Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Bij de implementatie van Google Analytics komt meer kijken dan het plaatsen van één meetcode. Veel website en webshop eigenaren denken, wat mij betreft, te lichtzinnig over een Google Analytics implementatie. In de praktijk blijkt namelijk dat Google Analytics implementaties in de meeste gevallen onvolledig of foutief uitgevoerd zijn. In dit artikel delen 3 webanalisten de meest gemaakte fouten tijdens een implementatie + tips om deze te voorkomen. Waar dien je mee rekening te houden tijdens een implementatie?

Elroy van Ouwerkerk

Elroy is in het dagelijkse leven freelance Google Analytics en SEO specialist. Daarnaast is Elroy verantwoordelijk voor de SEO & visual Elroy OuwerkerkWebanalytics binnen de Telegraaf Media Groep. Volgens Elroy maak je het verschil door over het juiste gevoel en kennis van het Webanalytics vak te beschikken. Je dient namelijk heel gedreven te zijn om iedere dag met Webanalytics actief te kunnen zijn. Met deze gedrevenheid ondersteunt Elroy bedrijven bij het optimaliseren van hun website.

Elroy komt onderstaande fouten regelmatig tegen tijdens een Google Analytics implementatie:

Het kopiëren en plakken van de meetcode

Een veel gemaakte fout is het kopiëren en plakken van de meetcode. Het gebeurt namelijk regelmatig dat je de meetcode naar de webbouwer dient te mailen. Hier gaat nog weleens wat mis met de notatie van de meetcode:

 

visual Universal Analytics code
Je kunt je dus voorstellen dat je soms tijden lang je kunt afvragen waarom iets niet werkt, omdat je het verschil haast niet ziet.

Wat kun je hier tegen doen?

Om deze veel gemaakte fout te voorkomen, is het verstandig om de standaard meetcode altijd vanuit de Google Analytics interface direct te kopiëren naar een apart tekstbestand (bijvoorbeeld: basis.txt). Deze kun je dan als bijlage meesturen met de mail. Hiermee voorkom je dat je meting niet werkt.
Daarnaast kun je ook een aangepaste melding op dagbasis hiervoor aanmaken in Google Analytics. Deze aangepaste melding zorgt ervoor dat je een mailtje ontvangt, wanneer Google Analytics geen site bezoeken (meer) meet.
In dit artikel geeft Elroy 4 voorbeelden van must-have aangepaste meldingen om toe te passen op je eigen account.

Script op de verkeerde plek

Veel websites bestaan vaak uit meerdere subdomeinen. Maar wat gebruikers vaak vergeten, is dat ieder subdomein eigenlijk functioneert zoals een regulier domein. De subdomeinen hebben meestal een eigen look en feel, waardoor vaak de header en footer niet overeenkomen met de andere subdomeinen en/of hoofddomein.

Wat je hierdoor vaak vergeet is dat je voor ieder subdomein ook het meetscript dient te implementeren in de header of footer. Anders meet je namelijk niet alle onderdelen van je platform. En datzelfde geldt voor je wijzigingen in één van de scripts. Ik adviseer overigens altijd om het meetscript in de header of footer te plaatsen.

Hoe weet je dat Google Analytics alle pagina’s meet?

 

Omdat je wel graag wilt kunnen controleren of Google Analytics alle pagina’s van je site meet, kun je SEO Screaming Frog gebruiken. Met dit hulpmiddel kun je de website laten doorzoeken.

Met Screaming Frog kun je vervolgens een gefilterde zoekopdracht instellen waarbij je alle pagina’s krijgt waar de UA-code (UA-XXXXX-XX) niet voorkomt. Op deze manier kom je precies te weten op welke pagina’s het meetscript ontbreekt.

Aanpassingen binnen het meetscript

Als je werkt met meerdere subdomeinen, dan is het aan te raden om te werken met een Tag Manager zoals bijvoorbeeld Google Tagmanager

Hiermee voorkom je namelijk dat wanneer je iets aanpast binnen het meetscript, je op alle domeinen deze wijziging dient door te voeren. En daar komt bij dat je webbouwer ook slechts 1x het tag management script dient te plaatsen op je hoofd – en subdomein(en).

André Scholtenvisual André Scholten

André is freelance Google Analytics, SEO en laadtijd optimalisatie specialist. Zijn dagelijkse werkzaamheden bestaan uit het hoger krijgen van sites in de zoekresultaten van Google, het sneller laten laden van die sites. En het volledig meetbaar maken van alle aspecten van de site. Kortom een expert op het gebied van een Google Analytics implementatie. André komt onderstaande fouten regelmatig tegen tijdens een implementatie:

Zelf doen

Te vaak kom ik bij bedrijven die op een vrij complexe site zelf even snel een implementatie uitvoeren. Hierdoor kloppen de cijfers dan niet, en toch gaan ze op basis van die cijfers beslissingen nemen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Eigen domeinen die Google Analytics als externe verwijzing meet. Dit kun je voorkomen door cross-domain tracking toe te passen op jouw hoofd- en subdomein(en).
  • Metingen in iframes die Google Analytics voor 20% niet registreert, omdat ze op een ander domein staan. En veel browsers blokkeren cookies die geplaatst worden vanuit een iframe die van een ander domein geladen wordt.
  • Daarnaast kom ik ook  bedrijven tegen, die event tracking toepassen op een homepage carrousel/slider banner. Zonder dat de bezoekers ergens op klikken, registreert Google Analytics een paginavertoning én een gebeurtenis. Zo is het bouncepercentage van de homepage 0%. Bepaal dus vooraf welke gebeurtenissen je via event tracking wilt gaan meten.Elke week melden zich 1 à 2 klanten die met soortgelijke problemen zitten. Als je bij het live gaan van een nieuwe site dit direct goed aan laat pakken heb je jaren plezier van een goede meting!

Event tracking

Op veel sites spelen er gebeurtenissen af. Deze interacties meet Google Analytics niet standaard. Je zal tijdens de implementatie deze interacties zoals bijvoorbeeld de filter-opties prijs/kleur en maat in een webshop dienen te voorzien van slimme metingen. (event tracking)

Het instellen van doelen

Ik zie maar al te vaak in een Google Analytics account één doel ingesteld met een bedankpagina. Maar er zijn natuurlijk veel meer doelen binnen een website of webshop:

  • Product toevoegingen aan de winkelwagen;
  • Nieuwsbrief-inschrijvingen;
  • Het aanmaken van een account;
  • Inloggers die de status van hun bestelling nagaan;
  • Gestelde vragen aan de klantenservice.

Als je meerdere doelen instelt, kun je van iedere bezoeker het doel van hun bezoek gaan bepalen. Nu nemen veel Google Analytics gebruikers 100% van alle  bezoekers en bepalen op basis van deze bezoekers het conversiepercentage.  Maar wat als maar 20% van de bezoekers een koopintentie hebben en 80% een ander doel. Dan kun je de conversie bepalen op basis van die 20% bezoekers met een koopintentie. Veel realistischer!

Gerard Rathenau

Ik ben initiatiefnemer van deze blog en merk vooral dat het bij de basis fout gaat tijdens een implementatie. Onderstaand zijn de meest voorkomende fouten die ik tegenkom:

Geen filters ingesteld om niet-relevant verkeer uit te sluiten

André geeft terecht aan dat je de conversie dient te bepalen op basis van de bezoekers met een koopintentie. Daarom is het belangrijk om de volgende type bezoekers uit te sluiten van je site statistieken:

  • Intern verkeer en bezoeken vanuit klanten/leveranciers zoals bijvoorbeeld je webbouwer en online marketing bureau;
  • Niet-menselijk verkeer zoals bots;
  • Regio’s en plaatsen die geen deel uitmaken van je doelgroep.  Voorbeeld: je hebt een media site gericht op Noord – en Zuid-Holland. Mijn advies is om dan alleen de bezoekers vanuit Noord- en Zuid-Holland mee te nemen in je conversie berekening. Dit kun je doen door een aparte dataweergave aan te maken met onderstaand filter:

visual geo doelgroep

Foutieve bounceberekening

Een foutieve bounceberekening kom ik regelmatig tegen tijdens een implementatie. Wanneer kun je nu herkennen dat de bounce berekening niet klopt? Je kunt dit herkennen aan een bouncepercentage beneden de 10% bij een website of webshop, waarbij je de statistieken van de klant omgeving niet meetelt:

visual foutief bouncepercentage

 Wat kunnen oorzaken zijn voor een foutieve bounceberekening?
  • De Google Analytics code staat 2x in de site;

visual dubbele GA code

  • Op het ene domein staat een Universal Analytics code en op het andere domein staat een Klassieke Google Analytics code, terwijl je cross-domain tracking hebt toegepast. Op beide domeinen dien je ofwel de Universal of Klassieke Google Analytics code te plaatsen om naar een betrouwbaar bouncepercentage te kunnen kijken.
  • Je implementeert scrolldiepte voor jouw website of blog, maar het bouncepercentage is gedaald beneden de 10%. Ik heb deze fout zelf ook al eens gemaakt.  Je mag de niet-interactietreffer voor deze gebeurtenis nooit op niet-waar zettenZo voorkom je namelijk dat Google Analytics een betrouwbaar bouncepercentage kan berekenen. Zet voor een gebeurtenis zoals scrolldiepte of de interactie met je video de niet-interactietreffer altijd op waar! De Scrolldiepte of de interactie met je video wil je namelijk niet laten meetellen binnen jouw bounceberekening. Met dank aan Google Tagmanager specialist Simo Ahava voor deze uitleg!

visual niet-interactie treffer

Geen pagina of kanaalgroepen ingesteld

Bijna iedere implementatie die ik uitvoer, ontbreken er pagina en kanaalgroepen in het Google Analytics account. Het is natuurlijk geen fout, maar wel een gemiste kans om actiegerichte inzichten uit je site statistieken te halen.

Voor content/media sites lijkt mij het instellen van paginagroepen een must. Je wilt namelijk de impact van site rubrieken zoals nieuws en sport op het aantal afgesloten registraties of abonnementen kunnen bepalen.

visual paginagroepen

Daarnaast kom ik het gebruik van kanaalgroepen en campagne-tags ook zelden tegen tijdens een implementatie. Indien je over meerdere acquisitie kanalen beschikt, is het geen overbodige luxe om beide hulpmiddelen te gebruiken.  Je wilt namelijk onderscheid kunnen maken tussen bijvoorbeeld gedeelde nieuws – en sport artikelen via bijvoorbeeld Facebook:

visual Facebook bezoeken

Tip: gebruik campagne-tags om je communicatie uitingen via bijvoorbeeld Facebook en Twitter te kunnen onderscheiden:

visual campagne tags

Samenvattend

Je hebt in dit artikel kunnen lezen, dat je goed dient na te denken over wat je in Google Analytics wilt meten. Mijn advies is dan ook om goed na te denken over je KPI’s. Welke KPI’s hebben echt impact op je site conversie? Ik adviseer mijn klanten om allereerst je hoofd-KPI’s in kaart te brengen (maximaal 3-5), voordat je start met je implementatie.

Daarnaast dien je goed na te denken over de vragen waarop je een antwoord wilt krijgen via Google Analytics. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  1. Welke site onderdelen hebben werkelijk impact op de conversie?
  2. Welke gebeurtenissen hebben echt impact op de conversie?
  3. Welke regio’s/plaatsen hebben de grootste impact op de conversie?

Wanneer je dit in kaart hebt gebracht, kun je deze zaken gaan implementeren in Google Analytics!

Heb je toevoegingen/aanvullingen op bovenstaande veel voorkomende fouten tijdens een implementatie? Ik lees graag jouw toevoegingen/aanvullingen bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.