Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 13 minuten

CTA-knoppen zijn een cruciaal onderdeel voor iedere leadgeneratie website of webshop. De gebruiker die klikt op je belangrijkste CTA-knoppen heeft ten slotte de intentie om je product te bestellen of een offerte aan te vragen.

Hoe weet je nu welke CTA knoppen het beste converteren? Knoppen gericht op macro-doelen zoals een offerte aanvraag of juist micro-doelen zoals een brochure of whitepaper? En wat is de invloed van de content rondom je CTA-knoppen?

In deze blog ga ik met je de mogelijkheden bespreken om de klikken op je belangrijkste CTA knoppen te optimaliseren. Welke zaken dien je mee te nemen bij de conversie optimalisatie van je CTA-knoppen?

Ik zal de basisbeginselen met je bespreken. Daarnaast laat ik je praktijkvoorbeelden zien van CTA knoppen voor leadgeneratie websites/webshops en blogs. Ik wil je met deze praktijkvoorbeelden inspiratie geven om aan de slag te gaan met de conversie optimalisatie van je CTA-knoppen.

Deze basisbeginselen bespreek ik met je op basis van mijn eigen expertise en ervaringen. Indien je aanvullingen hierop hebt, laat gerust een reactie achter met jouw visie hierop. Door van elkaar te leren kunnen we allemaal beter worden in de conversie optimalisatie van de CTA-knoppen!

Tot slot laat ik je ook de analyse mogelijkheden van Google Analytics en HotJar zien om onderbouwd hiermee aan de slag te gaan.

Klaar om te starten met de basisbeginselen conversie optimalisatie van je CTA knoppen?

Bepaal altijd je belangrijkste doel per pagina

Hoe start je nu met de conversie optimalisatie van je CTA knoppen. Je kunt natuurlijk op je gevoel CTA knoppen uitkiezen voor alle pagina’s op je site:

Niet de meest verstandige strategie. Mijn advies is om altijd eerst kritisch na te denken over de doelen voor je belangrijkste pagina’s. Niet iedere pagina dient namelijk hetzelfde doel. Kijk maar naar je eigen website of webshop. Een diensten/productpagina dient natuurlijk een ander doel dan je over ons/klantenservice pagina.

Voordat je hiermee start dien je eerst je website KPI’s te bepalen en te vertalen naar Google Analytics doelen. Vervolgens kun je jouw doelen per site onderdeel gaan bepalen. Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze oefening voor één van mijn klanten:

Hoe kom je tot een dergelijke opzet?

  1. Bepaal je belangrijkste website KPI’s voor de gehele site;
  2. Bepaal je belangrijkste site onderdelen, in bovenstaand voorbeeld zijn dit homepage/functies/prijzen en adviespraktijk;
  3. Koppel aan ieder site onderdeel een doel. Dit kunnen zowel macro als micro-doelen zijn zoals ik in bovenstaand voorbeeld laat zien.
  4. Bepaal hoeveel CTA knoppen je per site onderdeel wilt communiceren. In bovenstaand voorbeeld heb ik gekozen voor 2 type CTA-knoppen, maar dit kan er natuurlijk ook één zijn, afhankelijk van je type website en/of content strategie.

Meer dan 2 type CTA-knoppen is niet ideaal, aangezien je het dan voor de gebruiker moeilijker maakt om een keuze te maken voor een specifieke actie.

5. Bepaal vervolgens de tekst van je CTA-knop en de content rondom je CTA-knop. Belangrijk hierbij is dat je de inhoudelijke tekst rondom en de CTA-knop zelf met elkaar afstemt.  Ze dienen elkaar aan te vullen.

Praktijkvoorbeelden CTA knoppen: wat kun je leren van andere sites?

Wat zijn nu goed converterende CTA-knoppen? Helaas kan ik op deze vraag geen standaard antwoord geven. Dit is namelijk afhankelijk van je type website en content strategie.

Ik wil wel enkele voorbeelden met je bespreken, waarvan ik denk dat je hiervan kunt leren bij de conversie optimalisatie van je eigen CTA knoppen:

  1. Leadgeneratie CTA-knoppen. Onderstaande site communiceert op hun tarieven pagina een indicatie van het tarief per gebruiker. Daarnaast communiceren zij een CTA-knop gericht op de specificatie van de tarieven per gebruiker:

Hierin vullen de tarief indicatie en de CTA-knop elkaar aan. Je wilt op je website namelijk de hoofdlijnen van je product/dienst en de details in een brochure of whitepaper communiceren.

2. Webshop CTA-knoppen. Iedere webshop wil de gebruiker een product laten toevoegen in de winkelwagen. Maar wat is nu een praktische werkwijze om dit voor elkaar te krijgen? Onderstaande webshop pakt dit, wat mij betreft, slim aan:

In winkelmandje is natuurlijk niet zo speciaal, maar wel de micro-CTA knop bewaar.

Zo geef je de gebruiker de geruststelling dat je dit product kunt opslaan en op een later moment bestellen. Daarnaast hanteert deze webshop verschillende kleuren voor de macro en micro CTA-knoppen. Bewaar ondersteunt nu de belangrijkste CTA-knop in winkelmandje. Heel slim!

Tot slot communiceert deze webshop de voordelen om bij hun te bestellen onder de CTA-knoppen en beschrijft deze punt-voor-punt. Zo bevestig je de gebruiker in de juistheid vd keuze om een product in het winkelmandje te plaatsen en het product te bestellen.

Wat kun je hiervan leren?

Kijk niet alleen naar de kleur en tekst, maar ook naar de content rondom je belangrijkste CTA-knop.

3. Blogs CTA-knoppen. Blogs hebben vaak geen winstdoelstelling, maar natuurlijk wel KPI’s. Je kunt dus ook CTA-knoppen communiceren, bijvoorbeeld onderaan je blog. Ik vind onderstaande CTA-knop wel slim bedacht:

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat je ook op een blog CTA-knoppen kunt gebruiken. Kijk maar eens naar de afstemming vd inhoudelijke tekst met de CTA-knop.

Wat kun je hiervan leren?

Kijk naar een passende CTA voor je blogs. Wellicht kun je iets weggeven zoals in bovenstaand voorbeeld of kun je jouw lezers een praktijkoefening laten maken. Zo geef je de lezer net iets meer dan alleen de inhoudelijke content op je blog.

Gebruik Google Analytics en HotJar om de conversie van je CTA-knoppen te verbeteren

Indien je bovenstaande basisbeginselen beheerst, wil je natuurlijk aan de slag gaan met de conversie optimalisatie van je CTA-knoppen.

Gelukkig bieden analyse tools Google Analytics en HotJar je deze mogelijkheden. Mijn advies is om te starten met de heatmaps van HotJar.

Hiermee achterhaal je de muisbewegingen en klikken op je belangrijkste CTA-knoppen. Oftewel: welke CTA-knop vindt de gebruiker het meest interessant?

Vervolgens wil je deze HotJar data koppelen aan je Google Analytics data: wat is nu werkelijk het verschil qua klikken op de belangrijkste CTA-knoppen voor de belangrijkste site onderdelen?


Hoe krijg je de beschikking over de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel in Google Analytics?

Gebruik deze tip om je CTA-knoppen als gebeurtenissen in te stellen en deze tip om je gebeurtenis te gebruiken als aangepaste statistiek zoals in bovenstaand voorbeeld.

Vervolgens kun je met dit rapport  de klikken op je belangrijkste CTA-knoppen per site onderdeel bepalen.

Praktijkvoorbeeld conversie optimalisatie van je CTA-knoppen

In het praktijkvoorbeeld CTA-knoppen gericht op leadgeneratie websites liet ik je een voorbeeld zien van content gericht op de prijsindicatie per gebruiker en de CTA-knop download brochure voor de tarieven.

In de brochure staan namelijk de tarieven. (specificaties)

De insteek hierachter is om alleen de prijsindicatie (hoofdlijnen) op de website te communiceren en de specificaties in de brochure. (details)

Zo bedien je zowel de vergelijkende als koopgerichte gebruiker. Allemaal prima natuurlijk, maar klikken er nu ook meer gebruikers op deze CTA-knop?

Zeer positief natuurlijk, wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van de klikken op de CTA-brochure sinds augustus.

Wat is het leerpunt van dit praktijkvoorbeeld?

Gebruik deze informatie om de klikken op de CTA-knoppen van je andere site onderdelen te optimaliseren!

Praktijkoefening conversie optimalisatie van je CTA-knoppen

Conversie optimalisatie van je CTA-knoppen is meer dan een kleur en tekst uitkiezen voor je belangrijkste knoppen op de website. Ik hoop dat je dankzij de besproken basisbeginselen en praktijkvoorbeelden in deze blog inspiratie hebt gekregen om hiermee aan de slag te gaan.

Mijn advies is om deze praktijkoefening hierbij te gebruiken. Wat ga je doen in deze praktijkoefening?

  1. Het toepassen van de basisbeginselen conversie optimalisatie van je CTA-knoppen: wat zijn de belangrijkste doelen per site onderdeel?
  2. Het toepassen van de besproken analyse mogelijkheden om conversie optimalisatie van je CTA-knoppen uit te voeren: Hoe kun je de informatie uit Google Analytics gebruiken om het aantal klikken op je CTA-knoppen naar een hoger niveau te tillen?

Veel succes met de inzichten die je hieruit haalt!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw eigen ervaringen met de conversie optimalisatie van je CTA-knoppen. Kun je je vinden in de besproken basisbeginselen of heb je een heel andere visie hierop?

Ik lees graag jouw aanvullingen en opbouwende feedback hierop bij de reacties.

P.S. Aanvullende vragen over de basisbeginselen conversie optimalisatie van je CTA-knoppen?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather