Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 13 minuten

Branding marketing is voor iedere website belangrijk. Je wilt ten slotte de bekendheid van je bedrijf of merk naar een hoger niveau tillen.

Toch merk ik in de praktijk dat weinig bedrijven het effect van hun branding marketing meten.

Daarom behandel ik in deze blog de mogelijkheden om het branding effect van je website met Google Analytics te bepalen:

  1. Acquisitie: hoeveel nieuwe gebruikers weten je website te vinden?
  2. Gedrag: het RFM (recentheid-frequentie-conversie) effect van je branding marketing.
  3. Impact branding marketing: Wat is de gebruikers – en conversie ontwikkeling vanuit direct/verwijzend en AdWords/SEO branded verkeer?
  4. Bonus: gebruik kwalitatieve feedback binnen je branding marketing!

Om het effect van je branding marketing te kunnen bepalen dien je onderstaande zaken te implementeren binnen Google Analytics:

In deze blog ga ik bewust niet in op de technische implementatie van bovenstaande onderdelen. Ik wil namelijk dat je de aandacht kunt richten op het vertalen van de branding data naar concrete informatie, waar je actiepunten aan kunt koppelen om de branding resultaten naar een hoger niveau te tillen.

Zullen we maar snel starten met de basisbeginselen om het effect van je branding marketing te kunnen meten?

Basisbeginselen doormeten effect branding marketing

Voordat je aan de slag gaat om de impact van je branding marketing te bepalen, adviseer ik je om allereerst enkele vragen op papier te zetten.  Ik hoop dat onderstaande voorbeeldvragen je inspiratie geven om dit toe te passen voor je eigen branding marketing activiteiten:

  • Hoeveel nieuwe gebruikers zijn erbij gekomen in de afgelopen 6 maanden?
  • Hoe vaak bezoeken de meeste (terugkerende) gebruikers de site? Welke impact heeft dit op de conversie?
  • Hoeveel dagen (recentheid) zitten er tussen het 1ste en eventuele vervolg bezoeken? Welke impact heeft dit op de conversie?
  • Wat is de gebruikers – en conversie ontwikkeling vanuit direct/verwijzend inclusief AdWords/SEO branding verkeer?

Om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen dien je natuurlijk ook kritisch te kijken naar je huidige implementatie:

  • Kun je de impact van vraag 2 en 3 op de conversie gaan bepalen? Conversie heeft betrekking op je belangrijkste macro-doelen zoals een bestelling/offerte aanvraag of bekeken whitepaper.
  • Kun je de impact van je AdWords branding campagne op de conversie gaan bepalen? Hiervoor dien je te beschikken over de AdWords campagne data in Google Analytics.
  • Daarnaast dien je een segment te gebruiken om het effect van direct/verwijzend verkeer + AdWords/ SEO branding (homepage/over ons) op je conversie te bepalen.

Bepaal het effect van je branding marketing

Nu kunnen we starten met het echte werk: het bepalen van de impact van branding marketing op de website resultaten.

Allereerst gaan we kijken naar de ontwikkeling van het aantal nieuwe gebruikers in de afgelopen maanden. Hoeveel nieuwe gebruikers zijn erbij gekomen in de afgelopen 6 maanden?

acquisitie-branding

 

Bovenstaand overzicht geeft je een praktisch beeld over de ontwikkeling van het aantal nieuwe gebruikers in het afgelopen half jaar.

Disclaimer bij de berekende statistiek % nieuwe sessies: ik kan me voorstellen dat dit een verwarrende statistiek kan zijn.

Google Analytics deelt namelijk het aantal nieuwe gebruikers door het aantal sessies. Nieuwe gebruikers is namelijk geen gebruikers, maar een sessie statistiek!

Tip: kijk niet alleen naar de ontwikkeling van je nieuwe gebruikers per maand, maar ook per kanaal en apparaat. Voorbeeld: ontvang je meer % nieuwe sessies via SEO dan AdWords?

Bepaal het RFM effect van je branding marketing

Naast de ontwikkeling  van je nieuwe gebruikers wil je natuurlijk ook het gebruikersgedrag vanuit je branding marketing gaan bepalen. Mijn advies is om hierbij het RFM-model te gebruiken:

  • Hoeveel dagen zitten er tussen het 1ste bezoek en eventuele vervolg bezoeken?
  • Met welke frequentie bezoeken de meeste gebruikers je website?
  • Wat is de impact van bovenstaande KPI’s op je belangrijkste macro – en micro doelen?

Allereerst gaan we kijken naar de 1ste vraag. (recentheid van website bezoek)

Welke impact hebben terugkerende bezoeken (minimaal 1 dag geleden) op je website resultaten?

Mijn advies is om dit aangepast rapport te gebruiken met onderstaand filter gericht op de terugkerende bezoeken (exlusief dagen sinds laatste sessie=0)

afbeelding-recentheid-bezoeken

Vervolgens gaan we deze toepassen in de praktijk. Wat is de gebruikers – en conversie ontwikkeling van het aantal terugkerende gebruikers in het afgelopen half jaar?

afbeelding-impact-recentheid

Met bovenstaand overzicht krijg je een praktisch beeld over de ontwikkeling van het aantal terugkerende gebruikers op je website. En niet onbelangrijk: Is de conversiewaarde gestegen of gedaald?

Impact bezoekfrequentie gebruikers op de conversie

Naast het aantal dagen tussen het 1ste en eventuele vervolgbezoeken wil je ook de impact van de bezoekfrequentie van je gebruikers op de conversie bepalen.

Mijn advies is om deze segmenten te gebruiken om antwoord te krijgen op bovenstaande vraag:

 

afbeelding-branding-impact-aantal-sessies

Wat kun je concreet met deze data?

In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat de gebruikers die minimaal 2x de site bezoeken meer impact hebben op de conversie dan éénmalige gebruikers.

Mijn advies is om deze informatie mee te nemen bij de optimalisatie van je marketingcommunicatie strategie – en planning. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op basis van bovenstaande informatie niet 1x per maand, maar 1x per week je nieuwsbrief te versturen.

Impact branded verkeer op je conversie

Tot slot gaan we kijken naar de branded kanalen. Wat is de gebruikers – en conversie ontwikkeling vanuit je branded kanalen?

Je specifieke branded kanalen is natuurlijk afhankelijk van je marketing communicatie strategie. In onderstaand voorbeeld heb ik gekozen voor het segment branded kanalen met direct en verwijzend + SEO branded verkeer, die landen op de homepage of over ons pagina:

afbeelding-branded-kanalen

 

Vervolgens gaan we deze toepassen in de praktijk. Wat is het effect van je branded kanalen op de website resultaten?

afbeelding-branded-kanalen-in-de-praktijk

Nu heb je in één overzicht een praktisch beeld over de gebruikers – en conversie ontwikkeling via je branded kanalen. Wat kun je concreet met deze data?

Mijn advies is om deze informatie mee te nemen binnen je marketingcommunicatie strategie – en planning. In bovenstaand voorbeeld kun je zien dat slechts 6-7% van de gebruikers afkomstig zijn vanuit branded kanalen. Daarnaast is het opvallend dat de conversiewaarde vanuit de branded kanalen zijn gedaald in november.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om proactiever linkbuilding in te zetten om het aantal verwijzende sites te verhogen. Voorbeeld: opleidingsbureaus en online marketing bureaus zijn voor mij interessante verwijzende sites.

Een andere mogelijkheid is  om artikelen/advertenties te laten plaatsen binnen relevante on – en offline media. Voor mij zijn dit Facebook/LinkedIn en offline media zoals Twinkle Magazine.

Bonus: kwalitatieve feedback om je branding marketing te verbeteren

Naast bovenstaande kwantitatieve mogelijkheden zijn kwalitatieve input cruciaal om je branding resultaten naar een hoger niveau te tillen. Hoe pak je dit aan?

Je kunt bijvoorbeeld een vraag stellen aan gebruikers die zich zojuist hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief:

afbeelding-enquete-voor-branding-marketing

Deze informatie dien je natuurlijk mee te nemen binnen je mailings. Maar mijn advies is om deze kwalitatieve input ook mee te nemen binnen je andere online media zoals AdWords/SEO en Social media.

Afsluitende tips

Ik hoop dat je via bovenstaand stappenplan inspiratie hebt gekregen om het effect van je eigen branding marketing te gaan bepalen.

Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je hier direct mee van start kunt gaan:

  • Bepaal altijd vóóraf de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via Google Analytics;
  • Kijk kritisch naar de implementatie onderdelen die je nodig hebt om het effect van je branding marketing te bepalen. Macro – en micro doelen zijn een must om het effect van je branding marketing te bepalen.
  • Combineer kwantitatieve – en kwalitatieve data om het effect van je branding marketing te bepalen. Voorbeelden van kwalitatieve data zijn online enquêtes, maar ook bijvoorbeeld de interactie op je Facebook/YouTube pagina.
  • En last but not least: betrek je klanten binnen je branding marketing activiteiten. Wat zijn voor jouw A-klanten de belangrijkste reden(en) om producten/diensten bij je af te nemen?

Veel succes om de impact van je branding marketing te bepalen!

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met branding marketing. Hoe bepaal jij de impact van je branding marketing activiteiten?

Kun je je vinden in bovenstaand stappenplan of pak je het anders aan?

Ik lees jouw aanvullingen/tips graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.