Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

Gemiddelde leestijd 3 minuten

In Google Analytics staan zeer veel AdWords rapportages. Toch stellen (online) marketeers mij regelmatig de volgende vraag:

|Hoe kan ik nu zien wat AdWords werkelijk oplevert?|

In deze tip ga ik je laten zien hoe je met één dashboard kan zien wat AdWords nu eigenlijk oplevert.

  1. Bepaal je KPI’s voor je AdWords dashboard;
  2. Gebruik een ROI-berekening om te bepalen wat je AdWords investeringen opleveren;
  3. Gebruik alleen je KPI’s in je AdWords dashboard gericht op je eindresultaten.

Klaar om te starten met je AdWords dashboard?

AdWords KPI’s

Je hebt een AdWords dashboard binnen een paar muisklikken opgezet, maar hoe haal je nu echt informatie en inzichten uit je AdWords dashboard?

Mijn advies is om te starten met het bedenken van de vragen waarop je antwoord wilt krijgen via je dashboard. Onderstaande vragen kom ik regelmatig in de praktijk tegen:

  1. Wat zijn de kosten van je AdWords campagnes in vergelijking met de aanvragen/bestellingen?
  2. Welke campagnes hebben wel/geen impact op de conversie?
  3. Wat is de ontwikkeling van de AdWords conversie in het afgelopen kwartaal?

Op basis van deze vragen ga je aan de slag met jouw AdWords dashboard.

Mijn advies is om in je dashboard altijd KPI’s te gebruiken gericht op acquisitie/gebruikersgedrag en eindresultaten. Onderstaande weergave zijn de AdWords KPI’s van een klant:

Acquisitie: Kosten per gebruiker (zonder bounces)

Gedrag: Paginawaarde

Eindresultaten: Leadwaarde

Hoe bepaal je ROI AdWords campagnes?

Ik merk in de praktijk dat veel partijen een ijdelheidsstatistiek zoals kosten per conversie als KPI gebruiken. Mijn advies is om ook de waarde van je bestelling/aanvraag mee te nemen in je ROI-berekening. Je kunt bijvoorbeeld in Google Data Studio de brutomarge koppelen aan je doelwaarde of omzet:

Vervolgens ga je met deze berekende statistiek je dashboard instellen. Onderstaande weergave is een voorbeeld van een AdWords dashboard voor één van mijn klanten:

Dit dashboard bestaat uit 2 onderdelen:

  1. De belangrijkste KPI’s als scorekaart;
  2. De ontwikkeling van het aantal leads per maand.

Bovenstaande weergave zijn alleen de kosten en conversie data. Koppel daarnaast altijd inzichten (lees woorden) aan je dashboard. Waarom is de leadwaarde gestegen in vergelijking met de advertentiekosten?

Het aantal leads is in april gestegen. Waar ligt dit aan? Marketingcommunicatie of website optimalisatie?

Via deze link kun je mijn AdWords dashboard template gebruiken

Heb je aanvullende vragen over de praktische toepasbaarheid van een AdWords dashboard?

Mail mij gerust: gerard@digitalanalisten.nl

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.