Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Een aantal weken geleden heb ik het boek practical Google Analytics en Tagmanager for developers gelezen.

Ik wilde namelijk meer weten over de technische mogelijkheden in Google Tagmanager om je website data te verbeteren. Het boek is gericht op developers, maar indien je beschikt over een basiskennis html/JavaScript zijn de instructies prima te volgen.

Het boek is geschreven door Jonathan Weber van LunaMetrics.

LunaMetrics noemt hem een een data evangelist. In dit boek gaat hij in op de technische implementatie van Google Analytics via Google Tagmanager. Dat is niet verwonderlijk, aangezien de meeste blog op Lunametrics hierover gaan. Onderstaand enkele verwijzingen naar dergelijke blogs:

In deze boekrecensie zal ik de content van het boek met je doornemen. Daarnaast zal ik mijn bevindingen met je delen.

Welke inzichten heb ik uit dit boek gehaald en welke content ontbrak in dit boek?

De basisbeginselen van Google Tagmanager

Jonathan gaat allereerst in op de basisbeginselen van Google Tagmanager. Wat heb je nodig om met Google Tagmanager aan de slag te gaan?

  1. De Google Tagmanager container. Hierin bewaart Google Tagmanager je meetcodes.
  2. De tags: dit zijn de daadwerkelijke meetcodes die je in de container plaatst.
  3. De variabelen: dit is de informatie die je in de tags plaatst. Voorbeelden hiervan zijn de Page URL (pagina-URL) en event (gebeurtenissen).
  4. De trigger: tot slot dien je een trigger in te stellen om je tags te activeren. Oftwel: waar wil je de tag laten plaatsvinden? Op alle pagina’s van de site of slechts wanneer de bezoeker op een bepaalde call-to-action knop klikt?

Jonathan adviseert daarnaast om onderstaande variabelen standaard aan te vinken:

variabelen

Zorg voor een heldere structuur binnen je implementatie

Jonathan benadrukt het belang van een heldere structuur voor je implementatie. Daarom adviseert hij om met 2 properties te werken, voordat je overstapt naar Universal Analytics.

Hij bedoelt hiermee dat je Universal Analytics als één aparte website meet naast je reguliere Klassieke Google Analytics implementatie.

Zo ben je verzekerd van betrouwbare en volledige data, wanneer je definitief overstapt naar Universal Analytics.

Vervolgens dien je de keuze te maken om Google Analytics op één of meerdere domeinen toe te passen.

Jonathan legt stap-voor-stap uit hoe je cross-domain tracking implementeert. (meerdere domeinen)

Onderstaande weergave is een voorbeeld hiervan:

visual cross domain tracking

Toevoeging van Gerard: ken de basis beginselen van cross-domain tracking voordat je dit toepast op je site statistieken. De allowLinker dient altijd op true te staan en je dient voor het cookieDomain auto in te vullen, zodat Google Analytics geen nieuwe cookie(s) plaatst op je overige domeinen.

Vervolgens kun je de verschillende domeinen aan elkaar gaan koppelen.

domeinen koppelen

Verbeter je website data met Google Tagmanager

Jonathan gaat zeer uitgebreid in op de mogelijkheden om gebeurtenissen in te te stellen via Google Tagmanager. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Uitgaande verwijzingen;
  • Downloads van PDF documenten;
  • Scrolldiepte op een pagina. Welk % van de content bekijkt de bezoeker eigenlijk?
  • Interactie met je video’s. Welk % van je video’s bekijkt de bezoeker?

Hij benadrukt vooral het belang van de structuur voor deze gebeurtenissen:

  • Gebruik een aangepaste html-tag om deze gebeurtenissen te achterhalen (scrolldiepte en interactie video’s)
  • Gebruik variabelen om de informatie van je gebeurtenissen in deze tags te verwerken. De variabelen kun je terugvinden in de aangepaste html-tag.
  • Een trigger instellen om deze gebeurtenissen te activeren.

voorbeeld event tag

Doelen instellen

Naast gebeurtenissen wil je natuurlijk ook doelen instellen. Jonathan gaat uitgebreid in op de mogelijkheden hiervan:

  • De reguliere methode via een bedankpagina;
  • De alternatieve methode via virtuele paginavertoningen (wanneer een URL niet wijzigt bij een aanvraag)
  • Een zeer specifieke situatie wanneer een URL-fragment te zien is bij een aanvraag.

visual url fragment

Enhanced E-commerce module

De verbeterde E-commerce module bied je veel meer mogelijkheden om actiegerichte informatie uit je webshop te halen dan de basis E-commerce module.

Maar hoe implementeer je deze verbeterde E-commerce module, zodat je over betrouwbare en volledige data beschikt?

Jonathan beschrijft alle meetscripts die je dient te (laten) implementeren. Hij geeft daarbij de volgende adviezen:

  • Houd rekening met 2 typen data-lagen. (dataLayers) De declaration en push methode.
    Declaration is gericht op het laden van de pagina (vertoningen dataLayer), terwijl DataLayer.push is gericht op de actie binnen de pagina. Een voorbeeld hiervan is de doorklik naar de check-out vanuit de winkelwagen:

datalayer.push

  • Daarnaast dien je het onderscheid te kennen tussen promo – en product vertoningen en klikken.PromoView – en click hebben betrekking op je interne promotie en producten op het winkelgedrag binnen je shop.
  • Tot slot dien je het onderscheid te kennen tussen een doorklik naar de check-out en de keuze-opties binnen de check-out. Een voorbeeld van een keuze-optie is bijvoorbeeld een verzend of betaalmethode. Deze kun je zowel via de dataLayer declaration of dataLayer.push methode implementeren. Onderstaand meetscript is een voorbeeld van de dataLayer declaration methode gericht op de keuze-optie binnen de check-out. Deze dien je te plaatsen nadat de keuze is gemaakt binnen de check-out:

 

datalayer declaration

Toevoeging van Gerard: implementeer de Enhanced (verbeterde) E-commerce module in fasen, zodat je over betrouwbare en volledige data beschikt. Onderstaand is een voorbeeld hiervan:

  1. De interactie binnen je winkelwagen – en check-out (inclusief bedankpagina van de transactie)
  2. Het shopping gedrag binnen de shop (vertoningen productcategorie en productdetail pagina’s)
  3. De interactie met je interne promotie op de homepage. (vertoningen + klikken)

Integreer externe data binnen Google Analytics

In het 3de en laatste deel gaat Jonathan in op de mogelijkheden om externe data te integreren binnen Google Analytics. Bijvoorbeeld:

  • Via de user id’s uit je CRM. Jonathan adviseert om deze data-laag (dataLayer) binnen je inlog-omgeving te plaatsen. Tip van Jonathan: implementeer deze user-id niet alleen als veldnaam, maar ook als aangepaste dimensie:

visual user id

  • Met aangepaste dimensies/statistieken. Bijvoorbeeld de keuze van je klant binnen een bestelformulier (geen persoonsgegevens) die je koppelt aan de user-id’s van je klanten.
  • Via data-imports. Dit kun je handmatig doen via gegevens importeren of via het Measurement Protocol.Jonathan geeft hierbij een voorbeeld dat je via het Measurement Protocol de telefonische contacten + conversie via je callcenter software kunt gaan koppelen aan je gebruikersdata binnen Google Analytics.
  • Via de analyse opties binnen BigQuery. Binnen deze tool kun je data uit verschillende bronnen (dus ook Google Analytics) integreren en dus analyseren. Jonathan geeft hierbij het voorbeeld van het koppelen van je retouren aan je omzet data per productcategorie.Disclaimer hierbij: de koppeling tussen Google Analytics en BigQuery is op dit moment alleen beschikbaar voor Google Analytics Premium (betaalde) gebruikers.

Eigen bevindingen van dit boek

Ik vind dit een zeer praktisch boek om mee aan de slag te gaan. Het is gericht op developers, maar ook als (online) marketeer dien je, wat mij betreft, de technische basis van een implementatie te kennen.

Je merkt dat Jonathan gespecialiseerd is in de technische implementatie van Google Analytics. Vooral het hoofdstuk over de Enhanced E-commerce module heeft mijn ogen geopend.

Ik merk in de praktijk namelijk dat developers de meetscripts wel implementeren, maar geen kwaliteitscontrole uitvoeren. Met de adviezen van Jonathan kun je deze kwaliteitscontrole gaan uitvoeren. Daarnaast kun je als (online) marketeer met deze kennis je developers aansturen.

Daarnaast gaf Jonathan enkele praktische adviezen om je technische implementatie te verfijnen:

  • Je interne zoekopdrachten activeren waarbij de query-parameter ontbreekt. De ingetypte zoekwoorden kun je hierbij alleen via de URL achterhalen.  Hij adviseert om in deze situatie onderstaand filter toe te passen. Je ziet na het toepassen van onderstaand filter de resultaten terugkomen binnen het rapport gedrag > zoekopdrachten op de site:

interne zoekopdrachten activeren

  • Een afzonderlijke meting instellen voor de fragmenten binnen je URL:

url fragment in tag

Toevoeging van Gerard: activeer de URL-fragment met onderstaande trigger naast je trigger voor alle pagina’s:

trigger url-fragment

  • Stel altijd een apart property in voor je test + preview omgeving (foutoplosser). Jonathan adviseert om deze als variabele toe te voegen binnen je tags. Zo kun je de ingestelde tags testen voor live-gang.

visual debug mode

Wat mij betreft, ontbreken er ook enkele zaken in dit boek. Onderstaand enkele voorbeelden hiervan:

  • Er ontbreken succesverhalen over implementaties met Google Tagmanager. Dat maakt het één en ander wat tastbaarder.
  • BigQuery is als laatste hoofdstuk toegevoegd, maar heeft weinig te maken met de overige hoofdstukken. Dit lijkt mij een zeer ingewikkelde tool. Daarom kun je dergelijke content beter gebruiken voor een geheel nieuw boek.
  • Jonathan heeft het over de data-imports, maar laat niet zien hoe het er in de praktijk uitziet.

Kortom: mijn advies is om dit boek zeker te gaan lezen wanneer je een betrouwbare en volledige implementatie wilt gaan uitvoeren via Google Tagmanager!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.