Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 14 minuten

Je kunt alles optimaliseren binnen je website/webshop, zoals content of je CTA knoppen, maar indien je conversie formulieren niet 100% functioneren ga je nooit het maximale resultaat behalen.

In de praktijk merk ik dat dit een ondergewaardeerd onderdeel is binnen de conversie optimalisatie. Daarom behandel ik in deze blog verschillende type formulieren (leadgeneratie & webshop) uit de praktijk. (positief én negatief)

We kunnen namelijk van elkaar leren om de conversie van de checkout (aanvraag formulieren) naar een hoger niveau te tillen.

De basisbeginselen van conversie optimalisatie van je formulieren is hierbij cruciaal. Daarnaast bespreek ik met je de mogelijkheden van tools zoals Google Analytics en HotJar om de conversie van je checkout (aanvraag formulieren) te verbeteren.

Disclaimer hierbij: in deze blog beschrijf ik mijn expertise & ervaringen met het optimaliseren van conversie formulieren.

Indien je aanvullingen/verbeteringen voor ogen hebt, laat vooral een reactie met jouw expertise & ervaringen achter. We kunnen allemaal van elkaar leren!

Klaar om te starten met de basisbeginselen van formulier optimalisatie?

Conversie optimalisatie van je formulieren: de basisbeginselen

Voordat we starten met de basisbeginselen laat ik je enkele voorbeelden zien van formulieren met weinig of geen aandacht voor conversie optimalisatie:

 

 

(Klik op de afbeelding voor een scherpere weergave)

Wat zijn verbeterpunten voor bovenstaande conversie formulieren?

  • De voordelen van het bedrijf/merk ontbreken op deze formulieren;
  • De volgorde is niet altijd even duidelijk. Waarom vraag je eerst een bedrijfsnaam en pas daarna de naam van de gebruiker? Waarom vraag je eerst het E-mail adres/telefoonnummer en pas daarna de postcode en huisnummer van de gebruiker.
  • De CTA knop is weinig beschrijvend met verzenden/plaats order. Offerte aanvragen/bestelling afronden is een duidelijkere beschrijving voor de actie die daarop volgt.
  • Alle stappen in de check-out zijn op één pagina geplaatst. Waarom laat je de gebruiker zijn/haar persoonsgegevens en verzend & betaalmethode niet op een aparte pagina invullen. Zo geef je de gebruiker de ruimte & tijd om de bestelling op het gemak af te ronden.

Met welke basisbeginselen dien je rekening te houden bij het inrichten van je checkout/leadgeneratie formulier?

Ik gebruik hiervoor deze structuur voor de checkout en leadgeneratie formulieren:

 

 

Mijn advies is om de volgende zaken hierbij mee te nemen:

  1. Kies niet voor een onestepcheckout, maar gebruik aparte pagina’s voor iedere check-out stap;
  2. Leg binnen een leadgeneratie formulier uit waarover de gebruiker informatie kan aanvragen.
  3. Communiceer je invulvelden in de volgorde van eenvoudig zoals naam en adres t/m de kritische invulvelden zoals E-mail adres en telefoonnummer;
  4. Laat je straatnaam en woonplaats automatisch genereren via de ingevulde postcode en huisnummer;
  5. Communiceer een heldere CTA knop die beschrijvend is voor de actie die hierop volgt.
  6. Communiceer een heldere helptekst wanneer de gebruiker een invulveld is vergeten in te vullen. Voorbeeld: je bent vergeten je telefoonnummer in te vullen. En laat vervolgens met een groen vinkje weten dat een geldig telefoonnummer is ingevuld.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een uitvoering van een dergelijke opzet:

Bovenstaande opzet is voor je nieuwe klanten.

Mijn advies is om een aparte opzet te maken voor je bestaande klanten. Je beschikt ten slotte al over hun persoonsgegevens. En wellicht al over hun favoriete verzend & betaalwijze. Je hoeft hen dus in principe alleen te laten afrekenen in de check-out. Maak hier dus gebruik van.

Helaas kom ik in de praktijk nog teveel webshops tegen die de checkout voor hun klanten niet optimaliseren:

Het is natuurlijk positief dat deze webshop mijn persoonsgegevens herhaalt, maar waarom laat je me deze stap niet gewoon overslaan.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een webshop die mij wel deze mogelijkheid biedt:

Tip: bied je klant net vóór de check-out de mogelijkheid om af te rekenen als klant. De ervaring in de praktijk leert dat bestaande klanten een grotere impact hebben op de online omzet dan nieuwe klanten.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van deze werkwijze:

Hoe meet je & optimaliseer je jouw check-out?

Ik hoop dat bovenstaande praktijkvoorbeelden je inspiratie geven om aan de slag te gaan met je checkout/formulier optimalisatie. Maar hoe meet en optimaliseer je vervolgens je checkout of aanvraagformulier.

Mijn advies is om in ieder geval je checkout conversie als website KPI te gaan gebruiken. Vervolgens dien je deze KPI te vertalen naar een Google Analytics doel(en), afhankelijk van hoeveel checkout stappen je gebruikt.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijke werkwijze:

Hoe heb ik deze checkout conversie laten uitrekenen?

  • Ik heb doelen ingesteld voor de conversiestappen checkout en bestelling (ordered)
  • Vervolgens heb ik hieraan de berekende statistiek checkout conversie gekoppeld. (ordered/checkout OrderStart)

Voor een leadgeneratie website is de implementatie nagenoeg hetzelfde. Je kiest dan niet voor checkout als doel, maar voor de doorklik naar je aanvraag formulier en je brochure en/of offerte aanvraag. Vervolgens koppel je hieraan de berekende statistiek conversie formulier (aanvraag/doorkliks naar formulier):

Ik krijg van klanten en nieuwsbrief abonnees vaak de volgende vraag voorgeschoteld:

|’Wat is nu een goede check-out/formulier conversie?’|

Het is zeer lastig om hierop een concreet antwoord te geven. Dit is namelijk afhankelijk van je type website en website/marketingcommunicatie strategie.

Uit eigen ervaring adviseer ik je om kritisch te kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van je checkout, indien deze beneden de 50% ligt, bij een leadgeneratie formulier ligt dit kritische punt beneden de 25%.

Disclaimer hierbij: dit is puur uit eigen ervaring, geen bewezen cijfers.

Mijn advies is wel om altijd kritisch te kijken naar de technische gezondheid van je aanvraag/bestel formulieren. Je wilt namelijk niet dat er binnen deze stappen conversie weglekt uit je webshop/website, vanwege technische tekortkomingen.

Implementeer in ieder geval een JavaScript foutmeldingen meting, zodat je de technische gezondheid van je checkout of leadgeneratie formulier kunt bepalen.

Onderstaand voorbeeld laat zien dat dit best kostbare gevolgen kan hebben voor je online omzet:

Gebruik HotJar om antwoord te krijgen op de hoe – en waarom vraag!

Met Google Analytics krijg je antwoord op de wat vraag. Daarnaast wil je natuurlijk ook antwoord krijgen op de hoe en waarom vraag. Hiervoor kun je de webinteractie tool HotJar gebruiken. Welke mogelijkheden adviseer ik je om te gebruiken bij de conversie optimalisatie van je checkout of leadgeneratie formulieren?

  1. Video-opnames van je checkout gebruikers. Waar haken ze af binnen je checkout? Al voordat ze starten met het invullen van de persoonsgegevens of op een specifiek invulveld? En waar gaan ze vervolgens naartoe?
  2. De afhakers per invulveld bepalen met de HotJar functie forms. Welk invulveld is verantwoordelijk voor het hoogste afhaakpercentage binnen je checkout of aanvraagformulier?

In onderstaand voorbeeld kun je je afvragen of je niet een helptekst dient toe te voegen naast het invulveld E-mail adres:

3. Via polls kun je een exit-enquête communiceren wanneer de gebruiker/klant van plan is om je checkout voortijdig te verlaten. Zo krijg je antwoord op de vraag wat de belangrijkste reden(en) voor de gebruiker/klant is om jouw checkout voortijdig te verlaten:

Met je Google Analytics doelen per checkout stap en bovenstaande tools binnen HotJar krijg je inzicht in waar en hoe je jouw checkout kunt optimaliseren.

Mijn advies is wel om altijd je inzichten te A/B testen. Dan heb je namelijk meer betrouwbaarheid/zekerheid dat je optimalisatie de conversie naar een hoger niveau tilt. (exclusief JS foutmeldingen)

Afsluitende tips

Ik hoop dat je dankzij deze blog inspiratie hebt gekregen om conversie optimalisatie voor je checkout/aanvraag formulier toe te gaan passen. Afsluitend wil ik je nog één tip meegeven:

Het is verleidelijk om je checkout/aanvraag formulier conversie direct te gaan optimaliseren met Google Analytics en HotJar. Je kunt ten slotte iedere interactie en stap binnen je checkout meten.

Mijn advies is om de volgorde van deze blog aan te houden. Dus niet direct één van je webanalyse programma’s in te duiken, maar met eigen ogen je checkout te bekijken.

Wat zijn verbeterpunten voor je checkout? Voldoet je checkout aan de besproken basisbeginselen in deze blog? En ga pas daarna je webanalyse programma’s gebruiken om je checkout conversie te verbeteren.

Veel succes hiermee!

P.S. Wil je oefenen met de basisbeginselen van checkout/formulier optimalisatie? In deze praktijkoefening kun je bovenstaande basisbeginselen in de praktijk gaan toepassen!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met de conversie optimalisatie van je checkout/aanvraag formulieren. Kun je je vinden in bovenstaand stappenplan of werk je met een alternatieve werkwijze?

Ik lees jouw aanvullingen en/of opbouwende kritiek graag bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather