Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Afgelopen kerstvakantie heb ik een splinternieuw instructieboek van Joel Davis over Google Analytics visual Google Analytics Demystifiedgelezen. Afgelopen jaar heb ik zelf een handboek over Google Analytics geschreven. Daarom was ik zeer benieuwd naar het niveau van dit instructieboek over Google Analytics. Wat zijn de praktische inzichten die een gemiddelde gebruiker uit dit instructieboek kan halen?

Uitgebreid praktijkboek over Google Analytics

Joel Davis heeft een zeer uitgebreid instructieboek over Google Analytics (583 blz.) geschreven. Daar heb ik zeer veel respect voor. Joel gaat in zijn boek uitgebreid in op de basisbeginselen van Google Analytics:

  • Hoe start je met Google Analytics?
  • Hoe stel je jouw Google Analytics account correct in?
  • Welke rollen kun je toekennen aan collega’s/klanten of bureaus waar je mee samenwerkt?
  • Wat zijn statistieken en dimensies en hoe pas je deze toe?
  • Hoe berekent Google Analytics het bouncepercentage en gemiddelde tijd op de pagina/site?

Het is heel belangrijk om de basisbeginselen onder de knie te krijgen, voordat je met Google Analytics aan de slag gaat. Daarom is het zeer positief dat dit uitgebreid aan bod komt binnen dit boek. Ik vind alleen wel dat het bepalen van actiegerichte KPI’s onderbelicht is in dit boek. Met welke KPI’s kun je nu bepalen of een website/webshop succesvol is of niet?

Implementatie Google Analytics

Joel gaat uitgebreid in op de mogelijkheden om een volledige Google Analytics implementatie te kunnen uitvoeren voor je website(s). Vooral zijn kennis over de reguliere expressies is indrukwekkend. Daarom heeft hij ook een apart onderdeel gereserveerd voor het instellen van filters m.b.v. reguliere expressies.

Ik vraag me wel af of de inzet van reguliere expressie niet te ingewikkeld is voor de gemiddelde gebruiker. Mijn advies is om zoveel mogelijk de standaard functionaliteiten zoals kanaal – en paginagroepen te benutten om het rendement van je acquisitie kanalen en content op de site te gaan bepalen.

De implementatie van event tracking en de E-commerce module komen uitgebreid aan bod binnen dit instructieboek. Dat is zeer positief. Vooral de aangepaste gebeurtenissen zoals scrolldiepte en de interactie binnen je formulieren zijn noodzakelijk om de cijfers uit Google Analytics te kunnen vertalen naar concrete informatie.

Joel besteedt in dit instructieboek geen aandacht aan de implementatie van cross-domain tracking. Dat vind ik eigenlijk wel een must-have voor een instructieboek over Google Analytics. De meeste website/webshop eigenaren beschikken namelijk tegenwoordig over meerdere (sub) domeinen. Daarnaast kom ik in eigenlijk iedere implementatie wel problemen tegen die te maken hebben met het toepassen van de koppeling tussen de verschillende (sub) domeinen.

De rapportage mogelijkheden in Google Analytics

Joel gaat uitgebreid in op alle standaard rapportages in Google Analytics. Ik vind het zeer positief dat hij niet alleen ingaat op de cijfers binnen deze rapportages, maar ook de concrete informatie die je hieruit kunt halen. Voorbeeld: hoe kun je inspelen op het gebruikersgedrag om de conversie van je site te verbeteren?

Daarnaast doorloopt Joel alle mogelijkheden van de onderdelen doelgroep t/m conversie. Zeer praktisch voor de gemiddelde gebruiker. Hij gaat hierbij wel uit van de standaard rapportages en niet de praktische toepassingsmogelijkheden van aangepaste rapporten.

Dat vind ik echt een must-have binnen een instructieboek over Google Analytics. Aangepaste rapporten is misschien wel de meest waardevolle functionaliteit van Google Analytics. Binnen deze rapporten kun je namelijk de statistieken en dimensie toepassen die gericht zijn op jouw bedrijfssituatie. Onderstaand is hier een praktisch voorbeeld van:

visual aangepaste rapport

Impact acquisitie kanalen en content bepalen met Google Analytics

De onderdelen acquisitie en gedrag helpen je om de impact van je acquisitie kanalen en content te gaan bepalen. Joel legt stap-voor-stap uit hoe je deze rapporten kunt gebruiken om deze informatie te achterhalen. Daarnaast heeft Joel een apart hoofdstuk gereserveerd om met Google Analytics de impact van je social media activiteiten te gaan bepalen.

Joel legt ook uit hoe je campagne-tags kunt instellen, zodat je de impact van betaalde en niet-betaalde kanalen van elkaar kunt onderscheiden.  Mijn advies is om daarnaast ook kanaalgroepen in te stellen, zodat je deze kanalen in groepjes kunt onderverdelen. Denk hierbij aan je affiliates of mailings.

Praktijkoefeningen Google Analytics

Dit instructieboek is zo uitgebreid, omdat aan ieder hoofdstuk praktijkoefeningen zijn gekoppeld. De antwoorden heeft Joel achterin het boek geplaatst. Je kunt de verkregen informatie dus direct in de praktijk gaan toepassen.

Vooral de praktijk oefeningen over het toepassen van reguliere expressie was voor mij persoonlijk weer een eye-opener. Daarnaast bieden de oefeningen voor het instellen van segmenten en het analyseren van de acquisitie en gedragsrapporten je hulpmiddelen om acties te kunnen koppelen aan de verkregen informatie uit Google Analytics.

Eindoordeel

Ik denk dat dit instructieboek voor een beginnende Google Analytics gebruiker ideaal is. Joel legt stap-voor-stap uit hoe je ieder rapport kunt gaan toepassen op je site statistieken. Daarnaast kun je de praktijkoefeningen in het boek raadplegen om je kennis in de praktijk te gaan testen. Vervolgens kun je dit één-op-één gaan toepassen op je eigen site statistieken.

Voor de gevorderde Google Analytics gebruiker is dit boek te breed opgezet, wat mij betreft. Je leert in dit instructieboek vooral de functionaliteiten kennen, maar niet zozeer de praktische toepasbaarheid van deze analyse functionaliteiten.

Ik vind vooral het ontbreken van content over aangepaste rapporten en in het bijzonder de praktische mogelijkheden om met Google Analytics je AdWords rapporten te analyseren een tekortkoming.

Kortom: voor de beginnende Google Analytics gebruiker een zeer nuttig boek om te gaan lezen!

Via deze link kun je dit boek bestellen.

 

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.