Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

Met Google Analytics kun je de afhakers per stap in de winkelwagen achterhalen. Dat is een mooie 1ste stap om inzichten te krijgen in de afhaakmomenten binnen je winkelwagen. Een volgende stap is het achterhalen van de afhakers per invulveld. Je kunt door je webbouwer event tracking laten implementeren om deze inzichten te achterhalen. Dit kan een kostbare aangelegenheid zijn.

Daarom gebruik ik de gespecialiseerde tool Formisimo om deze inzichten te achterhalen. Deze tool is gespecialiseerd in het achterhalen van de afhakers per invulveld binnen een winkelwagen of formulier. Hoe implementeer je deze tool?

Implementatie Formisimo

Om met Formisimo te kunnen werken, dien je 2 codes te plaatsen op je website of je gebruikt Google Tagmanager om deze 2 codes te activeren. Ik gebruik zelf voor deze implementatie Google Tagmanager. Zo ben je namelijk niet afhankelijk van je webbouwer. Hoe stel je Formisimo in via Google Tagmanager?

  1. Maak een aangepaste html-tag voor de meetcode. Hieraan koppel je een regel voor alle stappen in de winkelwagen:

visual meetcode Formisimo

winkelwagen bezoekers

 

2. Vervolgens maak je een conversiecode, zodat je de conversies per stap in de winkelwagen kunt gaan bepalen. Hieraan koppel je een regel met de bedankpagina of de pagina na een voltooide stap in de winkelwagen:

Conversie code Formisimo

regel conversiecode Formisimo

 

Bovenstaande meet – en conversiecode kun je binnen Formisimo ophalen onder trackingcode en plaatsen binnen de aangepaste html-tag van Google Tagmanager.

Waar dien je op te letten bij de implementatie van Formisimo?

  • Voor ieder formulier dien je te beschikken over een unieke naam en id. Anders kan Formisimo namelijk geen onderscheid maken tussen bijvoorbeeld je winkelwagen en check-out formulier.
  • Test van tevoren of jouw webshop systeem technisch overweg kan met de Formisimo meetcodes.
  • Formisimo haalt de namen van de invulvelden rechtstreeks uit de html van je formulieren. Dit zijn niet altijd de meest beschrijvende namen. Daarom adviseer ik om deze invulvelden een heldere naam te geven.

naamgeving Formisimo

  • Sluit de IP-adressen van jezelf en klanten/leveranciers uit van de data. Zo zorg je ervoor, dat je de winkelwagen kunt optimaliseren op basis van gebruikersgedrag van potentiële klanten.
  • Maak annotaties, wanneer je zaken aanpast in de winkelwagen.

Welke informatie kun je achterhalen met Formisimo?

Binnen Formisimo heb je de beschikking over rapporten om de interactie van de gebruiker met je formulieren te achterhalen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Hoeveel bezoekers beginnen aan het invullen van je formulier?

visual formulier starters

  • Op welke invulveld(en) haken de meeste bezoekers af?

afhakers invulvelden

  • Welke invulvelden slaan de bezoekers over?

invulveld blank

  • Welke invulvelden nemen de meeste tijd in beslag voor de gebruiker om deze in te vullen?

tijd om invulvelden in te vullen

  • Welke invulvelden corrigeert de bezoeker het meest? Zo kom je erachter welke invulvelden niet helemaal duidelijk zijn voor de gebruiker.

gecorrigeerde invulvelden

Bovenstaande zaken kun je in groepjes (segmenten) onder verdelen zoals apparaten/locatie en browsers. Indien je een aparte winkelwagen hebt ingericht voor mobiele gebruikers, is dit natuurlijk geen overbodige luxe.

Praktijkvoorbeeld Formisimo

Voor een klant heb ik Formisimo ingesteld om antwoord te krijgen op de volgende vraag: op welke invulvelden binnen de desktop en mobiele winkelwagen haken de meeste bezoekers af?

Uit bovenstaande afbeelding kun je afleiden dat slechts 1 op de 3 bezoekers die het invulveld actie code gebruiken, doorklikken naar het check-out formulier. Je kunt je dus afvragen welke meerwaarde dit invulveld heeft binnen de winkelwagen.

Uit bovenstaande afbeelding kun je afleiden dat de invulvelden Nu Kopen button en Algemene voorwaarden_vinkje verantwoordelijk zijn voor de meeste afhakers in de check-out.

Welke actiepunten kun je aan deze inzichten koppelen?

  • Verwijder het actiecode invulveld of biedt de gebruiker in ieder geval de mogelijkheid om een bestaande actiecode op te halen en in te vullen;
  • Communiceer een meer beschrijvende call-to-action knop dan Nu kopen. Bijvoorbeeld bestelling afronden;
  • Plaats tekst met verwijzingen naar de algemene voorwaarden i.p.v. een algemene voorwaarden vinkje. Zo voorkom je dat de bezoekers het vinkje over het hoofd zien en op Nu Kopen klikken zonder het vinkje akkoord met de algemene voorwaarden aan te vinken.

Disclaimer: bovenstaande actiepunten dien je natuurlijk eerst te AB testen voordat je deze hypotheses live aanpast!

Afsluitende tips

Deze tool geeft je inzichten waar in jouw winkelwagen omzet weglekt. Daarnaast is deze tool ook zeer betaalbaar. Ideaal voor webshops die aanhikken tegen de prijzen van bijvoorbeeld een webinteractie tool zoals ClickTale of Tealeaf.  Zijn er verbeterpunten voor deze tool?

Jazeker. Enkele van mijn wensen zijn:

  • Integratie met Google Analytics. Zo kun je namelijk de afhakers koppelen aan de misgelopen omzet en een verwachte impact van een aanpassing op de online omzet gaan bepalen.
  • Je kunt niet in één segment desktop/tablet en mobiele gebruikers met elkaar vergelijken. Dat is zeer onpraktisch. Je wilt namelijk in één rapport de verschillen qua conversie tussen desktop en mobiele gebruikers kunnen vergelijken.
  • Je kunt op dit moment met Formisimo geen foutmeldingen per invulveld achterhalen. Dit is in ClickTale wel mogelijk. Mijn wens is om in één rapport de foutmeldingen te kunnen achterhalen per invulveld.

Kortom: mooie praktische tool, waar je actiegerichte inzichten uit kan halen!

Wil je meer weten over Formisimo? Bekijk dan onderstaande instructievideo waarin ik stap-voor-stap uitleg hoe je Formisimo instelt. Daarnaast laat ik een praktijkvoorbeeld zien:

 

Hoe kijk jij aan tegen de mogelijkheden om met een gespecialiseerde tool de afhakers per invulveld binnen je winkelwagen te achterhalen?

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
Comments
Harvey Specter
Posted at 21:06 14 oktober 2014
Jeroen
Beantwoorden
Author

Mooie tool die je omschrijft. Heb alleen vraag over het deel met de actiecode. Persoonlijk als ik op een checkout ben en ik zie de optie om een aktie code in te vullen, dan kan ik het meestal niet laten om even te googlen of ik alsnog deze code kan achterhalen (en met mij vele anderen).

In hoeverre beinvloedt dit de uitslag. Uitgaande van het feit dat ik later alsnog de checkout volledig doorloop maar niets invul bij de actiecode omdat ik niets heb kunnen vinden?

    Harvey Specter
    Posted at 08:03 15 oktober 2014
    gerard
    Beantwoorden
    Author

    Dank voor je reactie Jeroen. Dat beïnvloedt zeker de resultaten. Daarom wil je ook graag de koppeling met Google Analytics, zodat je dit op gebruikersniveau kan bekijken. Wat is de impact van een actie code invulveld op de online omzet?

    Maar 40% afhakers blijft hoog op een invulveld. Dan kun je beter een link aanbieden, waarbij je een vooraf gegenereerde actiecode kunt ophalen.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.