Ik merk dat veel Google Analytics gebruikers moeite hebben om de cijfers ook echt te kunnen gebruiken in hun dagelijkse werkzaamheden.

Dat is jammer, want uiteindelijk is Google Analytics een middel om de belangrijkste informatie over je online marketing en website te verkrijgen.

Daarom stel ik voorbeeldtemplates aan je beschikbaar die je informatie geven om echt inzichten uit Google Analytics te halen.

Wat voor templates kun je gebruiken?

  1. Voor het gebruiken van doelstellingen gericht op je belangrijkste online kanalen zoals Facebook/Google Ads

  2. Conversietemplate zodat je weet op welke stap binnen je website de meeste gebruikers afhaken

  3. Dashboard template zodat je in één overzicht je belangrijkste website resultaten kunt bekijken.

Kortom: downloads die je verder op weg helpen om echt waarde te halen uit Google Analytics!

Campagnedoelstellingen template

Het is lastig om je online marketing succes te bepalen. Hoe weet je nu of je online marketing echt werkt?

Welke online marketingkanalen zijn nu winstgevend of juist verlieslatend?

Mijn advies is om je belangrijkste campagnedoelstellingen te vergelijken met je resultaten.

Daarom stel ik een doelstellingen template beschikbaar zodat je jouw belangrijkste doelstellingen zoals klikken, transacties, Max. CPA/CPC kunt bepalen.

Zo zie je in één overzicht wat je belangrijkste doelstellingen zijn:

Je vult jouw marketingbudget, max. percentage marketingkosten dat je wilt uitgeven, conversiepercentage, gem. bestelwaarde & brutomarge in.

Het doelstellingen template laat vervolgens jouw doelstellingen zien.

Via deze link kun je deze campagnedoelstellingen template gebruiken.

Conversiestappen template

Naast je online marketingdoelstellingen wil je ook weten hoeveel gebruikers afhaken op de belangrijkste conversiestappen binnen je website.

Conversiestappen zijn voor een webshop bijv. producttoevoeging in winkelwagen, doorklik naar afrekenen & betalen.

Je wilt weten welk percentage van de gebruikers afhaakt per stap.

Oftewel: waar binnen de website haken de meeste gebruikers af?

Daarnaast wil je weten waar je jouw optimalisatieprogramma dient te starten.

Als je mag kiezen om een conversiestap te optimaliseren, waar valt dan de meeste winst te halen?

Ik stel een conversietemplate beschikbaar waarmee je dit kunt bepalen.

Je wilt namelijk niet veel tijd bezig zijn met berekeningen, maar met de optimalisatie van je belangrijkste conversiestappen.

Je vult de gebruikers per conversiestap in voor je huidige situatie & het conversietemplate laat je zien op welke stap de meeste afhakers zijn & als je 10% minder uitval haalt op welke stap de meeste omzet verbetering valt te halen.

Via deze link gebruik je jouw conversietemplate!

Dashboard template

Een dashboard is een praktisch hulpmiddel om de belangrijkste data uit Google Analytics te bekijken, maar wat is nu een praktisch dashboard?

Mijn advies is om vooral de aandacht te richten op je belangrijkste KPI’s & doelstellingen.

Met KPI’s bedoel ik aanvragen, transacties, inschrijvingen op je nieuwsbrief.

Koppel deze KPI’s aan je doelstellingen uit de campagnedoelstellingen template en je krijgt in je dashboard goed beeld welke optimalisaties wel/niet hebben gewerkt:

Via deze link gebruik je jouw dashboard template!

Heb je aanvullende vragen over één van de voorbeeldtemplates?

Mail mij gerust je persoonlijke vraag: gerard@digitalanalisten.nl

 


Reageren is niet mogelijk.