Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 13 minuten

Waarom concurrentie-analyse uitvoeren?

Hoe bepaal je nu een onderbouwde keuze voor de budget-verdeling per online kanaal als marketingcommunicatie adviseur?

Je kunt deze keuze bepalen op basis van expertise en ervaringen uit het verleden.

Of je gebruikt CI (concurrentie-intelligente) software om een onderbouwde keuze hiervoor te maken. Je kunt namelijk leren van de goede/slechte keuzes van je concullega’s.

Wat mij betreft, is CI informatie een absolute must voor iedere marketingcommunicatie adviseur of directeur/manager die verantwoordelijk is voor de marketingcommunicatie strategie en planning binnen een organisatie.

Je kunt hiervoor natuurlijk de benchmarking rapporten van Google Analytics raadplegen. Of je gebruikt een gespecialiseerde CI-tool. (mijn voorkeur)

In deze blog laat ik je de mogelijkheden van de concurrentie-analyse (CI) tool SimilarWeb zien over hoe je informatie over je concurrenten kunt gebruiken bij de optimalisatie van je marketingcommunicatie strategie – en planning.

Ik laat je stap-voor-stap zien welke functies van SimilarWeb praktisch zijn om hierbij te gebruiken.

Dit allemaal aan de hand van praktijkvoorbeelden, zodat je deze functies kunt gaan toepassen op je eigen marketingcommunicatie activiteiten.

Ik wil namelijk dat je dankzij deze tool de toewijzing van je marketing-communicatie kanalen kunt verfijnen en verbeteren.

Klaar om te starten met de praktische mogelijkheden van SimilarWeb?

Website analyses

Similar Web is een specifieke CI-tool gericht op concurrentie-intelligente informatie.

Waarom zou je überhaupt gebruik dienen te maken van een dergelijke tool?

  • Je kunt je eigen bezoekvolume vergelijken met één of meerdere concurrenten. Haal je wel het maximale aantal bezoeken uit je kanalen?
  • Je kunt bekijken welke acquisitie kanalen je concurrenten inzetten. Is de verdeling van je marketingcommunicatie kanalen wel optimaal?
  • Je kunt de verdeling betaald (AdWords) en niet-betaald (SEO) bekijken voor je concurrenten. Is er binnen je online marketingcommunicatie budget sprake van een gezonde verdeling tussen AdWords en SEO?

Onderstaande weergave is een vergelijking van een kleinere met wat grotere webshops:

Je ziet dat de Paardendrogist verantwoordelijk is voor een hoger bezoekvolume dan HorseFitshop en Stalapotheek.

Dit zijn natuurlijk maar bezoeken zonder enige context. Het is veel praktischer om te kijken naar de kanalen die de webshops inzetten:

Wat kun je leren van deze data?

  • Je ziet dat de Paardendrogist relatief veel SEO-bezoeken ontvangt.  Stalapotheek en HorseFitshop kunnen zich afvragen of SEO wel de aandacht krijgt die het verdient.
  • De Paardendrogist ontvangt relatief veel bezoeken vanuit verwijzende sites. Het is dus geen overbodige luxe om binnen je marketingcommunicatie budget – en planning hiermee rekening te houden. Heb je überhaupt het verkrijgen van verwijzende sites meegenomen binnen je marketingcommunicatie activiteiten?
  • Opvallend is dat geen van de partijen E-mail inzet als acquisitie kanaal. Dit is wellicht een kans voor Stalapotheek en HorseFitshop om zich te onderscheiden van de ‘grotere’ webshop Paardendrogist.

AdWords en SEO

Vervolgens gaan we kijken naar de onderverdeling tussen betaald – en niet betaald zoekverkeer:


Opvallend hierbij is dat de SEO bezoeken voor Stalapotheek en HorseFitshop nagenoeg gelijk zijn. Echter, HorseFitshop investeert veel meer in AdWords dan Stalapotheek.

Voor HorseFitshop kan het interessant zijn om aandacht te schenken aan hun SEO-optimalisaties, zodat ze richting het volume van de Paardendrogist kunnen doorgroeien.

Voor Stalapotheek geldt het omgekeerde: zij leunen nu bijna volledig op SEO qua bezoeken. Wellicht kan het interessant zijn om te investeren in AdWords om het bezoekvolume naar een hoger niveau te tillen.

 

Verwijzende sites

Naast AdWords en SEO wil je ook de resultaten voor de verwijzende sites met elkaar vergelijken. Via welke verwijzende sites ontvangt de Paardendrogist bezoeken?

Je ziet dat de Paardendrogist vooral bezoeken ontvangt vanuit Bokt.nl. Webmail is namelijk geen verwijzende site, maar eerder een E-mail aanbieder.

Vervolgens wil je natuurlijk weten of bokt.nl een invloedrijke sites is. Daarom klik ik op deze verwijzende site:

Bokt is zeker een invloedrijke website met meer dan 700k bezoeken en een meer dan gemiddelde site betrokkenheid (pageviews)

Het lijkt mij voor zowel Stalapotheek als HorseFitshop geen overbodige luxe om een relevante link met content te laten plaatsen op deze invloedrijke website.

Sociale media

Er zijn veel specialisten die je vertellen hoeveel impact sociale media hebben op je site resultaten. Toch ontvangen deze websites relatief weinig bezoeken vanuit sociale media.

Toch willen we wel graag weten via welke sociale media deze websites bezoeken ontvangen:

Het is natuurlijk niet verrassend dat Facebook verantwoordelijk is voor de meeste sociale media bezoeken. Jammer binnen dit overzicht is dat je geen onderscheid kunt maken tussen betaalde – en niet betaalde sociale media bezoeken. Deze analyse kun je namelijk voor de zoekmachines wel uitvoeren.

Bannering

Er ontbreekt nog één kanaal binnen bovenstaand overzicht: bannering (display adverteren)

Wat mij betreft, een zeer overschat kanaal.

Zet één van bovenstaande partijen bannering überhaupt in?

 

Alleen HorseFitshop zet bannering in op horses.nl. Dat is natuurlijk een site die aansluit bij deze webshop. Al heb ik mijn twijfels over het rendement van bannering.

Site betrokkenheid

Naast de inzet van je acquisitie kanalen kun je natuurlijk ook een vergelijking maken met je concullega’s op basis van de site betrokkenheid.

Kun je de concurrentie aan met je concullega’s op basis van de geboden content?

Het is natuurlijk jammer dat de site betrokkenheid van Stalapotheek hierin niet is meegenomen. Maar je kunt natuurlijk wel HorseFitshop en de Paardendrogist met elkaar vergelijken.

Het is toch wel opvallend dat de kleinere webshop verantwoordelijk is voor een hogere site betrokkenheid dan de grotere webshop de Paardendrogist.

Vervolgens wil je natuurlijk ook kunnen bepalen wat de ontwikkeling is van deze site betrokkenheid. Is de sitebetrokkenheid van HorseFitshop al maanden hoger dan de Paardendrogist of pas sinds de afgelopen maand?

De site betrokkenheid van HorseFitshop is in de afgelopen maand flink gestegen in vergelijking met de Paardendrogist.

Het leerpunt hieruit is: kijk niet alleen naar je grootste concurrent, maar ook naar je kleinere concullega’s om je website resultaten naar een hoger niveau te tillen!

Wel een disclaimer hierbij: het bezoekvolume van HorseFitshop is natuurlijk zeer laag.(lees betrouwbaarheid van de data)

Houd hiermee rekening wanneer je actiepunten aan dergelijke analyses wilt gaan koppelen.

Branche analyses

Naast het vergelijken van je website met enkele concullega’s kun je natuurlijk ook kijken naar branche data. Welke kanalen zetten de allergrootsten binnen je branche in?

Onderstaande weergave is de kanaalverdeling voor een grote website in de paardenbranche:

SEO en verwijzende sites zijn voor deze website de belangrijkste acquisitie kanalen. Vooral opvallend vind ik het hogere bezoek-volume vanuit sociale media en E-mail in vergelijking met AdWords (Paid Search) en Bannering (Display Ads).

Vervolgens kun je natuurlijk ook kijken naar de site betrokkenheid per kanaal:

Het is vooral opvallend dat de site betrokkenheid vanuit E-mail zoveel hoger is dan vanuit sociale media en AdWords/Bannering.

Het leerpunt hierbij is dat het geen overbodige luxe is om budget te reserveren binnen je marketingcommunicatie plan voor de optimalisatie van je E-mail/Sociale media campagnes.

Afsluitende tips

Ik hoop dat je inspiratie hebt kunnen halen uit de praktische mogelijkheden van SimilarWeb om concurrentie-analyses uit te voeren. Tot slot wil ik nog enkele tips aan je meegeven, zodat je hier ook actiegerichte inzichten uit gaat halen:

  • Houd rekening met de beperkingen van een CI- tool. Hoe hoger het bezoekvolume, hoe betrouwbaarder de data. Mijn ervaring is dat pas vanaf 20k-50k bezoeken je kunt spreken van betrouwbare data. Daarom heb ik in bovenstaand voorbeeld ook de vergelijking gemaakt met de Paardendrogist.
  • Bepaal vóóraf de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via deze tool. Voorbeeld: is de budgetverdeling per kanaal wel optimaal?
  • Koppel altijd context aan bovenstaande analyses. Kijk niet alleen naar het bezoekvolume, maar ook naar de site betrokkenheid per kanaal.
  • Voor bovenstaande voorbeelden heb ik gebruik gemaakt van de gratis versie van SimilarWeb Pro. Indien je meer informatie wilt bekijken over de kanaalinzet door je concullega’s, kun je gebruik maken van een premium abonnement. Je dient hierbij te denken aan een tarief vanaf 1000 euro per maand.

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten met SimilarWeb!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met CI-tools zoals SimilarWeb.

Kun je je vinden in bovenstaand stappenplan of hanteer je een alternatieve werkwijze m.b.t. concurrentie-analyses?

Ik lees graag jouw aanvullingen/feedback bij de reacties?

Heb je aanvullende vragen over de praktische toepasbaarheid van concurrentie-analyses?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.