Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather

In Google Analytics kun je met de technische rapporten de beschikbaarheid van je website nagaan. De volgende factoren hebben impact op de technische beschikbaarheid van de website:

  • Weergave van browser – en versie;
  • Weergave per schermresolutie;
  • Weergave per besturingssysteem – en versie;
  • Bezoeken op een 404 pagina.

Welke rapporten kun je gebruiken om bovenstaande factoren te achterhalen?

Achterhaal de conversie per browser versie

Allereerst dien je te kijken naar de conversie per browser en browserversie.

Welke browser heeft een lager dan gemiddelde conversie?

conversie per browser

Tip: vergelijk altijd desktop/tablet/mobiel verkeer met desktop/tablet/mobiele browsers.  Dan vergelijk je ook appels met appels!

In bovenstaand voorbeeld heeft de browser Chrome het laagste E-commerce conversieratio. Dit is een kengetal voor de transacties/sessies. Daarom gaan we nu kijken naar de conversie van de Chrome browser versies:

conversie per chrome browser versie

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat de Chrome versie 29 geen conversies oplevert, maar wel verantwoordelijk is voor 11.305 bezoeken. Is dit een technische probleem of zijn bots/spiders verantwoordelijk voor deze bezoeken?

Vervolgens combineren we de browser versie met de secundaire dimensie service provider. Zijn dit echt bots of wellicht een leverancier of een klant?

browserversie in combinatie met serviceprovider

Nu weten we waarom de Chrome versie 29 geen conversies oplevert. Een concurrent was dit jaar verantwoordelijk voor 11.285 bezoeken. Deze concurrent vervuilt de site statistieken. Daarom hebben we deze concurrent uitgesloten van de site statistieken:

uitsluiten expert shops

Indien je deze concurrent uitsluit van de site statistieken, kijk je naar heel andere cijfers:

conversieratio met uitsluiten expert shops

Welke learning kun je hieruit halen?

Kijk verder dan je neus lang is. Ook concurrenten kunnen je site statistieken vervuilen!

Gebruik het rapport voor browser en browser versies

Conversie per schermresolutie

De weergave op de verschillende schermresoluties hebben impact op de site conversie. Is er verschil in weergave tussen kleine en grotere schermresoluties? Wat is de impact op de site conversie?

conversie per schermresolutie

Uit bovenstaand voorbeeld valt de schermresolutie 1024×768 in negatieve zin op. De bezoekers vanuit deze schermresolutie converteren beduidend minder dan vanuit andere schermresoluties.

Vervolgens dien je de oorzaak hiervoor te achterhalen. Heeft dit alleen met de weergave via deze schermresolutie te maken? Om hierachter te komen, maken we een rapport aan met de schermresoluties in combinatie met de browser versies:

schermresolutie in combi met browser versie

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat zowel IE 8.0 als 9.0 vanuit een schermresolutie van 1024×768 nauwelijks conversies oplevert.  Daarnaast is het hoge bouncepercentage vanuit deze schermresolutie opvallend. Het lijkt erop dat de site weergave voor deze schermresolutie niet optimaal is.

Mijn advies is om dergelijke cijfers te mailen naar de webbouwer om deze mindere weergave te laten verhelpen.

Gebruik het rapport voor schermresoluties op de site

Conversie per besturingssysteem en versie

Daarnaast dien je ook te kijken naar de conversie per besturingssysteem en besturingssysteem versie:

conversie per besturingssysteem

De meerderheid van de bezoeken en transacties zijn afkomstig vanuit Windows. Daarom gaan we kijken naar de Windows-versies. Zijn er conversie verschillen tussen Windows versies onderling?

conversie per windows versie

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat Windows XP een beduidend lager conversie percentage heeft dan de overige Windows versies. Ligt dit aan de weergave via Windows XP of heeft dit een andere oorzaak?

Om hierachter te komen, maken wij een rapport aan waarbij we de dimensies besturingssysteem versie en schermresolutie met elkaar combineren:

conversie besturingssysteem versie en schermresolutie

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat Windows XP in combinatie met de schermresolutie 1024×768 verantwoordelijk is voor een lager dan gemiddelde conversie. Daarnaast is het hogere bouncepercentage vanuit deze combinatie opvallend.

Mijn advies is om ook bovenstaande cijfers aan de webbouwer te mailen en dit mogelijke probleem te laten verhelpen.

Gebruik dit rapport voor de besturingssystemen en versies op de site.

404 pagina’s

Foutmeldingen hebben natuurlijk ook een belangrijke impact op de site conversie. Indien je regelmatig pagina’s aanmaakt, krijg je hier vroeg of laat mee te maken. Daarom is het belangrijk om je 404 pagina’s maandelijks te monitoren. Hoeveel bezoeken ontvang je eigenlijk op deze 404 pagina’s?

visual 404 meldingen

Uit bovenstaand voorbeeld kun je afleiden dat het aantal bezoeken op 404 pagina’s aanzienlijk zijn gestegen in de afgelopen maand. Het is belangrijk om te weten dat Google Analytics verwijzingen (redirects) binnen de site ook als 404 pagina weergeeft.

Voorbeeld: de website verwijst een bezoeker vanuit een productdetail naar een product categorie pagina.

Gebruik het rapport voor de 404 pagina’s

Tip: gebruik dit aangepaste rapport voor de bezoeken vanuit betaalde advertentiecampagnes, die op een 404 pagina terechtkomen.

Bezoekers vanuit een betaalde campagne die op een 404 pagina terechtkomen, dien je natuurlijk onder alle omstandigheden te voorkomen!

Samenvattend

De technische rapporten zijn een must-have voor iedere Google Analytics gebruiker. Mijn advies is om bovenstaande technische rapporten maandelijks te monitoren. Daarnaast adviseer ik om aangepaste meldingen aan te maken voor de minder goed presterende browser/besturingssysteem of schermresolutie. Zo kun je direct handelen bij een negatieve beschikbaarheid van de website!

Hoe zijn jouw ervaringen met de technische rapporten in Google Analytics? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!

Over Gerard Rathenau

Ik ben Gerard Rathenau en Digital Analist. Ik ben de oprichter van deze blog over Google Analytics. Begonnen bij PauwR online marketing als AdWords adviseur heb ik mijzelf ontwikkeld tot Digital Analist. Gericht op onderbouwde adviezen voor duurzame conversie optimalisatie. En workshops (1,5 dag) om (online) marketeers op weg te helpen inzichten uit Google Analytics te halen. Daarnaast ben ik schrijver van het 1ste Nederlandstalige handboek over Google Analytics. (2014) Sinds 2015 deel ik wekelijks mijn kennis over Google Analytics aan > 500 abonnees. Daarnaast schrijf ik 1x per maand een diepgaande blog op Digital Analisten. Vooral gericht op het halen van inzichten uit Google Analytics.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmailby feather
Er zijn nog geen reacties.

Geef een reactie

Je kunt deze HTML tags en attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.