Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

Het bouncepercentage is een veelbesproken onderwerp onder (online) marketeers. Wat is het ? En wat zegt dat over je website resultaten?

In deze tip gaan we kijken naar hoe we het bouncepercentpage dienen te interpreteren. Dit is namelijk afhankelijk van meerdere factoren, zoals je type website en de inrichting van je website.

In deze tip bespreek ik met je wat een bouncepercentage eigenlijk zegt en welke inzichten je uit deze berekende statistiek kunt halen.

Klaar om te starten met de basisbeginselen van het bouncepercentage?

Wat is eigenlijk de betekenis van het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is niets anders dan het % gebruikers die slechts 1 interactie hebben op je website. Meestal is deze interactie een bekeken pagina, maar dit kan natuurlijk ook een gebeurtenis zijn zoals een bekeken video/brochure.

Het is dus geen website KPI, maar het is natuurlijk wel een indicator voor je site betrokkenheid. Want je wilt ten slotte dat je gebruikers minimaal 2 pagina’s bekijken of interacties hebben op je website.

Wanneer is het praktisch om het bouncepercentage te gebruiken?

Vooral om de kwaliteit van je landingspagina’s (mede) te bepalen. Wat is het bouncepercentage van je belangrijkste AdWords landinsgpagina’s?

Tip: neem altijd een conversiestatistiek zoals paginawaarde mee bij het bepalen van de kwaliteit van je belangrijkste AdWords landingspagina’s:

In bovenstaand AdWords rapport zie je dat landingspagina 5 een lager bouncepercentage heeft dan landingspagina’s 2 en 3. Echter, landingspagina 5 heeft een paginawaarde van 0!

Het is dus geen overbodige luxe om na te gaan waarom de gebruikers niet converteren op deze pagina. Het ligt in ieder geval niet aan een hoger dan gemiddeld bouncepercentage:)

Wanneer is het bouncepercentage niet praktisch om te gebruiken als indicator? Voor blogs is het bouncepercentage nagenoeg waardeloos. In de meeste gevallen bekijken je gebruikers namelijk de gewenste blog en verlaten daarna je blog. Als blog kun je de aandacht beter richten op KPI’s zoals lezersbetrokkenheid (scrolldiepte) en loyaliteit (bezoekfrequentie).

Wat is een goed bouncepercentage?

Hierop heb ik geen standaard antwoord. Je kunt natuurlijk ter inspiratie kijken naar benchmarks:

 

Mijn advies is om in ieder geval te streven naar een bouncepercentage < 50%, zeker voor je AdWords landingspagina’s. Houd hierbij wel rekening met de complexiteit/prijs van je product. En je type website. Een website met 1 lange scrollpagina en een formulier zal een hoger bouncepercentage hebben dan een website met tientallen pagina’s.

 

Praktijkvoorbeeld interpretatie bouncepercentage

Een klant van mij verkoopt een software product met consultancy gericht op het topsegment. (> 10.000 euro)

Dan mag je rekening houden met een langere klantreis (langer dan 6 maanden) en dan kan het dus voorkomen dat een landingspagina gericht op de oriëntatie of vergelijkingsfase een bouncepercentage heeft boven de 50%.

Daarom hebben we in dit geval het doel van de landingspagina (CTA-knoppen) gekoppeld aan het bouncepercentage. Zo kunnen we de werkelijke impact van de landingspagina’s bepalen:

Landingspagina 2 heeft een relatief hoog bouncepercentage in vergelijking met de andere pagina’s. Toch klikken relatief veel gebruikers op de CTA-knoppen. Het bouncepercentage van 72% is aan de hoge kant, maar dit betekent nog niet dat deze landingspagina helemaal geen bijdrage levert aan je conversie.

Kortom: gebruik het bouncepercentage ter aanvulling van je belangrijkste KPI.

Heb je aanvullende vragen over de interpretatie van het bouncepercentage?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.