Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Ik merk in de praktijk dat gebruikers event tracking helemaal niet implementeren of gebruik maken van tientallen gebeurtenissen binnen Google Analytics. Daarnaast ontbreekt vaak de koppeling tussen deze gebeurtenissen met de belangrijkste KPI’s op de website.

Zonder de koppeling van de ingestelde met je belangrijkste KPI’s ga je nooit actiegerichte inzichten uit event tracking halen. Daarom ga ik in deze blog niet zozeer in op de implementatie van event tracking, omdat er genoeg andere blogs hier aandacht aan besteden. Ik zal uitsluitend de basisbeginselen van event tracking met je doorlopen:

  1. Ken de basisbeginselen van event tracking;
  2. Categoriseer je belangrijkste gebeurtenissen;
  3. Geef context aan je ingestelde gebeurtenissen;
  4. Integreer je gebeurtenissen binnen je analyses;
  5. Afsluitende tips.

Ken de basisbeginselen van event tracking

Event tracking is een tool binnen Google Analytics waarmee je de afgespeelde gebeurtenissen (interacties) binnen je website/webshop, maar ook daarbuiten kunt meten. De letterlijke vertaling van event tracking is namelijk:

|Iedere gebruikers interactie met content dat je onafhankelijk meet vanaf een webpagina|

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Call-to-action knoppen;
  • Een aangepaste bounceberekening van x aantal seconden;
  • Uitgaande links;
  • Pop-ups/ins voor je nieuwsbrief-inschrijvingen.

Voorbeelden van gebeurtenissen die buiten je website afspelen zijn:

  • Geopende mails vanuit je nieuwsbrief;
  • De integratie van de weersomstandigheden binnen je site statistieken;

Ik zie in de praktijk teveel gebruikers event tracking implementeren zonder heldere doelstellingen. Daarom adviseer ik om allereerst de vragen op papier te zetten, waarop je antwoord wilt krijgen via event tracking. Onderstaand zijn enkele vragen die ik op papier heb gezet voordat ik event tracking implementeerde op deze blog:

  • Hoeveel bezoekers klikken vanuit mijn blog naar mijn bedrijfswebsite?
  • Hebben blogs met een scrolldiepte van boven de 50% een hogere impact op de conversie dan blogs met een lagere scrolldiepte? Verschilt dit per paginagroep?
  • Vanaf welke blogs schrijven de meeste bezoekers zich in voor de nieuwsbrief?
  • Vanaf welke pagina geven bezoekers feedback over mijn blog en converteren deze bezoekers beter dan bezoekers die geen feedback geven over mijn blog?

Deze gebeurtenissen dien je vervolgens te implementeren via event tracking. Mijn advies is om deze gebeurtenissen tot slot te koppelen aan een macro of micro-KPI. Zo kun je namelijk het rendement van je belangrijkste gebeurtenissen gaan bepalen. Onderstaand is een voorbeeld van enkele gebeurtenissen die ik gekoppeld heb aan een micro-doel/KPI:

KPI's Digital Analisten.nl

Categoriseer je belangrijkste gebeurtenissen

Op iedere website vinden er tientallen gebeurtenissen plaats. Maar niet iedere afgespeelde gebeurtenis heeft echt impact op de site conversie. Ik zie in de praktijk regelmatig meer dan 30 gebeurteniscategorieën in Google Analytics accounts staan, terwijl de gebruiker helemaal niet meer weet welke gebeurtenissen nu wel/niet geïmplementeerd zijn. En nog belangrijker: waar staan de belangrijkste KPI’s als gebeurtenis ingesteld?

Mijn advies is dus om goed na te denken over je gebeurteniscategorieën. Welke gebeurtenissen hebben echt impact op de conversie en horen bij elkaar? Voorbeeld: de kliks op de call-to-action knoppen wil je in aparte categorieën onder brengen:

visual cta knoppen

Zeker indien je tientallen gebeurtenissen hebt geïmplementeerd via event tracking, is het geen overbodige luxe om heldere gebeurteniscategorieën te gebruiken.

visual categorisering event tracking

Geef context aan je ingestelde gebeurtenissen

Het meten van totale of unieke gebeurtenissen voegt op zichzelf weinig waarde toe. Het zijn namelijk puur cijfers, maar zeker geen informatie. Daarom is het zo belangrijk om context te geven aan je ingestelde gebeurtenissen. Dit kun je doen door je gebeurtenissen als segment in te stellen.

Daarnaast dien je deze te koppelen aan dashboards en aangepaste rapporten. Enkele voorbeelden van gebeurtenissen met context zijn:

  • Bezoekers die meer of minder dan 50% van een blog hebben bekeken;
  • Bezoekers die meer of minder dan 50% van een video hebben bekeken;
  • De impact van gebruikers op de conversie die feedback hebben gegeven over je website of blog;
  • De pagina/blog waar de meeste bezoekers zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief.

Tip: pas deze segmenten toe op de voor jou relevante aangepaste rapporten.

visual feedback gegeven

Integreer je gebeurtenissen binnen je analyses

Gebeurtenissen instellen/categoriseren en context geven aan deze ingestelde gebeurtenissen zijn natuurlijk goede 1ste stappen. Toch ben je er dan nog niet. Want nu dien je namelijk antwoord te krijgen op de vragen die je op papier hebt gezet. Mijn advies is om hiervoor de volgende tools te combineren:

  1. De ingestelde gebeurtenissen in combinatie met je ingestelde doelen;
  2. De gebeurtenissen die je als segment hebt ingesteld;
  3. De voor jou relevante aangepaste rapporten.

Voorbeeldvraag: hebben blogs met een scrolldiepte van 50% een hogere impact op de conversie dan bezoekers met een scrolldiepte beneden de 50%? Verschilt dit per paginagroep?

visual scrolldiepte per artikel

Welke informatie achterhaal je met bovenstaand aangepaste rapport in combinatie met de ingestelde segmenten?

  • De paginawaarde vanuit het segment meer dan 50% scrolldiepte is significant hoger dan het segment minder of gelijk aan 50% scrolldiepte;
  • Meer bezoekers lezen de blogs over de Google Analytics rapportages dan implementatie. Daarnaast is de paginawaarde vanuit de blog over rapportages hoger dan de blogs over de implementatie.

Op basis van deze informatie kun je ervoor kiezen om meer blogs te gaan schrijven over de Google Analytics rapportages dan de implementatie.

Afsluitende tips

Event tracking is een zeer praktische tool om actiegerichte inzichten uit je site statistieken te halen. Mijn advies is wel om onderstaand stappenplan aan te houden, zodat je de afgespeelde gebeurtenissen kunt vertalen naar concrete informatie:

  1. Zet de vragen op papier waarop je antwoord wilt krijgen via event tracking;
  2. Koppel hieraan de voor jou relevante gebeurtenissen;
  3. Koppel aan deze ingestelde gebeurtenissen de voor jou belangrijkste doelen/KPI’s;
  4. Geef context aan deze ingestelde gebeurtenissen door het instellen van segmenten;
  5. Integreer deze segmenten binnen de voor jou relevante aangepaste rapporten.
  6. Bonus: koppel aangepaste dimensies aan extern afgespeelde gebeurtenissen. Voorbeelden hiervan zijn de geopende mails vanuit je nieuwsbrief of de koppeling van de weersomstandigheden aan je site statistieken.

visual weersomstandigheden

In een volgend artikel zal ik ingaan op de praktijkvoorbeelden van event tracking.

Hoe kijk jij aan tegen bovenstaand stappenplan? Gebruik jij ook een dergelijke structuur of pak je het heel anders aan?

Ik lees jouw aanvullingen/toevoegingen graag bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Digital Analist en oprichter van deze blog. Begonnen bij PauwR online marketing - en mediabureau als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot zelfstandig Digital Analist. Ik adviseer bedrijven en bureaus bij het inzichtelijk maken van Google Analytics data > implemenatie/workshops en conversie optimalisatie. In 2014 heb ik een boek over Google Analytics geschreven. Deze blog is de aanvulling van mijn boek. Mijn ambitie is namelijk om het kennisniveau van de gemiddelde Google Analytics gebruiker naar een hoger niveau te tillen!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.