Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 5 minuten

In de vorige tip heb ik je laten zien hoe je doelen gericht op de vergelijkingsfase dient te gebruiken.

In deze tip bespreek ik met je de mogelijkheden om doelen gericht op de oriëntatiefase te gaan gebruiken.

Een lastige stap binnen je klantreis. Dit is namelijk het startpunt (zien) van de gebruiker op je site.

De oriëntatiefase is verantwoordelijk voor een groter gebruikersvolume dan de vergelijkings – en koopfase. Daarom is het noodzakelijk om doelen te gebruiken gericht op de oriëntatiefase!

In het 1ste gedeelte van de tip laat ik je voorbeelden zien van doelen binnen de oriëntatiefase . Vervolgens laat ik je in het 2de gedeelte van de tip zien hoe je context kunt koppelen aan deze doelen.

Welke impact hebben deze doelen op de eindresultaten? (aanvragen/bestellingen)

Bepaal doelen gericht op de oriëntatie fase

Voordat je doelen gericht op de oriëntatiefase kunt gaan gebruiken, dien je deze doelen allereerst te gaan bepalen. Hoe bepaal je doelen gericht op de oriëntatiefase?

Ik kan je geen kant- en – klare doelen meegeven. Deze zijn namelijk afhankelijk van je type website en je website doelstellingen – en strategie.

Toch wil ik enkele voorbeelden uit de dagelijkse praktijk met je delen, zodat je inspiratie hieruit haalt om je eigen doelen te gaan bepalen:

  1. Een nieuwsbrief-inschrijving;
  2. De doorklik naar je productcategorie of rechtstreeks bekeken productcategorie;
  3. De doorklik naar een informatie gerelateerde pagina, bijvoorbeeld je oplossingen of diensten;
  4. Een introductie of video handleiding die uitleg geeft over je product/dienst; (zowel webshops als leadgeneratie website)
  5. Gebruikers die meer dan de helft van je blogs gelezen hebben of die meer dan de helft van je spellen gespeeld hebben (content websites)

Onderstaande weergave is een voorbeeld van doelen gericht op de oriëntatiefase:

 

Via deze link kun je bovenstaand aangepast rapport te gebruiken. (je dient alleen je eigen doelen hieraan toe te voegen)

Bepaal de impact van je doelen op de eindresultaten

Nu heb je een praktisch overzicht van de behaalde doelen binnen de oriëntatiefase.

Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Want je wilt ook de impact van je doelen binnen de oriëntatiefase op de eindresultaten kunnen bepalen.

|Hoeveel leads hebben een introductievideo bekeken of geklikt op de CTA oplossingen?|

 

In deze tip leg ik stap-voor-stap uit hoe je bovenstaande segmenten instelt

Afsluitende tip

Ik hoop dat je nu doelen binnen de oriëntatie fase gaat toepassen op je eigen website.

Afsluitend wil ik 2 tips met je delen zodat je hier actiegerichte inzichten uit gaat halen:

  1. Reserveer een dagdeel om met je collega’s en/of manager na te denken over actiegerichte doelen binnen de oriëntatiefase. Welke acties voeren oriënterende gebruikers uit?
  2. Daarnaast dien je altijd aangepaste rapporten/segmenten te gebruiken om de impact van deze doelen op je eindresultaten (lees bestellingen/aanvragen) te bepalen.

Veel succes met het halen van actiegerichte inzichten met jouw doelen!

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van doelen gericht op de oriëntatiefase?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.