Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 15 minuten

In deze blog heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je Google Analytics kunt implementeren binnen je eigen organisatie.

Ik beschrijf hierin de mogelijkheden om draagvlak te krijgen voor conversie optimalisatie binnen je organisatie.

Ik ben echter niet ingegaan op de mogelijkheden voor managers om Google Analytics te gebruiken bij de conversie optimalisatie van de website.

Vandaag laat ik je stap-voor-stap zien hoe je de data uit Google Analytics kunt vertalen naar concrete informatie om conversie optimalisatie te kunnen uitvoeren.

Het is natuurlijk verleidelijk om direct te starten met conversie optimalisatie. Mijn ervaring is echter dat evolutionaire (kleine) stappen beter werken dan revolutionaire (grote) stappen.

Daarom adviseer ik je om gestructueerd conversie optimalisatie toe te passen voor je website.

Deze blog heb ik in 3 stappen onderverdeeld, zodat je onderbouwd conversie optimalisatie kunt gaan uitvoeren:

  1. Gebruik doelen gericht op iedere conversie fase.
  2. Gebruik rapportages gericht op de doelen die echt impact hebben op je website resultaten;
  3. Gebruik analyses die ook echt impact hebben op de conversie optimalisatie van je website.

Doelen gericht op iedere conversie fase

Zonder doelen kun je geen webanalyses uitvoeren. Je wilt namelijk kunnen bepalen of je website succesvol is of niet.

Daarom adviseer ik je doelen in te stellen en te gebruiken. Niet alleen doelen gericht op de koopfase, maar ook voor de oriëntatie – en vergelijkingsfase.

De meeste gebruikers converteren namelijk niet tijdens één bezoek. Hoe bepaal je doelen voor iedere conversie fase

Dit is natuurlijk afhankelijk van je type website + strategie.  Onderstaande weergave zijn de doelen die ik gebruik bij de conversie optimalisatie van deze blog:

Bovenstaande doelen zijn gericht op de conversie fasen oriëntatie/vergelijken en aanvragen.

Wel een disclaimer hierbij: de gebruikers die meer dan de helft van een artikel gelezen hebben zijn natuurlijk niet per definitie oriënterende gebruikers.

Daarom koppel ik dit doel aan een apart segment: alleen actieve nieuwe gebruikers die meer dan de helft van een artikel gelezen hebben.

Specifieke doelen voor webshops

Veel webshops gebruiken Google Analytics om hun online omzet te kunnen bepalen. Kun je als webshop/E-commerce manager ook doelen gebruiken gericht op iedere conversie fase?

Natuurlijk is dit mogelijk!

In deze blog leg ik stap-voor-stap de basisbeginselen voor webshops uit. Onderstaande weergave is een voorbeeld van doelen gericht op de oriëntatie/vergelijkings – en koopfase van een webshop:

Bovenstaande doelen zijn gericht op alle gebruikers. Je wilt natuurlijk ook onderscheid kunnen maken tussen bestaande en nieuwe klanten.

Daarom adviseer ik je om een weergave te gebruiken gericht op je bestaande klanten. Vervolgens kun je bovenstaande doelen ook gaan gebruiken gericht op je bestaande klanten:

Zo kun je namelijk de impact van je bestaande klanten op de conversie/online omzet gaan bepalen.

Gebruik actiegerichte rapportages gericht op je conversie

Gelukkig is je implementatie nu afgerond. Want je beschikt nu over betrouwbare en volledige conversie data.

Maar hoe vertaal je deze conversie data naar concrete informatie?

Aangepaste dashboards en rapporten in Google Analytics bieden je de mogelijkheid om je conversie data te vertalen naar concrete informatie.

In de praktijk kom ik veel dashboards tegen. Vaak zijn deze zeer uitgebreid, maar ontbreekt de meest essentiële informatie: de impact van je belangrijkste doelen op de site resultaten!

Een gemiste kans, wat mij betreft. Onderstaande weergave is het dashboard dat ik maandelijks gebruik voor deze blog:

Wat kun je leren van bovenstaande opzet?

  • Focus je dashboard op 1-2 doelen die impact hebben op je site resultaten. Voor deze blog zijn dit de effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen (aanmeldingen-afmeldingen)
  • Gebruik maximaal 4 widgets (grafiektypen) binnen je dashboard. Zo kun je als manager in één oogopslag zien hoe de site/shop ervoor staat qua conversies/online omzet.
  • Communiceer zowel acquisitie kanalen als je site onderdelen in je dashboard. Je wilt namelijk kunnen bepalen welke kanalen en site onderdelen een bijdrage leveren aan de conversie.
  • Gebruik binnen je dashboard de dimensie maand van het jaar, zodat je de conversie in je dashboard over een langere periode kunt monitoren. (het liefst per kwartaal/half jaar)

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand dashboard (je hoeft alleen het doel aan te passen binnen het dashboard)

Aangepast rapport voor managers

Je dashboards geven je een praktisch overzicht van je belangrijkste site resultaten. Maar hoe achterhaal je nu diepgaandere inzichten?

Daar heeft Google Analytics op ingespeeld met de aangepaste rapporten.

Deze aangepaste rapporten bieden je net wat diepgaandere inzichten dan je dashboards. Voorbeeld: wat is de conversie van je AdWords campagnes in het afgelopen kwartaal?

Mijn advies is om in ieder geval onderstaande zaken in je aangepaste rapporten te gebruiken:

  • Het gebruikers – en conversievolume vanuit je acquisitie kanalen;
  • De conversiewaarde vanuit je site onderdelen. Je wilt ten slotte de bijdrage van je belangrijkste site onderdelen aan de conversie kunnen bepalen.
  • Het conversievolume in het afgelopen kwartaal of half jaar. Je wilt ten slotte kunnen bepalen wat de impact is van je marketing – en content strategie.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een management rapport gericht op de E-mail conversie in de afgelopen 3 maanden:

Wat is het voordeel om bovenstaand aangepast rapport te gebruiken?

Bovenstaand aangepast rapport is onderverdeeld in acquisitie (gebruikers), gedrag (meer dan de helft van het artikel gelezen) en de macro-doelen effectieve nieuwsbrief-inschrijvingen en bekeken handleidingen. Daarnaast kun je in dit rapport de conversiewaarde van de afgelopen 3 maanden monitoren.

Kortom: praktische informatie die je kunt meenemen in de conversie optimalisatie van je E-mail campagnes.

Via deze link kun je gebruik maken van bovenstaand aangepast rapport. (je hoeft alleen de doelen aan te passen binnen dit aangepaste rapport)

Gebruik analyses die echt impact hebben op de conversie optimalisatie van je website

Aangepaste rapportages zijn natuurlijk een praktisch middel, maar zeker geen einddoel. Je wilt namelijk met je aangepaste rapportages conversie optimalisatie kunnen uitvoeren.

Hoe start je een dergelijk conversie optimalisatie traject?

  1. Technische gezondheid van je website;

Allereerst dien je te bepalen welke onderdelen je wilt gaan optimaliseren. Je kunt optimaliseren wat je wilt, maar indien de technische gezondheid te wensen overlaat zal je nooit het maximale resultaat halen uit je conversie optimalisatie inspanningen.

Op iedere website vinden JavaScript foutmeldingen plaats, maar welke impact heeft dit op je conversie.

Onderstaande weergave is een voorbeeld waarbij het verhelpen van de foutmeldingen in de check-out een grote impact had op de conversie:

Wat kun je hiervan leren?

Start je conversie optimalisatie plan met het bepalen van de technische gezondheid!

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je JavaScript foutmeldingen als gebeurtenis instelt.

2. De optimalisatie van je aanvraag formulieren

Vervolgens wil je kunnen bepalen wat de conversie is van je offerte/check-out formulier. Onderstaande weergaven zijn voorbeelden van de formulier optimalisatie voor een leadgeneratie website:

 

Wat kun je hiervan leren?

Gebruik doelen en een berekende statistiek om de conversie van je formulier te kunnen bepalen. Vervolgens dien je je formulier te optimaliseren en de impact van deze optimalisatie te bepalen.

Hoeveel is je conversie/online omzet gestegen of gedaald door je optimalisatie(s)?

Tip: monitor de impact van je optimalisatie altijd over een langere periode (maand/kwartaal), rekening houdend met externe factoren. (bijvoorbeeld advertentiecampagnes)

Je wilt namelijk niet alleen via een test de conversie van je aanvraagformulier verbeteren, maar voor de langere termijn!

3. Het optimaliseren van je content.

Content is natuurlijk de basis van je website. Daarom is het cruciaal om de optimalisatie van je content mee te nemen binnen je conversie optimalisatie. Een praktisch startpunt is hierbij het laten schrijven van specifieke content voor je betaalde kanalen zoals AdWords en E-mail. Onderstaande weergave is een voorbeeld van een dergelijke content optimalisatie:

 

Wat kun je hiervan leren?

Bepaal met dit rapport de impact van je AdWords landingspagina’s op de conversie! (2de tabblad landingspagina’s)

4. Optimaliseer de conversie van je bestaande klanten

Bovenstaande onderdelen zijn gericht op alle gebruikers van je website.

Indien je over een inlog-omgeving beschikt, wil je ook de impact van je bestaande klanten op de conversie kunnen bepalen.  Welk kanaal is verantwoordelijk voor meer bestaande klanten, AdWords (paid) of SEO (organic)?

Wat kun je hiervan leren?

Gebruik de user-id functie om de impact van je bestaande klanten op de conversie te bepalen. En gebruik deze informatie om je marketing-communicatie strategie – en planning te optimaliseren!

In deze blog laat ik je 6 praktijkvoorbeelden zien gericht op de conversie optimalisatie van je bestaande klanten/E-mail abonnees.

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met dit stappenplan conversie optimalisatie kunt uitvoeren voor je website/webshop.

Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je hier direct mee aan slag kunt gaan:

  • Bepaal altijd vóóraf op welke vragen je een antwoord wilt krijgen via Google Analytics;
  • Gebruik actiegerichte doelen die ook echt impact hebben op je site resultaten;
  • Gebruik actiegerichte rapportages die antwoord geven op je vragen;
  • Gebruik analyses waarmee je de conversie kunt verbeteren.
  • Bonus: koppel aan de kwantitatieve data uit Google Analytics altijd kwalitatieve feedback vanuit de gebruiker!

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met Google Analytics. Kun je je vinden in dit stappenplan voor managers? Of hanteer je een andere werkwijze?

Ik lees jouw aanvullingen/suggesties graag bij de reacties!

Heb je aanvullende vragen over bovenstaand stappenplan?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.