Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

Google Analytics legt steeds meer de focus op machine learning.

Een mooie ontwikkeling, aangezien je zo verlost bent van het opzoeken van routinematige cijfers in Google Analytics.

Denk aan het opzoeken van je gebruikers & conversies per marketingkanaal in de standaardrapporten.

Met de Intelligence meldingen & vraagcategorieën kun je veel tijd besparen in je zoektocht naar dergelijke routinematige cijfers.

Hoe krijg je deze cijfers eenvoudig uit deze Intelligence tool?

Je kunt natuurlijk direct vragen stellen aan Google Analytics in de zoekbalk bovenin.

Maar dan dien je wel exact te weten welke type vraag(en) je dient te stellen.

Als je dat niet precies weet heb je weinig aan deze zoekbalk.

Je dient eerst te leren welke vragen je echt informatie bieden.

Vergelijk met het met de standaard rapporten. Je haalt pas inzichten uit je standaard rapporten wanneer je de basisbeginselen beheerst. Aangepaste rapporten idem dito.

Daarom kun je beter starten met de Intelligence meldingen & vraagcategorieën.

Deze meldingen & vraagcategorieën helpen je namelijk om antwoord te krijgen op je belangrijkste basisvragen. Zoals de ontwikkeling van je actieve gebruikers, laadtijden en je belangrijkste doelen.

Als je deze beheerst kun je altijd nog aan de slag gaan met je eigen meldingen & vragen voor aanvullende vragen.

Zoals bijvoorbeeld de ROAS van je belangrijkste Google Ads campagnes.

In deze blog laat ik je stap-voor-stap zien hoe je relevante informatie haalt uit je Analytics meldingen & de beschikbare vraagcategorieën in Intelligence:

  1. Intelligence meldingen;
  2. Effectieve vraagcategorieën (Insights on Demand)
  3. Effectieve eigen vragen stellen aan Intelligence

Klaar om te starten met de basisbeginselen van Analytics Intelligence?

Intelligence meldingen: welke type meldingen ontvang je?

Iedere maand ontvang je jouw Intelligence meldingen. Deze kun je bekijken als je rechts bovenin klikt op insights.

Wat voor type meldingen ontvang je?

1. Stijging/daling van je actieve gebruikers;
2. Daling van het conversiepercentage op belangrijke landingspagina’s;
3. Verslechtering van je laadtijden op belangrijke landingspagina’s;
4. Slecht presterende Google Ads campagnes.

Aanvullende tip 1: Klik op ga naar rapport om de reden(en) voor de melding te achterhalen.

Welke oorzaken zijn er voor de daling van het conversiepercentage op je belangrijkste landingspagina’s?

Aanvullende tip 2. Intelligence meldingen zijn automatisch gegenereerd.

Niet gericht op je eigen KPI’s.

Als je meldingen wilt ontvangen gericht op je eigen KPI’s, adviseer ik je aangepaste meldingen in te stellen. Gericht op je ingestelde doelen.

Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Omzet is hoger/lager dan X euro
  2. Producttoevoegingen aan de winkelwagen is hoger/lager dan X
  3. Nieuwsbrief-inschrijvingen is hoger/lager dan X
  4. Gebruikers met bovengemiddelde bezoekkwaliteit is hoger/lager dan X

Effectieve vraagcategorieën voor basisinformatie

Vraagcategorieën (Analytics on Demand) maken het je eenvoudig om antwoord te krijgen op je belangrijkste vragen.

Deze zijn helaas alleen nog in het Engels beschikbaar.

Je dient dus je taalinstellingen aan te passen naar het Engels.

En alleen op je desktop/laptop😉

De vraagcategorieën staan onder je Intelligence meldingen. (9 categorieën!)

Ik kan me voorstellen dat ze overweldigend overkomen.

Want welke vraagcategorieën geven nu antwoord op je belangrijkste vragen?

Daarom adviseer ik je om onderstaande 4 stappen te volgen, zodat je antwoord krijgt op je belangrijkste vragen:

1. Bepaal allereerst welke type vraag je wilt stellen.

Wil je iets weten over je marketingkanalen, gedrag op je website of de resultaten van je belangrijkste doelen.

2. Start vervolgens met een basisvraag aan Intelligence.

Hoeveel nieuwe gebruikers zijn erbij gekomen op je site dit jaar? (Basic Performance)

3. Stel vervolgens een vervolgvraag op basis van het antwoord dat je krijgt.

Je wilt namelijk meer gevoel krijgen bij dit cijfer.

Wat is de trend van het aantal nieuwe gebruikers in de afgelopen 90 dagen?

4. Tot slot vraag je welke redenen er kunnen zijn voor deze stijging of daling.

Welke kanalen hebben bijgedragen aan deze stijging of daling?

Praktijkvoorbeelden

Hoe pas je deze werkwijze nu toe in de praktijk? Ik laat je 3 praktijkvoorbeelden zien:

Impact marketingkanalen

Je wilt graag weten welke kanalen nu echt impact hebben op je online omzet. Allereerst gebruiken we onderstaande vraagcategorie gericht op je belangrijkste marketingkanalen:

Vervolgens stellen we een vervolgvraag gericht op de percentuele bijdrage van de belangrijkste kanalen op de online omzet: (laatste vraag)

Wat is het voordeel hiervan?

Je kunt zo eenvoudig wekelijks monitoren of je (betaalde) kanalen wel geld opleveren.

Impact laadtijden

Laadtijden is een hygiëne factor voor je website resultaten. Wat is nu de ontwikkeling van je laadtijden dit jaar?

Om antwoord te krijgen op deze belangrijke vraag gebruiken we onderstaande vraagcategorie:

Ik kies in dit geval voor de trend van de laadtijden in de afgelopen 3 maanden. Om meer context te krijgen stellen we een vervolgvraag gericht op de ontwikkeling van de wekelijkse laadtijden in de afgelopen 12 maanden:

Zo zie je of jouw laadtijden zijn verbeterd of verslechterd in het afgelopen jaar.

Op basis van deze informatie kun je vraag(en) stellen gericht op de pagina’s die hiervoor verantwoordelijk zijn.

Welke landingspagina’s zijn verantwoordelijk voor een langzame laadtijd?

Ontwikkeling conversie doelen

Je ingestelde doelen zijn natuurlijk de basis van je website resultaten. Daarom wil je graag de ontwikkeling hiervan monitoren.

Gelukkig kan dit vrij eenvoudig met onderstaande vraagcategorie doelen:

Ik kies voor de 2de vraag gericht op de behaalde doelen in de afgelopen 3 maanden.

Om meer context te krijgen bij deze ontwikkeling stel ik een vervolgvraag gericht op de ontwikkeling van de behaalde doelen in de afgelopen 12 maanden:

Nu zie je namelijk of de behaalde doelen werkelijk zijn gestegen of gedaald over een langere periode.

Aanvullende tip 1.: Stel altijd vragen gericht op acquisitie, gedrag en conversie.

Zo krijg je namelijk een volledig beeld over de resultaten van je belangrijkste KPI’s.

Stel dus niet alleen een vraag over de toename van het aantal gebruikers, maar in combinatie met  je laadtijden en behaalde doelen.

Aanvullende tip 2.: De basis en vervolgvraag kun je stellen op maand en kwartaalbasis.

De redenen voor stijging/daling helaas alleen op weekbasis.

Gebruik dus hiernaast een inzichtelijk (aangepast) rapport om de redenen voor de stijging/daling per maand/kwartaal te achterhalen.

Dus de omzet/behaalde doelen per kanaal Q2 in vergelijking met vorig jaar. Of de ontwikkeling van je laadtijden in Q2 vs. vorig jaar.

Stel effectieve eigen vragen aan Intelligence

De vraagcategorieën zijn een praktisch startpunt om antwoord te krijgen op basisvragen. Ze leren je op welke basisvragen je een antwoord krijgt van Analytics Intelligence.

De vraagcategorieën zijn echter niet gericht op je eigen (campagne) KPI’s.

Deze vragen dien je zelf te bedenken. Welke eigen vragen zijn praktisch om te stellen? Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen doelen & informatie wensen.

Mijn advies is om in ieder geval onderstaande 4 type vragen wekelijks/maandelijks aan Intelligence te stellen:

  1. De ontwikkeling van je actieve gebruikers.
  2. De ontwikkeling van je Google Ads resultaten.
  3. De ontwikkeling van je content resultaten. (Paginawaarde)
  4. De ontwikkeling van de resultaten vanuit een specifiek doel.Bijvoorbeeld nieuwsbrief-inschrijvingen of aangemaakte accounts.

Aanvullende tip 1.: Intelligence herkent helaas niet jouw doelnamen. Je zal dus het doelnummer dienen in te typen. Dus niet goal bestellingen completions, maar goal 1 completions.

Deze achterhaal je in het rapport conversies > doelen > overzicht.

Aanvullende tip 2.: Intelligence herkent geen afkortingen. Je dient dus je Google Ads campagne KPI’s zoals CPC (Cost per click) en ROAS (Return on Ad spend) volledig in te typen.

Aanvullende tip 3.: De basisprincipes voor de vraagcategorieën dien je ook toe te passen op je eigen vragen. Start dus altijd met en basisvraag en stel vervolgens een vervolgvraag & evt. om de redenen voor de stijging/daling.

Kortom: In de 1ste weken zal het wennen zijn om Analytics Intelligence te raadplegen i.p.v. de standaardrapporten die je gewend bent.

Maar na verloop van tijd zal je zien dat je veel minder tijd hoeft te besteden aan het opzoeken van basisinformatie. Zoals gebruikers/conversies per kanaal.

Deze tijd kun je dan voortaan bijvoorbeeld besteden aan de conversie optimalisatie van je website.

Praktijkoefening Analytics Intelligence

Dit was mijn stappenplan om tijd te besparen & effectief te werken met Analytics intelligence.

Ik kan me voorstellen dat je bovenstaand stappenplan binnen je eigen account wilt gaan toepassen. Mijn advies is om onderstaande oefening hierbij te gebruiken:

  1. Als je klikt op Insights rechts bovenin zie je jouw Intelligence meldingen staan.

Kijk naar de melding over de stijging/daling van je actieve gebruikers.

Mijn advies is om naast deze handige melding altijd te kijken naar de ontwikkeling van je gebruikers per maand dit jaar.

Klik dus op de trend van maandelijkse gebruikers in de afgelopen 12 maanden.

Zijn je actieve gebruikers echt gestegen of gedaald dit jaar?

2. Onder je Intelligence-meldingen staan je vraagcategorieën. (Insights on Demand)

Mijn vraag aan jou is: zijn jouw laadtijden dit jaar gestegen of gedaald vs. vorig jaar?

Aanvullende tip: gebruik hierbij de basisvraag onder technical performance en een vervolgvraag gericht op de ontwikkeling van je laadtijden in de afgelopen 12 maanden.

3. Naast je laadtijden wil je ook de ontwikkeling van je behaalde doelen kunnen bepalen.

Dit kun je doen met de vraagcategorie measure your goals.

Daarom is mijn vraag aan jou: Zijn jouw behaalde doelen dit jaar gestegen of gedaald vs. vorig jaar?

Gebruik hierbij weer de basisvraag onder de vraagcategorie doelen en een vervolgvraag gericht op de trend van je doelresultaten in de afgelopen 12 maanden.

Veel succes met het halen van relevantie informatie met bovenstaande praktijkoefening.

Heb je aanvullende vragen over deze praktijkoefening?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

P.S. ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met Analytics Intelligence.

Kun je je vinden in bovenstaande werkwijze? Of gebruik je een andere werkwijze om relevante informatie uit Analytics Intelligence te halen?

Laat gerust jouw ervaringen en/of mening over Analytics Intelligence achter bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.