Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Universal Analytics is inmiddels een jaar volledig live. Steeds meer gebruikers hebben de overstap gemaakt naar Universal Analytics. Toch zie ik in de praktijk maar weinig gebruikers die de integratiemogelijkheden van Universal Analytics inzetten voor de koppeling met interne of externe systemen.

Wat mij betreft, een gemiste kans. In deze blog zal ik ingaan op de belangrijkste integratiemogelijkheden binnen Universal Analytics:

  1. De User-id integratie;
  2. Het importeren van campagne-statistieken voor niet-Google AdWords campagnes;
  3. De e-mail integraties;
  4. Het importeren van winstmarges en retouren.

Tot slot deel ik enkele tips met je om hiermee aan de slag te gaan.  Zullen we maar van start gaan met de 1ste integratie?

1. De User-id integratie

Deze integratie is, wat mij betreft, de meest ingrijpende. Universal Analytics bied je nu de mogelijkheid om de user-id’s uit bijvoorbeeld je CRM te koppelen aan je ingelogde site bezoekers. Zo meet je dus geen browser bezoekers meer, maar echte gebruikers.

Disclaimer hierbij: deze functionaliteit kun je alleen gebruiken binnen een inlog-omgeving of wanneer je over een user-id beschikt zoals bij het versturen van een mailing.

Wat zijn de voordelen om van deze user-id integratie gebruik te maken?

  • Je kunt over de apparaten heen individueel gebruikersgedrag monitoren;
  • Je kunt de echte impact van mobiele gebruikers op de conversie gaan bepalen;
  • Je kunt conversie attributie op gebruikersniveau gaan toepassen.
  • Optioneel: gebruikers-data koppelen aan de al aanwezige user-id’s. Bijvoorbeeld een klantsegment of type klant. Zo kun je de conversiewaarde per klantsegment gaan bepalen.

Op deze pagina geven specialisten uitleg over de implementatie van de user-id integratie.

2. Importeer campagne-statistieken van niet-Google AdWords campagnes

Een zeer praktische integratie binnen Universal Analytics is de mogelijkheid om campagne statistieken van niet-Google AdWords campagnes te importeren. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de campagne statistieken vanuit Facebook of LinkedIn.

In deze blog leg ik uit hoe je deze campagne statistieken importeert binnen Universal Analytics.

visual import linkedin

Wat zijn de voordelen om deze campagne statistieken te importeren?

  • Je hebt nu het volledige campagne overzicht van vertoningen/klikken tot en met de uiteindelijke macro – en micro conversies.
  • Je kunt nu de conversie attributie van deze campagnes gaan bepalen, rekening houdend met de gemaakte kosten.

conversie attributie niet-google

3. E-mail integraties

Het meten van de kliks vanuit je mailing met UTM-campagne tags is vrij eenvoudig. Zo koppel je de kliks aan de conversies vanuit je mailing.

Toch ben je er dan nog niet. De kliks vanuit je mailing is natuurlijk het eindpunt van de verstuurde mail. Allereerst dien je te bepalen hoeveel bezoekers je mail hebben geopend. Dit kun je realiseren door gebruik te maken van het measurement protocol. In dit artikel leg ik stap-voor-stap uit hoe je de meting voor de geopende mails kunt instellen.

 

voorbeeld geopende mailings

Wat zijn de voordelen om deze meting in te stellen?

  • Je kunt het volledige rendement van je mailing bepalen van geopende mails t/m de uiteindelijke conversies.
  • Je kunt het doorklikratio per titel (subject-line) gaan bepalen. Zo achterhaal je welke titel het meeste uitnodigt om je mailing te openen.
  • Je kunt user-id’s meenemen binnen deze meting. Hieraan kun je additionele data koppelen zoals type klant of klantsegment.
  • Een wens van mij: Remarketen van bezoekers die jouw mail hebben geopend:

remarketing geopende mails

User-id integratie E-mail

Het koppelen van de user-id vanuit je e-mail provider geeft je meer inzichten over wie je mails hebben geopend. Echter, de daaropvolgende interacties van je nieuwsbrief-abonnee kun je hierin niet meenemen, omdat je het user-id niet bewaart in bijvoorbeeld een cookie.

Zo kun je niet het gebruikersgedrag over de apparaten heen monitoren. Om dit individuele gebruikersgedrag te kunnen monitoren dien je een implementatie uit te voeren, waarbij je het user-id in een cookie bewaart. Zo kun je alle interacties van de e-mail abonnee op je site monitoren.

In dit artikel kun je meer lezen over de implementatie van het user-id vanuit je e-mail provider.

4. Het importeren van winstmarges en retouren

In Google Analytics kun je de ROI per campagne laten uitrekenen. Deze standaard ROI houdt echter geen rekening met winstmarges per productcategorie. De standaard berekening door Google Analytics is namelijk als volgt:

ROI=Omzet-kosten/kosten

Dit is geen realistische ROI berekening. Daarom adviseer ik je om de winstmarges per product-sku (productcategorie) in Google Analytics te integreren:

Hiervoor dien je het volgende te doen:

  1. Een aangepaste dimensie instellen voor je winstmarges;
  2. Deze dien je vervolgens te koppelen aan je product-sku’s via gegevens importeren.

 

winstmarges

3. Ten slotte dien je de winstmarges per product-sku in een CSV sheet te importeren in Google Analytics.

Zo kun je de volgende ROI gaan uitrekenen:

Aangepaste ROI=(Omzet*winstmarge)-kosten/kosten

Deze ROI berekening kun je zowel gaan toepassen op je AdWords als niet- AdWords campagnes. Zo krijg je een meer realistisch beeld over de campagnes die wel/geen bijdrage leveren aan de conversie.

Daarnaast kun je de winstmarge per product-sku gebruiken om de winstgevendheid van je assortiment te gaan bepalen. Verkoop je vooral producten met een hoge of lagere winstmarge?

Het importeren van Retouren

Voor webshops in vooral het kleding segment is het retourpercentage een wezenlijk onderdeel van het business-model. Universal Analytics heeft hierop ingespeeld door je de mogelijkheid te bieden om retouren handmatig te importeren.

Je dient hierbij de verbeterde (enhanced) E-commerce module met het meetscript voor retouren te activeren. Vervolgens kun je de retouren handmatig importeren via gegevens importeren:

retouren

Nu kun je de retouren van de bruto-omzet halen, zodat je naar een meer realistische omzet kunt kijken in Google Analytics.

retour statistiek

Samenvattend

Dankzij het boek Google Analytics integrations heb ik veel inspiratie gekregen om aan de slag te gaan met de vele integratie mogelijkheden van Universal Analytics. Veel integraties vereisen nu nog een technische implementatie, zoals het user-id koppelen aan de site statistieken van je inlog-omgeving.

Toch zijn er ook integraties die je zonder technische kennis direct kunt implementeren. Bijvoorbeeld:

  • Het importeren van niet-AdWords campagne statistieken;
  • Het koppelen van geopende mails aan de kliks vanuit je mailing;
  • Het importeren van winstmarges en retouren.

Afsluitende tips

Mijn advies is om bovenstaande integratie mogelijkheden in ieder geval te importeren. Vervolgens adviseer ik je om de hulp in te schakelen van je webbouwer of een technisch webanalist om de user-id functionaliteit te implementeren, zodat je het gebruikersgedrag over de apparaten heen kunt analyseren.

Tot slot ben ik benieuwd naar jouw ervaringen met de integratie mogelijkheden van Universal Analytics. Heb jij toevoegingen/aanvullingen op bovenstaande lijst? Ik lees jouw aanvullingen/toevoegingen graag bij de reacties!

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.