Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In het boek Successful Analytics legt Brian Clifton uit hoe je een kwaliteitsscore voor je Google Analytics implementatie kunt bepalen. Met deze Google Analytics audit-scorekaart kun je achterhalen welke zaken goed zijn ingericht en wat er nog dient te gebeuren om te kunnen beschikken over volledige en betrouwbare data.

Je hebt online tools zoals Mixed Analytics om een audit geautomatiseerd te laten uitvoeren. Mijn advies is om je niet blind te laten staren op dergelijke tools. Je haalt zeker inzichten uit dergelijke audit-tools, maar ze beoordelen niet alle cruciale onderdelen uit je implementatie zoals de activatie van de E-commerce module en het toepassen van cross-domain tracking. (koppelen van je domeinen)

In dit artikel laat ik je de werking van deze Google Analytics audit-scorekaart zien. Daarnaast zal ik een praktijkvoorbeeld met je bespreken om deze tool toe te passen op je eigen implementatie. Tot slot geef ik enkele tips om jouw kwaliteitsscore te verbeteren, zodat je beslissingen kunt nemen op basis van volledige en betrouwbare data. Klaar om te starten?

Wat is de Google Analytics kwaliteitsscore?

De Google Analytics kwaliteitsscore is een meetinstrument zoals de balanced scorecard om de kwaliteit van je implementatie periodiek te monitoren. Hoe gaat dit in zijn werk?

In de audit-scorekaart beschrijf je de onderdelen uit je huidige implementatie die je wilt monitoren. Onderstaand is een voorbeeld van een Google Analytics audit-scorekaart:

Mijn advies is om de onderdelen mee te nemen die van toepassing zijn op jouw website/webshop. Voorbeeld: niet in iedere implementatie zal de activatie van de E-commerce module of interne zoekopdrachten noodzakelijk zijn om mee te nemen binnen je audit.

Wegingsfactoren audit-scorekaart

Allereerst dien je de wegingsfactoren per onderdeel te gaan bepalen. Hoe cruciaal is ieder onderdeel om beslissingen te kunnen nemen op basis van betrouwbare en volledige data?

  • Een wegingsfactor van een 0,5 staat voor een belangrijke meting, maar zeker niet cruciaal voor het slagen van je implementatie.
  • Een wegingsfactor van 1 staat voor een cruciaal onderdeel binnen je implementatie.
  • Een wegingsfactor van 2 staat voor een must-have onderdeel binnen je implementatie. Indien dit onderdeel niet of slechts gedeeltelijk is geïmplementeerd, heb je niet de beschikking over volledige en betrouwbare data om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen.

Scores audit-scorekaart

Daarnaast dien je scores te geven aan ieder onderdeel binnen je implementatie. Mijn advies is om de volgende scores te gebruiken om je kwaliteitsscore te bepalen:

  • 0= Het onderdeel is (nog) niet uitgevoerd binnen je huidige implementatie;
  • 5= Het onderdeel is slechts gedeeltelijk of onvoldoende uitgevoerd binnen je huidige implementatie;
  • 10= Het onderdeel is volledig uitgevoerd binnen je huidige implementatie. Je hoeft geen aanpassingen te verrichten binnen dit onderdeel.

Nu kun je jouw scores laten uitrekenen om je kwaliteitsscore te bepalen. Je vermenigvuldigt de scores   met jouw wegingsfactoren per onderdeel. Vervolgens deel je deze totaalscore door je opgetelde wegingsfactoren.(115/145)

Mijn advies is om in ieder geval te streven naar een kwaliteitsscore van 55% of hoger. Indien je een kwaliteitsscore hebt  <55%, dan adviseer ik je om kritisch de niet of onvolledig uitgevoerde onderdelen binnen je huidige implementatie na te lopen.

De Google Analytics audit-scorekaart in de praktijk

Nu we de werking van de Google Analytics audit-scorekaart stap-voor-stap hebben doorgenomen, gaan we de Google Analytics audit-scorekaart bekijken aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Hoe kun je de audit-scorekaart gebruiken om je implementatie te monitoren en te verbeteren?

De score van deze implementatie is net boven de kritische grens van 55%. Toch zijn er nog een aantal zaken die deze website dient op te pakken om over een volledige en betrouwbare implementatie te kunnen spreken:

Bekijk kritisch de opzet van je Google Analytics account

De opzet van je Google Analytics account is zeer belangrijk om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen op basis van betrouwbare data. Dit onderdeel is slechts gedeeltelijk uitgevoerd:

  • Deze site heeft een weergave met filters om het interne verkeer + bureaus uit te sluiten van de site statistieken;
  • Er is echter nog geen reserve weergave ingesteld in geval van calamiteiten. Een voorbeeld hiervan is het foutief toepassen van een filter op de hoofdweergave.
  • De niet-menselijke bezoekers zoals spambots/sites zijn nog niet uitgesloten van de site statistieken.

Stel ook een meting in voor geen weergegeven zoekresultaten

De interne zoekopdrachten zijn correct geactiveerd in Google Analytics. Echter, de zoekopdrachten met geen zoekresultaten zijn nog niet als zoekcategorie of gebeurtenis ingesteld. In dit artikel staat een heldere uitleg hoe je geen zoekresultaten als gebeurtenis instelt via Google Tagmanager.

Stel de KPI’s in die werkelijk impact hebben op je conversie

Dit is een cruciaal onderdeel binnen je implementatie. Daarom heb ik aan dit onderdeel een wegingsfactor van 2 (must-have) gekoppeld. Iedere website/webshop eigenaar dient namelijk vóór de start van een implementatie zijn belangrijkste KPI’s te bepalen. Vervolgens kun je deze KPI’s als doel gaan instellen.

Binnen dit account is alleen de bedankpagina van de bestelling als doel ingesteld. Mijn advies is om naast je macro-doel altijd micro-doelen in te stellen. Zo krijg je namelijk een goed beeld over het gebruikersgedrag vóór de uiteindelijke conversie. In dit geval heb ik geadviseerd om de volgende micro-doelen binnen Google Analytics in te stellen:

  1. Offerte-aanvragen;
  2. Nieuwsbrief-inschrijvingen;
  3. Alle uit te voeren stappen in de winkelwagen en check-out.

Gebruik de geoptimaliseerde E-commerce module om het gehele winkelgedrag in kaart te brengen

De reguliere E-commerce module is voor deze webshop geactiveerd. Echter, de productcategorieën zijn nog niet geactiveerd binnen de E-commerce module. Daarnaast beschikt deze webshop over tientallen merken.

Daarom heb ik mijn opdrachtgever geadviseerd om over te stappen naar de geoptimaliseerde E-commerce module. Deze geoptimaliseerde E-commerce module geeft je namelijk de mogelijkheid om het gehele winkelgedrag in de webshop te monitoren:

  • Naast de omzet per product/productcategorie kun je ook de omzet per merk gaan bepalen;
  • Je kunt de conversie van productcategorie naar productdetail pagina’s en van productdetail pagina’s naar producttoevoegingen aan de winkelwagen gaan bepalen.
  • Je kunt de winkelwagen – en check-out conversie gaan bepalen.

visual enhanced e-commerce

Afsluitende tips

Met deze Google Analytics audit-scorekaart kun je periodiek de kwaliteit van je implementatie monitoren. Mijn advies is om in ieder geval 1x per jaar de kwaliteitsscore van je implementatie te gaan bepalen. Hoe meer meetcodes (tags) je namelijk gaat gebruiken voor je website/webshop, hoe hoger de kans is dat de betrouwbaarheid en volledigheid van je data afneemt.  Zo voorkom je dat je op basis van onvolledige en onbetrouwbare data beslissingen gaat nemen.

Tot slot nog enkele tips om mee te nemen tijdens je implementatie:

  • Bijna iedere week ontvang ik mails met vragen over problemen met de activatie van de E-commerce module of het toepassen van cross-domain tracking.  Daarom adviseer ik om je implementatie te starten met deze cruciale onderdelen.
  • Bepaal eerst je KPI’s voordat je met je implementatie start. Zo kun je de doelen gaan instellen én monitoren die ook echt impact hebben op de conversie.
  • Bepaal vóóraf welke gebeurtenissen echt impact hebben op de conversie. Ik merk namelijk dat de gemiddelde gebruiker slechts 20% van de ingestelde gebeurtenissen gebruikt bij de analyse en dus optimalisatie van de website/webshop.
  • Daarnaast adviseer ik om de voor jou relevante dashboards en aangepaste rapporten in te stellen, zodat je de cijfers kunt gaan vertalen naar concrete informatie en actiepunten.

Gebruik jij zelf de Google Analytics audit-scorekaart? Ik lees jouw ervaring(en) met deze tool graag bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.