Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 14 minuten

In mijn vorige blog heb ik met je de basisbeginselen conversie optimalisatie van je CTA-knoppen besproken.

Je CTA-knoppen zijn natuurlijk het einddoel van je landingspagina. Maar hoe zit het met de ondersteunende content op je landingspagina? Welke type content mag niet ontbreken op je landingspagina?

In deze blog ga ik met je de basisbeginselen landingspagina optimalisatie bespreken. Welke type content is nodig om je belangrijkste doel te bereiken?

Ik zal de basisbeginselen met je bespreken op basis van mijn eigen expertise & ervaring. Indien je aanvullingen/toevoegingen hebt op deze basisbeginselen, laat vooral je feedback achter bij de reacties.

We kunnen ten slotte van elkaar leren om de conversie van de landingspagina’s te verbeteren.

Deze blog bestaat uit 3 onderdelen en een bonus, zodat je stap-voor-stap aan de slag kunt gaan met de conversie optimalisatie van je landingspagina’s:

  1. De basisbeginselen: hoe dien je jouw landingspagina op te zetten?
  2. Praktijkvoorbeelden landingspagina’s: wat kun je leren van andere websites?
  3. Conversie optimalisatie met Google Analytics en HotJar: de mogelijkheden + praktijkvoorbeeld.
  4. Bonus: Praktijkoefening basisbeginselen conversie optimalisatie landingspagina’s.

Klaar om te starten met de basisbeginselen?

Basisbeginselen conversie optimalisatie landingspagina’s : hoe pak je dit aan?

De content op je landingspagina is cruciaal voor de conversie van je landingspagina’s.  Zonder overtuigende content haal je nooit het maximale uit je website/webshop. Toch zie ik nog te veel websites/webshops in de praktijk die nauwelijks aandacht schenken aan de opzet van hun landingspagina’s. Bijvoorbeeld webshops die content van de leverancier zonder enige optimalisatie op hun productpagina’s communiceren:

 

 

Of leadgeneratie websites die alleen productinformatie communiceren en niet de productvoordelen:

 

Welke fout maken bovenstaande websites?

Het is niet duidelijk wat de productvoordelen zijn. Daarnaast communiceren beide partijen hun waarde propositie niet. Oftewel: waarom zou ik een filterhouder bestellen op bovenstaande website?

Deze partij maakt het wel heel bont. Klik maar eens op de link/CTA serviceadressen:)

Maak een structuur voor je landingspagina’s

Hoe dien je de conversie optimalisatie van je landingspagina’s nu aan te pakken? Mijn advies is om allereerst goed te kijken naar de structuur van je landingspagina. Wat communiceer je prominent boven de vouw en welke type content meer onderin je landingspagina?

Hoe ben ik tot bovenstaande opzet gekomen?

  1. Allereerst start je natuurlijk met je titel – en subtitel. Titel is bijvoorbeeld de naam van je product/dienst en binnen je subtitel beschrijf je heel kort je dienst/product.
  2. Vervolgens beschrijf je heel kort de voordelen van je product/dienst. Je wilt namelijk de gebruiker bevestigen in de juistheid van de keuze voor jouw product/dienst.
  3. Nu komt de belangrijkste content van je landingspagina aan bod. Wat houd je product/dienst precies in? Wat kun je doen met jouw product/dienst?

Zo kun je de gebruiker overtuigen om op je CTA-knop te klikken en je product te bestellen of een offerte aan te vragen.

4. Je waarde propositie mag niet ontbreken op je landingspagina. Want waarom dient een gebruiker te kiezen voor jou en niet één van je concullega’s?

Hoe bepaal je jouw waarde propositie? Je kunt het aan je klant vragen met een feedback poll, nadat deze een bestelling plaatst in je webshop of je vraagt het aan je accountmanager of klantenservice collega.

Deze hebben zoveel contact met de klant, dat zij waarschijnlijk de voordelen van je bedrijf/merk voor de gebruiker kunnen dromen.

Praktijkvoorbeelden landingspagina’s: wat kun je leren van andere sites?

Wat zijn nu goed converterende landingspagina’s? Helaas is er geen succesformule voor een goed converterende landingspagina? Iedere website heeft namelijk zijn eigen doelstellingen en content strategie.

Daarom adviseer ik je om niet één-op-één de landingspagina strategie van een grote E-commerce speler te kopiëren op jouw website. De doelstellingen en content strategie hoeven namelijk niet hetzelfde te zijn. Maar je kunt natuurlijk wel leren van andere websites. Welke strategieën kun je meenemen binnen je eigen aanpak?

  1. E-commerce. Onderstaande webshop heeft serieus werk gemaakt van landingspagina optimalisatie. Kijk maar eens naar de structuur van onderstaande landingspagina:

Allereerst zie je dat deze partij werk heeft gemaakt van de productfoto. Deze ziet er zeer professioneel & betrouwbaar uit. Daarnaast communiceren zij een productvoordeel in de subtitel om de gebruiker te overtuigen om deze broek te gaan kopen.

Wat kun je nog meer leren van deze landingspagina? Deze landingspagina communiceert urgentie met het kortingsbedrag (+percentage) en de maten die nog op voorraad zijn.

Daarnaast communiceert deze webshop zeer attent vind mijn maat net onder de gekozen maat. Indien de gebruiker twijfelt over de gekozen maat, kan zij deze alsnog controleren en eventueel aanpassen.

Tot slot is hun waarde propositie onder de CTA-knoppen natuurlijk een bevestiging van bovenstaande content.

2. Leadgeneratie website. De landingspagina strategie voor een leadgeneratie website is natuurlijk niet hetzelfde als voor een webshop. Wat kun je leren van andere leadgeneratie websites?

 

TeamBit is een aanbieder van HR software. Natuurlijk niet de meest sexy oplossing. Toch hebben zij een aansprekende landingspagina. Wat kun je leren van deze opzet?

  1. In de subtitel communiceren ze direct een voordeel om te starten met hun software product.
  2. Met de cartoon spelen ze in op het gevoel van de gebruiker. (HR-adviseur)
  3. De structuur van de landingspagina spreekt mij zeer aan.  Ze communiceren eerst de generieke informatie (pijnpunten en oplossing) om vervolgens in te gaan over hoe hun software oplossing er in de praktijk uitziet.
  4. Ten slotte ondersteunen ze de voordelen van hun software oplossing met de motivatie van de oprichters. (persoonlijke aanpak)

Kortom: kijk goed naar de structuur (volgorde) van je landingspagina!

Landingspagina optimalisatie met Google Analytics en HotJar

Naast bovenstaande basisbeginselen wil je ook onderbouwd je landingspagina kunnen optimaliseren. Mijn advies is om hierbij de analyse mogelijkheden van Google Analytics & HotJar te gebruiken. Hoe start je hiermee?

Mijn advies is om te starten met de Heatmaps van HotJar. Stel je belangrijkste landingspagina’s in als heatmap. Zo kun je bepalen welke content de meeste aandacht van de gebruiker krijgt:

 

Wat is de meerwaarde van deze heatmaps?

Bijvoorbeeld bij de indeling van je landingspagina. Communiceer je de belangrijkste informatie prominent op je landingspagina? Is alle content even relevant voor je gebruiker?

Vervolgens ga je deze informatie koppelen aan je Google Analytics conversie data. Welke landingspagina’s hebben een bijdrage geleverd aan je eindresultaten?

Wat is de meerwaarde van bovenstaand rapport?

Je kunt de conversiewaarde (paginawaarde) van je landingspagina’s bepalen. Oftewel: welke landingspagina’s leveren echt een bijdrage aan de eindresultaten?

Praktijkvoorbeeld landingspagina optimalisatie

Hoe ziet landingspagina optimalisatie er nu in de praktijk uit?

Een klant was ontevreden over zijn AdWords conversie. Hij stelde mij de volgende vraag:

|Wat dien ik te doen om mijn AdWords resultaten te verbeteren?|

Ik gaf mijn klant het advies om specifieke landingspagina’s op te gaan zetten voor zijn AdWords campagnes. Hij heeft namelijk een software oplossing gericht op zeer specifieke doelgroepen.

Echter, de landingspagina’s waren (nog) niet afgestemd op deze specifieke doelgroepen.

Vervolgens hebben wij samen 12 specifieke landingspagina’s opgezet gedurende 1,5 jaar. Je zal je waarschijnlijk afvragen: is dit niet een beetje te veel van het goede?

Dit waren de resultaten:

Mijn klant was daar uiteraard zeer tevreden over, al hadden de kosten en CPC wat lager gemogen:)

De landingspagina strategie heeft meer conversie opgeleverd. Mooi, maar welke landingspagina’s hebben nu impact gehad op deze conversie stijging?

Je ziet dat vooral landingspagina 1. en 3. een zeer grote impact hebben gehad op deze conversie stijging.

Echter, landingspagina 2 heeft helaas nog weinig impact op de conversie. Je dient hierbij wel rekening te houden met de klantreis van de verschillende landingspagina’s.

De pagina’s 1 en 3. zijn vooral gericht op de koopfase en pagina 2 op de oriëntatiefase. Echter, het is natuurlijk wel een uitdaging om de conversiewaarde van pagina 2 naar een hoger niveau te tillen.

Kortom: Gebruik dit Google Analytics rapport bij de optimalisatie van je landingspagina’s!

Bonus: Praktijkoefening basisbeginselen conversie optimalisatie landingspagina’s

Conversie optimalisatie van je landingspagina is meer dan wat content + je CTA-knoppen plaatsen. Je dient goed na te denken over de samenhang van je content met je CTA-knoppen op de landingspagina.

Dit dient één geheel te zijn. Ik hoop dat je dankzij bovenstaande basisbeginselen en praktijkvoorbeelden inspiratie hebt gekregen om aan de slag te gaan met de conversie optimalisatie van je landingspagina’s.

Mijn advies is om deze praktijkoefening hierbij te gebruiken. Wat zijn de voordelen om deze praktijkoefening te maken?

  1. Je leert bovenstaande basisbeginselen toepassen op je eigen landingspagina’s.
  2. Je leert Google Analytics en/of HotJar gebruiken om de impact van je landingspagina’s te bepalen. En om deze informatie te gebruiken bij de optimalisatie van je landingspagina’s.

Veel succes hiermee!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw ervaringen met landingspagina optimalisatie. Kun je je vinden in bovenstaande werkwijze of gebruik je een andere werkwijze?

Ik lees graag jouw aanvullingen en/of opbouwende kritiek bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog.

Begonnen bij PauwR online marketing – en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren.

Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie.

Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather