Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

Ik merk in de praktijk dat de meeste gebruikers doelen in Google Analytics gebruiken, maar vaak onvolledig of helemaal niet gericht op de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen.

Wat mij betreft, een gemiste kans. Je wilt namelijk het succes van je website kunnen bepalen.

Daarom ga ik in deze tip het gebruik van doelen gericht op de koopfase stap-voor-stap met je bespreken:

  1. Hoe bepaal je jouw belangrijkste site doel(en)?
  2. Hoe gebruik je doelen in de koopfase om het succes van je website te bepalen?

Bepaal je belangrijkste website doelen

Allereerst dien je te bepalen wat je belangrijkste website doelen zijn. Welke doelen hebben direct impact op het succes van je website?

Ik kan dat natuurlijk niet voor je bepalen. Dit dien je zelfstandig samen met een collega en/of manager te bepalen. Toch wil ik enkele voorbeelden uit de praktijk met je delen. Ik hoop dat je dit inspiratie geeft bij het bepalen van je eigen doelen.

Webshop

Voor een webshop is het vrij eenvoudig om doelen te gebruiken gericht op de koopfase. Dit zijn namelijk alle stappen in je winkelwagen – en check-out.

Daarnaast kan het praktisch zijn om een doel te gebruiken gericht op de aangemaakte accounts tijdens het bestelproces.

Leadgeneratie websites

Voor leadgeneratie websites is het al een stuk lastiger om doelen te gebruiken gericht op de aanvraag fase. Mijn advies is om vooral doelen te gebruiken die echt impact hebben op je bedrijfsresultaten. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. Brochure aanvragen;
  2. Offerte aanvragen inclusief ingevulde contactformulieren;
  3. Inschrijving voor een kennissessie/workshop/seminar;
  4. Aanvragen voor een prijsopgave/prijsindicatie;

Tip: bepaal niet alleen je aanvragen, maar ook de gebruikers op je aanvraagformulier. Je wilt namelijk de conversie van je aanvraagformulier kunnen bepalen:

 

Content websites

Dit vind ik persoonlijk bijzonder lastig. Hoe bepaal je nu of een blog succesvol is of niet?

Voor mij was dit ook een zeer lastig denkproces. Uiteindelijk heb ik gekozen voor onderstaande doelen:

 

Praktijkvoorbeeld doelen koopfase

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je doelen instelt gericht op de koopfase. Doelen instellen is een hulpmiddel en zeker geen einddoel.

Daarom adviseer ik je om het succes van je website te bepalen op basis van je belangrijkste doelen in de koopfase. Richt je hierbij niet op een week of maand, maar op een langere periode, bijvoorbeeld een half jaar:

Via deze link kun je bovenstaand rapport gebruiken. (je dient alleen jouw doelen gericht op de koopfase toe te voegen)

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met deze tips aan de slag kunt gaan met je eigen doelen gericht op de koopfase. Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven, zodat je het succes van je website kunt bepalen:

  • Bepaal altijd vóóraf welke acties op je website een impact hebben op je bedrijfsresultaten;
  • Koppel hieraan maximaal 3-4 doelen met een conversiewaarde gericht op de koopfase;
  • Gebruik vervolgens deze doelen in een aangepast dashboard/rapport, zodat je het werkelijke succes van je website kunt bepalen.

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van doelen gericht op de koopfase?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.