Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

Ik merk in de praktijk dat veel gebruikers moeite hebben om over betrouwbare en volledige conversie data te beschikken na hun uitgevoerde implementatie.

Onderstaande input van een nieuwsbrief abonnee is een praktisch voorbeeld van dit probleem:

|Het voelt voor mij soms nog als los zand. Alhoewel ik best veel zaken aangeraakt heb, mis ik voor mijn gevoel vooral een gestructureerd werkstramien, waarbij ik zaken projectmatig afwerk of routinematig periodiek check. Wanneer ik dat beter onder de knie zou hebben, zou ik met meer zelfvertrouwen mijn werk kunnen aanpakken.

Ik heb een meetplan opgesteld, ik heb KPI’s vastegesteld en vertaald naar doelen en/of events. Ik moet nog steeds custom alerts instellen. Ik heb een weekly dashboard gemaakt in Data Studio gebaseerd op het meetplan en de main KPI’s. Nu moet ik er simpel gezegd mee aan de slag. Dan loop ik tegen het probleem aan van onzuiverheid/onbetrouwbaarheid van data.

Daarom behandel ik in deze blog de 3 must-have implementatie onderdelen, wat mij betreft:

  1. Actiegerichte macro – en micro doelen > voor acquisitie/gedrag en eindresultaten!
  2. Inhoudsgroepen om de impact van je content op de conversie te kunnen bepalen;
  3. Gebeurtenissen die indirect impact hebben op je eindresultaten: do’s en dont’s.

In deze blog behandel ik bewust niet de technische implementatie van je doelen/inhoudsgroepen en gebeurtenissen, maar het denkproces voordat je hiermee start.

Mijn advies is namelijk om de technische implementatie over te laten aan je webontwikkelaar of technisch webanalist.  Zo kun jij de aandacht richten op de conversie optimalisatie van de website.

Klaar om te starten met het bedenken en bepalen van je belangrijkste doelen?

Bepaal de doelen die impact hebben op je website resultaten

Voordat je met de implementatie start, adviseer ik je om na te denken over de vragen waarop je antwoord wilt krijgen. Onderstaande vragen ontvang ik regelmatig vanuit mijn klanten of nieuwsbrief abonnees?

  1. Zijn het aantal gebruikers gestegen/gedaald in het afgelopen kwartaal? (acquisitie)
  2. Welk % van de gebruikers klikken op de belangrijkste CTA knoppen? (gedrag)
  3. Welk % van de gebruikers vraagt een offerte aan/bestelt een product? (eindresultaten)

Vervolgens koppel je hieraan KPI’s/ doelen, zodat je antwoord krijgt op bovenstaande vragen. Mijn advies is om te starten met je KPI’s voor acquisitie/gedrag en eindresultaten. Voor één van mijn klanten gebruiken we de volgende KPI’s:

  1. Acquisitie: Gebruikersontwikkeling (SEO) en CTR AdWords/SEO;
  2. Gedrag: unieke paginaweergaven en paginawaarde per site onderdeel, met de focus op AdWords landingspagina’s en oplossingen/functies.
  3. Eindresultaten: De brochure en demo aanvragen/bekeken klantverhalen.

Voor je acquisitie kun je natuurlijk geen doelen gebruiken binnen Google Analytics. Toch adviseer ik je om hiervoor KPI’s te gebruiken. In dit geval zijn de KPI’s vooral gericht op de AdWords en SEO campagnes. Hoeveel gebruikers klikken nu daadwerkelijk op de AdWords en SEO zoekresultaten. Deze kun je gebruiken via de automatische integraties met Google AdWords en Search Console.

Daarnaast kijken we naar de bekeken content op de website. Welke site onderdelen bekijken de meeste gebruikers? En welke site onderdelen hebben de meeste impact op de conversie?

Paginawaarde is een berekende statistiek waarmee je de bijdrage van je site onderdelen aan de conversie kunt bepalen.

Mijn advies is om hierbij de aandacht te richten op je belangrijkste site onderdelen. In dit geval zijn dit de site onderdelen AdWords landingspagina’s en oplossingen/functies.

Naast acquisitie en gedrag wil je ook KPI’s gebruiken voor de eindresultaten. Mijn advies is om hierbij onderscheid te maken tussen macro en micro KPI’s:

 

 

Niet iedere gebruiker vraagt tijdens het 1ste bezoek een brochure of demo (offerte) aan, maar bekijkt hopelijk wel een klantverhaal.

Disclaimer bij deze doelen: ingevulde brochure – en demo formulieren zijn ingesteld op basis van een bedankpagina, nadat de gebruiker succesvol een aanvraagformulier heeft ingevuld.

Een bekeken klantverhaal is een doel op basis van een ingestelde gebeurtenis. (event tracking)

In deze tip lees je meer over het instellen van doelen.

In deze tip lees je meer over het instellen van een gebeurtenis.

Gebruik je macro – en micro doelen binnen je rapportages

Met alleen het instellen van doelen ga je jouw conversie niet naar een hoger niveau tillen. Je dient deze doelen te gebruiken in je aangepaste rapporten of Google Data Studio dashboards om antwoord te krijgen op je vragen. Mijn advies is om heel eenvoudig te starten: wat is de gebruikers – en conversieontwikkeling van je belangrijkste doelen dit jaar?

Tip

Ik zie teveel gebruikers die direct met doelen aan de slag gaan zonder te weten of deze echt impact hebben op de eindresultaten.

Daarom wil ik je deze tip meegeven: neem 1-2 uur de tijd om je KPI’s/doelen te bepalen die echt impact hebben op je eindresultaten.

Gebruik inhoudsgroepen voor je belangrijkste site onderdelen: uitleg + tips

Inhoudsgroepen zijn een must-have binnen je implementatie om KPI’s gericht op het gebruikersgedrag te kunnen monitoren.

Je wilt namelijk de impact van je content op de conversie kunnen bepalen. Welke type content levert nu echt een bijdrage aan je eindresultaten?

Mijn advies is om hierbij keuzes te gaan maken. Niet alle content heeft namelijk impact op je conversie. Denk aan je vacature pagina’s. Hoe bepaal je nu de site onderdelen die praktisch zijn om te gebruiken binnen je inhoudsgroep?

Mijn advies is om goed te kijken naar je menu-structuur. Welke menu-items zijn een wezenlijk onderdeel van je bedrijf/product/platform?

Indien je een webshop hebt, adviseer ik je om de aandacht te richten op de productcategorieën als inhoudsregels voor je inhoudsgroep.

Onderstaande inhoudsgroep is een voorbeeld  voor één van mijn software klanten:

In bovenstaand voorbeeld hebben we de menu-structuur aangehouden. Daarnaast hebben we een aparte regel gereserveerd voor de specifieke AdWords landingspagina’s. (Geschikt voor)

Nu heb je één overzicht met de site onderdelen die verantwoordelijk zijn voor de meeste gebruikers en meeste impact op de conversie.

Disclaimer bij deze inhoudsgroepen: je zal er nooit in slagen om alle pagina’s op de site in een inhoudsregel te plaatsen.

Indien je een pagina(s) niet hebt kunnen plaatsen binnen een inhoudsregel, noemt Google Analytics deze regel not set.

Mijn advies is om niet de aandacht te richten op het aantal unieke paginaweergaves met not set. Je implementatie zal namelijk nooit helemaal perfect zijn. Je kunt je veel beter richten op de 4-5 inhoudsregels die echt impact hebben op je conversie.

Daarom hanteert mijn klant niet de KPI paginawaarde voor alle site onderdelen, maar de paginawaarde van de site onderdelen geschikt voor en functies/voor wie.

Wil je meer weten over de implementatie van inhoudsgroepen? In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je inhoudsgroepen instelt + gebruikt!

Gebeurtenissen die indirect impact hebben op je conversie: do’s en dont’s

Naast inhoudsgroepen wil je natuurlijk ook de gebeurtenissen op je website kunnen meten. Deze hebben namelijk ook een indirecte impact op je KPI’s gericht op het gebruikersgedrag en de eindresultaten.

Het is positief om te zien dat veel gebruikers het instellen van gebeurtenissen meenemen binnen hun implementatie.

Echter, niet alle gebeurtenissen zijn altijd even relevant:

Mijn advies is om je in te stellen gebeurtenissen altijd te koppelen aan je vóóraf bepaalde KPI’s.

Wat zijn praktische gebeurtenissen om te gebruiken? Dat is natuurlijk afhankelijk van je type website + je KPI’s.

Om je hiermee op weg te helpen, laat ik je 2 voorbeelden zien van een webshop en leadgeneratie website. Voor een webshop is het natuurlijk geen overbodige luxe om de bekeken productpagina’s en de producttoevoegingen aan de winkelwagen als gebeurtenis in te stellen:

Bovenstaand voorbeeld is een implementatie van de Enhanced E-commerce module.

Tip: gebruik bovenstaande gebeurtenissen in één aangepast rapport: het gehele shopgedrag van bekeken productpagina t/m de aankopen:

Voor een leadgeneratie website is het natuurlijk wat lastiger: welke gebeurtenissen hebben nu echt een indirecte impact op de eindresultaten?

Mijn advies is om te starten met je belangrijkste CTA knoppen die impact hebben op je eindresultaten. Onderstaande weergave is een voorbeeld van één van mijn software klanten:

 

Nu heb je een praktisch overzicht van de klikken op je CTA knoppen. Nu kun je jezelf de volgende vragen stellen?

  1. Waarom klikken gebruikers meer op de knop Reasult Suite dan contact en brochure binnen de content over de oplossingen?
  2. Welke CTA knop heeft meer impact op de conversie?

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je jouw ingestelde gebeurtenissen omzet naar een aangepaste statistiek zoals in bovenstaande voorbeelden.

Afsluitende tips

Veel lezers zullen zich afvragen: maar dit is toch niet de gehele implementatie?

Dat klopt helemaal:-)

Ik zie helaas teveel gebruikers waarbij de implementatie > 3 maanden duurt. Veel te lang, wat mij betreft.

Ik wil namelijk dat je op korte termijn (3-6 weken) kunt starten om de conversie data uit Google Analytics te gaan vertalen naar concrete informatie.

Daarom adviseer ik je om met deze 3 onderdelen te starten met de focus op je KPI’s/doelen voor acquisitie/gedrag en eindresultaten.

Kun je het toch echt niet laten om aanvullende onderdelen te implementeren?

  • Gebruik deze tip voor je Search Console integratie en deze tip voor je AdWords integratie binnen Google Analytics.
  • Gebruik deze tip voor het gebruik van je campagne-tags en het importeren van je niet AdWords campagne statistieken (lees kosten);
  • Gebruik deze tip voor het instellen van een weergave voor je inloggers (bestaande klanten)

Veel succes met het halen van actiegerichte informatie uit Google Analytics!

Ik ben natuurlijk ook benieuwd naar jouw implementatie ervaringen. Ben je ook gestart met deze 3 onderdelen? Of heb je een andere structuur aangehouden voor je implementatie?

Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Heb je aanvullende vragen over deze 3 must-have implementatie onderdelen?

Mail mij gerust je vraag: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Google Analytics adviseur en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Google Analytics adviseur in de afgelopen jaren. Ik adviseer MKB en grotere bedrijven bij het inrichten van Google Analytics + het vertalen van de cijfers naar concrete informatie. Daarnaast ben ik schrijver van het Nederlandstalige handboek over Google Analytics en deel ik mijn kennis over Google Analytics via presentaties/workshops.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather