Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In deze tip heb ik je stap-voor-stap laten zien hoe je doelen gebruikt gericht op de aanvraag/koopfase.

De aanvraag/koopfase is natuurlijk het eindpunt van je klantreis. Daarom adviseer ik je om ook te kijken naar de fase hiervoor: de vergelijkingsfase.

  1. Hoe bepaal je doelen gericht op de vergelijkingsfase?
  2. Hoe bepaal je de impact van je doelen op de eindresultaten? (bestellingen of aanvragen)

Bepaal je doelen gericht op de vergelijkingsfase

Net als voor de aanvraag/koopfase dien je te starten bij het bepalen van je doelen gericht op de vergelijkingsfase.

Deze doelen zijn natuurlijk afhankelijk van je type website/bedrijfsdoelstellingen – en strategie. Toch wil ik enkele voorbeelden met je delen om je op weg te helpen.

Webshops

Veel gebruikers vergelijken webshops voordat zij een bestelling te plaatsen. Welke acties zijn praktisch om te gebruiken als doel gericht op de vergelijkingsfase?

  • De doorklik naar een productdetailpagina of een rechtstreeks bekeken productdetailpagina;
  • Een bekeken review op de site of een doorklik naar een review site zoals Kiyoh.
  • Een bekeken productvideo/producthandleiding.
  • Een product toegevoegd aan de favorieten/verlanglijst.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van 2 doelen gericht op de vergelijkingsfase:

Tip: bepaal altijd de impact van je doel(en) op de eindresultaten:

 

Leadgeneratie websites

Je hebt natuurlijk geen productpagina’s, maar je kunt natuurlijk wel een vergelijking maken op een leadgeneratie website:

  1. Ingevulde prijsberekening;
  2. Bekeken klantcase;
  3. Bekeken functiespecificatie; (software)
  4. Bekeken handleiding.

Onderstaande weergave is een voorbeeld van een leadgeneratie website met doelen gericht op een ingevulde prijsberekening:

Tip: bepaal altijd de impact van je doelen op het aantal aanvragen:

Afsluitende tips

Ik hoop dat je met deze tip doelen gericht op de vergelijkingsfase kunt gaan gebruiken. Tot slot wil ik je nog enkele tips meegeven zodat je actiegerichte inzichten haalt met je doelen:

  • Gebruik alleen doelen die ook echt impact hebben op je bedrijfsresultaten.
  • Gebruik altijd een aangepast rapport om de ontwikkeling van je doel(en) te bepalen.
  • Bepaal altijd de impact van je doelen op de eindresultaten. (bestellingen/aanvragen)

Via deze link kun je gebruik maken van het aangepaste rapport gericht op je doelen van de vergelijkingsfase. (je hoeft alleen je eigen doelen toe te voegen binnen het rapport)

Heb je aanvullende vragen over het gebruik van doelen gericht op de vergelijkingsfase?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

 

 

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.