Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In deze tip heb ik je laten zien hoe je actiegerichte gebeurtenissen bepaalt en gebruikt binnen Google Analytics.

Vandaag laat ik je zien hoe je de impact van deze gebeurtenissen op de conversie kunt bepalen.

Hiervoor gaan we de segmentatie tool binnen Google Analytics gebruiken. Hoe gebruik je deze segmentatie tool om de impact van je gebeurtenissen op de conversie te bepalen?

Segmenten Google Analytics : korte uitleg + praktijkvoorbeeld

De segmentatie tool van Google Analytics vind je terug bovenaan ieder standaard of aangepast rapport:

 

afbeelding-segmenten

 

Je klikt op segment toevoegen en vult je segment in:

  • Je geeft je segment een beschrijvende naam linksbovenaan;
  • Je kiest voor voorwaarden aan de linkerkant > in dit geval plaatsen we de gebruikers die zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief in één groep.
  • Onder wijzigen rechtsbovenin kun je dit segment delen met je collega’s en/of klant.

afbeelding-segment-gebeurtenissen

 

Nu ga ik deze toepassen op mijn belangrijkste macro-doelen binnen een aangepast rapport.

Wat is de impact van de nieuwsbrief-inschrijvingen op de conversie in de afgelopen 3 maanden?

afbeelding-segmenten-voorbeeld

E-mail blijft een belangrijk acquisitie kanaal voor iedere website of blog.

Daarom adviseer ik je om dit segment toe te gaan passen op je eigen site statistieken. Je hoeft alleen de naam van de gebeurteniscategorie aan te passen.

Afsluitende tips

Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden om de impact van gebeurtenissen op je conversie te bepalen. Onderstaand 4 praktische tips om hiermee van start te gaan:

  • De impact van recensies/klantcases op je conversie;
  • De impact van je CTA knoppen (offerte/in winkelwagen knop) op de conversie;
  • De impact van het gebruik van je live-chat op de conversie;
  • De impact van je bekeken (introductie) video op de conversie.

Veel succes met de actiegerichte inzichten die je hiermee achterhaalt!

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van segmenten om de impact van je gebeurtenissen op de conversie te bepalen?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.