande segmenten. Voorbeeld: wat is de impact van je branded kanalen op je maandelijkse nieuwsbrief?

 

Heb je aanvullende vragen over de praktische toepasbaarheid van het segment branded kanalen?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.